Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Når jeg lager scripts/batch filer som skal kjøre filer som har mellomrom i navnet eller addressen til navnet så finner den ikke frem.

En midlertidlig løsning som jeg bruker nå er å ta vekk mellomromene, hadde vært fint om noen vet hvordan jeg kan fiske det.

Jeg kjører windows xp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg lager scripts/batch filer som skal kjøre filer som har mellomrom i navnet eller addressen til navnet så finner den ikke frem.

En midlertidlig løsning som jeg bruker nå er å ta vekk mellomromene, hadde vært fint om noen vet hvordan jeg kan fiske det.

Jeg kjører windows xp

Nå er det vel slik at mellomrom er det samme som "%20" når det gjelder slike ting, er det ikke? Prøv ihvertfall å erstatt mellomrom med %20

Lenke til kommentar

det er en mappe som jeg skulle åpne i eksempele under og ikke en fil. mappen ligger på c:\ som heter "test test"

Men det funker ikke selv om jeg skal åpne en fil som ligger på "c:\test" fil navn "denne filen.txt"

start C:\test\denne%20filen.txt

Myubi kan du gi meg et eksempel på hvordan jeg skal gjøre det med anførselstegn?

Endret av Zkillz
Lenke til kommentar
det er en mappe som jeg skulle åpne i eksempele under og ikke en fil. mappen ligger på c:\ som heter "test test"

Men det funker ikke selv om jeg skal åpne en fil som ligger på "c:\test" fil navn "denne filen.txt"

start C:\test\denne%20filen.txt

Myubi kan du gi meg et eksempel på hvordan jeg skal gjøre det med anførselstegn?

Beklager, trodde det var en fil du skulle ha åpnet/kjørt siden du brukte kommandoen "start". For å gå inn i mapper eller åpne de må du bruke kommandoen "cd".

C:/> cd Program Files
C:/Program Files/> start program program.exe

Tips; du kan bruke TAB for å fullføre en setning...

F.eks.

C:/> start prog[TAB]
C:/>start program program.exe

EDIT: [TAB] er en tast på tastaturet. Den ligger ovenfor Caps Lock og under | og 1. Den er rett på venstre side av bokstaven Q.

[TAB] vil si at du trykker ned tasten, her; trykk tab en gang og setningen blir fullførst. [Tab] er IKKE noe ord som kan brukes i DOS.

Endret av moesen
Lenke til kommentar

hm.. fikk ikke det helt til. Når jeg skriver det inn i batch filen også kjører det etterpå så blir det laget 2 filer som heter cd og start i mappen der jeg har batch filen.

Kanskje folk har misforstått meg.

Jeg har en batch fil som åpner nettsider til mange aviser som jeg pleier å lese daglig.

Jeg har lyst at denne filen skal åpne mange mapper med musikk og spill osv.

Lenke til kommentar

@echo off
cd ..
cd ..
cd ..
cd ..
cd New Downloads
start bilde.jpg

Testa en .bat fil for 1min siden. Den funka fint her ihvertfall.

"cd .." er for å hoppe en mappe opp, jeg ville at den skulle hoppe helt tilbake til C:

Når den enderlig har kommet seg til C: lurer den seg inn i mappen "New Downloads"(en mappe med mellomrom bare for å teste). Når den er inne i den mappen tar den og "starter" et bilde. Du kan modifisere den til ditt bruk å se etter om det fungerer. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...