Gå til innhold

Mandrake vil ikke boote....

Anbefalte innlegg

Hei... som sagt i en annen post så har jeg lastet ned linux Mandrake. jeg har sjekket .iso filene... alle funker som de skal. så har jeg brent de ut.. å skulle installere.

Putter i CD'en. trykker Install Mandrakelinux, så får jeg beskjed om å boote,. trykker yes... PC'en restarter å loader tilbake til windows ........ :thumbdown: hvorfor ?

Ja.. jeg har satt 1st boot på CD-Rom....

har prøvd tappert i hele 8 ganger på forksjelle måter..... men ga opp til slutt.

så prøvde jeg på pappa sin PC.. men på den virket det :wow: reboot. så booted den til installasjonen..

Hvorfor i H'lvete vil den ikke virke til meg ?

Forslag ?

-Takke for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror det er en feil med CD 1 av Mandrake 10 Community som gjør at den ikke booter, sett i CD 2 og se om den booter da. Dette virket i hvertfall på min PC.

Tusen takk :w00t: det funket..

ok.. et problem..

jeg hr komme til partisjon installeriga.. har en partisjon som jeg skal installere det på, velger den så trykker jeg neste så får jeg dette:

you must have a root partition
For this, create a partition ( or click on an existing one )
Then choose action ``Mount point" and set it to`/'

hva FAAN skal jeg gjøre her? plz skriv hva jeg skal skrive

-takk

Lenke til kommentar

du skal vel ikke skrive noe spesielt, det du burde gjort før du skulle installere Linux var å gjøre klar en partisjon i Windows som ikke er partisjonert. når du så går i Linux installasjonen så trykker du at den skal bruke det resterende plassen eller slette alle Linux partisjoner som er på systemet ditt. tror det var noe sånt.

Lenke til kommentar

bleh. installerte Linux... så skulle jeg switche til windows. så fikk jeg en feilmelding at den manglet en fil blablalba.. så jeg formaterte, la in windows,. men da fikk jeg ikke opp linux igjen.. så da slettet jeg Linux partisjonen, laget en my å formaterte til windows partisjon :thumbdown:

Lenke til kommentar
Ga du opp ? :(

Trist. Vi kunne da ellers ha hjulpet deg videre.

hvordan skulle dere ha kunnet hjelpet :( `manglet jo en hva var det.. N*** fil.. trykk CTRL+ALT+DEL for å restarte :(

Du la inn windows igjenn, og klarte da og boote til windows. Det problemet løst. Du hadde fortsatt en linux partisjon, eneste problemet var å komme inn på den. Grunnen var at windows hadde skrevet over tabelen over Opperativsystem (OS lastere). Den er det ikke noe problem å legge inn på nytt. Men nå er jo selve partiasjonen med linux formatert bort, da er det ikke mye å gjøre.

Lenke til kommentar
Ga du opp ? :(

Trist. Vi kunne da ellers ha hjulpet deg videre.

hvordan skulle dere ha kunnet hjelpet :( `manglet jo en hva var det.. N*** fil.. trykk CTRL+ALT+DEL for å restarte :(

Du la inn windows igjenn, og klarte da og boote til windows. Det problemet løst. Du hadde fortsatt en linux partisjon, eneste problemet var å komme inn på den. Grunnen var at windows hadde skrevet over tabelen over Opperativsystem (OS lastere). Den er det ikke noe problem å legge inn på nytt. Men nå er jo selve partiasjonen med linux formatert bort, da er det ikke mye å gjøre.

lol stupid me.. slettet den rett før jeg postet lol.. men hva KUNNE jeg ghøre får å komme inn på linux igjen da ? kjekt å vite hvis jeg en gang skal prøve igjen

Lenke til kommentar

mandrake har sikkert en eller annen rescue funksjon på instalasjons cdene som hadde fikset det.

Mer stress måte for 'linux-ferskinger' ville vært å boote opp en linux-live-cd (eller linux på diskett)

chroot'e til den partisjonen linux er instalert på og kjøre kommandoen grub eller lilo etter hva mandrake bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...