bfisk Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Hei, Ser på en Rover 416si coupe, som jeg muligens kommer til å kjøpe. Vi snakker en rimelig strøken 96 modell, gått 100.000 km, el.vinduer, el.soltak, fjernstyrt sentrallås, ABS, klima, alarm og org. felger. Ikke rust i hjulbuene; har ikke fått sett under. Vidunderet går for 39.000, med en twincam 16v 1,6 motor på 112hk (?). Catchen er at ABS-systemet fungerer ikke. Bremsene gjør det, men ikke ABSen. Dessuten er det i følge selger en liten oljelekkasje i motoren, men ikke verre enn at han heller på en ekstra skvett i ny og ne. En sprekk helt nederst i frontruta finner vi også, men den er ikke til sjenanse annet en at den er der. Bytte frontrute? Litt slitasje er det også på tepper og sånt, men det kan sikkert fikses med litt lim Hvor mye tror dere det kommer til å koste å utbedre feilene? Bilen ligger jo 20-30k under listepris, så hvis det er innen rimelighetens grenser, så tror jeg kanskje jeg går for denne bilen. Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 (endret) Bytte frontrute tar du bare på forsikringa. Egenandelen er 1500,- eller 2000,- Det må du nok for å få den igjennom EU-kontrollen. Litt oljelekkasje er generelt ikke så farlig, men jeg synes det er tidlig å få det ved 100.000km. Kan tyde på dårlig vedlikehold (oljeskift / filter) Sjekk service boka. ABS'n vet jeg lite om, men det blir nok dyrt å fikse det. Hvis bremsene fungerer, så er vel ikke ABS påkrevd for å gå igjennom en EU-kontroll ? Ville hørt med et verksted. Uansett var jo ikke bilen så dyr, så litt kroner kan du jo legge i det. Endret 24. mai 2004 av Signatur Lenke til kommentar
eab Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 dersom bilen kom originalt med ABS skal systemet virke. Slikt er det generelt med alle ting (lys osv osv). Synes 100000 var langt for en så ny bil jeg da, blir over 12000km i året det. Og dersom bilen lekker olje så prøv å finn ut hvor og hvorfor. Dersom motoren bruker olje ville jeg blitt skeptisk. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 24. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2004 Bilen bruker litt olje ja. Vet ikke helt hvor det blir av, men ser at den svetter litt her og der, rundt noen simmeringer, bla. Forrige eieren tar frontruta på si forsikring, så det er no problem. Bremsene fungerer til tusen de, låser hjulene på bar asfalt om man vil. Er vel nettopp det som er problemet - er vel bare ABS-systemet som ikke funker. Prøvekjørte på lørdag, deilig bli å kjøre. Litt plastic fantastic feeling over hele bilen, og håndbrekket funka heller ikke. Er forøvrig en kamerat av meg som vurderer å kjøpe, ikke meg Lenke til kommentar
eab Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 dersom abs systemet ikke virker så får du feil på eu-kontrollen, husker ikke om det var ener eller toerfeil, men det må utbedres og vises ved senere anledning. Hadde problem med abs'n på gamlebilen, der tok jeg bare ut pæra i dashbordet som viste at abs'n ikke virka Lenke til kommentar
Geir Willy Haugen Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Bremsene fungerer til tusen de, låser hjulene på bar asfalt om man vil. Er vel nettopp det som er problemet - er vel bare ABS-systemet som ikke funker. ABS-systemet på bilen min sviktet nettopp, etterhvert som jeg kjørte la bremsene seg mer og mer på helt til bilen stod bom stille... Riktignok ikke samme symptoner som hos deg, men det kostet 13 000 å fikse det, fikk det heldigvis på reklamasjonsretten. Så det kan være dyrt å fikse, avhengig om det er elektronisk eller mekanisk(?) feil. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 24. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2004 Var det jeg mistenkte, ja. Tror nok denne bilen blir lagt på is - så mye feil på en så ny og lite brukt bil, tsk, tsk, det kan ikke love bra. If it ain't broken today, it will be tomorrow, eller noe... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå