christdi Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Hei. Jeg har problemer med å summere tall jeg henter fra en fil. Nedenfor er koden jeg bruker for å hente inn det som står i filen. Det jeg ønsker å gjøre er å summere opp alle vekttallene. Ikke for å finne antallet, men for å finne summen. Siden jeg ikke har fått til dette har jeg hardkodet resultatet. Noen som kan vise løsningen for å få til dette ? <? $innhold = file("subjects.txt"); echo "<table cellspacing=2 cellpadding=3 width=60%>"; echo "<tr><td>Antall Fag</td><td >FagNr</td><td>Fag Navn</td><td >Vekttall</td></tr>"; foreach ($innhold as $verdi) { $del=split(";",$verdi); $teller++; echo "<tr><td>$teller</td><td>$del[0]</td><td>$del[1]</td><td>$del[2]</td></tr>"; } echo "<tr><td></td><td></td><td></td><td>44</td></tr>"; echo "</table>"; ?> Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 (endret) <? $vekttall = "0"; $innhold = file("subjects.txt"); echo "<table cellspacing=2 cellpadding=3 width=60%>"; echo "<tr><td>Antall Fag</td><td >FagNr</td><td>Fag Navn</td><td >Vekttall</td></tr>"; foreach ($innhold as $verdi) { $del=split(";",$verdi); $teller++; echo "<tr><td>$teller</td><td>$del[0]</td><td>$del[1]</td><td>$del[2]</td></tr>"; $vekttall = $vekttall+$del[2]; } echo "<tr><td></td><td></td><td></td><td>44</td></tr>"; echo "</table>"; echo "Summen av vekttallene er $vekttall"; ?> Endret 22. mai 2004 av fjartan Lenke til kommentar
christdi Skrevet 22. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2004 Tusen takk skal du ha. Det fungerer perfekt. Men er man nødt til å sette $vekttall = "0" ? Jeg prøvde uten og det fungerer det også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Som du sier, det fungerer utmerket uten $variabel = 0 først. Forkortelse av $vekttall = $vekttall+$del[2]; : $vekttall += $del[2]; Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Men er man nødt til å sette $vekttall = "0" ?Jeg prøvde uten og det fungerer det også. nei man må ikke. men om du skulle være så uheldig å ha brukt variabelen $vekttall tidligere, så er det greit å være på den sikre siden og gi variabelen 0. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå