Gå til innhold

arbeidstegninger???


Anbefalte innlegg

er det noen her som har peiling på hvor man finner arbeidstegninger til diverse vannblokker??? Liker å ha et prosjekt godt planlagt, ivertfall når jeg skal lage custom-vannblokker til ALT som genererer betydelig varme i pc'n min :evil:

 

vert kjempefint om noen her har en link eller noe til noen arbeidstegninger....

tenkte at jeg kansje kunne gå ut ifra de, og customize dem til mitt eget behov ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe. Takk for linken.

Masse tips der gitt som virkelig vil komme godt med :D

 

Men jeg lurer på: Om man skal ha en ganske kraftig peltier under blokken, hva er den mest optimale tykkelsen for en coldplate på undersiden? å funker det å bruke aralditt til å lime VANTETTE sjøter?

 

 

 

har plaget meg i hele natt, hvordan jeg skal gjøre det :hmm: ... skal IKKE sove før planene er ferdig :wallbash:

Lenke til kommentar

sikkert ikke mange kroner for den epoxyen så jeg kan jo alltids gå til innkjøp av litt:) tenkte å lage coldplaten på 3 mm, mn d er kansje for lite? tenkte å lage en cpu-blokk der det går en 1/2" slange inn på midten, og en 1/4" slange på hver side av blokken som fører vannet vidre ut... det blir ikke noe forskjell på vannstrømmen om jeg gjør det slik istedet for å ha bare 2 1/2" slanger ikke sant? eller? :hmm:

Lenke til kommentar

Angåande 1/2" og 1/4":

 

Tverrsnittet av ein slange på 1/4" er 0,32mm^2

 

For 1/2" er det 1,28mm^2

 

Dvs at du treng 4 x 1/4" for at det skal tilsvare 1 x 1/2"

 

. . . og nipplane er trangare enn det igjen.

 

 

Eg er ingen peltier-ekspert, men eg vil tru at ei optimal blokk for peltier skal kjøle heile peltieren (og litt til). Denne er jo 5cm x 5cm då blir mange nymotens blokker for smale.

 

Mulig at eg tar feil her.

Lenke til kommentar

ok... surret kanje litt med slangene der? 1/2" er jo 12mm Indre diameter, og 1/4" er jo det samme som 6mm indre diameter... stemmer ikke det? Ifølge sidene til microplex er det jo det! Vannblokken til peltier skal jeg lage selv fra bunnen av :hmm: er ikke helt sikker på hvordan da men... må gjerne komme med noen flere ideer folkens :thumbup:

Lenke til kommentar

Joda, men det betyr ikke da at to 1/4" = 1/2". Regn litt rundt det med pi og slikt, som du lærte på skolen, så finner du utav det.

 

-> Fyr heller 3/8" x2 istedet.. Så er det avklart...

 

Hehe :blush: min feil... sorry! men da vet jeg ivertfall det til neste gang! ikke så ille at det ikke er godt for noe? eller? :roll:

 

sinnsykt fint det med at aralditt funker for jeg har omtrendt et helt lager med det... :laugh: bynner å få arbeidstegningene i orden nå... iallefall for gpu og cpu. skal prøve å få tegningene inn på datan i den nermeste fremtid. har faktisk brukt noe så gammelt som :scared: PENN og PAPIR! :scared:

Lenke til kommentar

takk for linken snoopafella... har vert å sett litt på den før!

Tenker litt på å bruke #rotor designet ja!

men trenger coldplate å festes til blokka? vil egentlilg ikke det, da kontakt mellom de vil skape ei varmebro fra blokka til coldplate, og DET vil vi vel ikke ha noe av.

Lenke til kommentar
men trenger coldplate å festes til blokka? vil egentlilg ikke det, da kontakt mellom de vil skape ei varmebro fra blokka til coldplate, og DET vil vi vel ikke ha noe av.

Peltieren krev eit visst trykk.

 

Rustfritt stål leder varme dårlig. 17 mot 390 for kopar.

 

Om du isolerer boltane med plastskiver og plastforingar blir det ikkje so ille.

 

Sjekk peltierguiden her på ok.no

Lenke til kommentar

heh... takk for tipset... tenkte ikke på å legge mellom plastskiver, eller ev. felle inn ei plasthylse som jeg fester skruen i. tenkte ¨på å bruke noen kopper-skinner som jeg fant i kjellern... fattern blir sikkert ikke bli for at jeg bøffer de, men det får bare stå til :roll:

du sier at peltieren trenger ett visst trykk. Står det på peltieren, eller vet du ca hvor mye?

Lenke til kommentar

Det står i guiden under montering:

 

Skruer som blir brukt under monteringen, må svært forsikig trekkes til. Krysstrekking med rett moment er fasiten med lik avstand mellom skruene slik at trykket ned mot TEC blir så homogent som mulig. For å minimalisere termiske tap bør skruene være M3 eller M3.5, helst rustfritt stål så de ikke ruster fast hvis kondens oppstår. Skruer vil fungere som en kuldebro mellom to metallblokker som har forskjellig temperatur, derfor den lille diameteren. Typisk monteringstrykk er 1,7 til 6.5 bar. (1 bar = 1kg/cm^2). Hvor stort moment skruene må trekkes til kan regnes ut, hvis man ikke har momentnøkkel kan man skru skruene forsiktig til til man kjenner de tar tak. Bruk kryssing under tiltrekning og skru hver skrue en kvart omdreining hver til underlagsskivens (sprengskive) fjæring kan føles. Skru ikke så hardt til at du bøyer hele kjøleblokken. Blokker bør ikke være tynnere enn 3.5mm p.g.a. dette.

 

det står også en formel for å regne ut momentet til hver skrue men det mangler en koeffisient (K= momentkoeffisient) for kobber, kun koeffisientene for stål og nylon(???) er oppgitt.

K`en til kobber ligger sikkert en plass mellom 0.15 og 0.2.

Problemet blir vel å skaffe momentskrujern.

 

Det viktigste er vel bare at du ikke teiter for mye og at trykket er likt i på alle skrurene.

Endret av snoopafella
Lenke til kommentar
det står også en formel for å regne ut momentet til hver skrue men det mangler en koeffisient (K= momentkoeffisient) for kobber, kun koeffisientene for stål og nylon(???) er oppgitt.

K`en til kobber ligger sikkert en plass mellom 0.15 og 0.2.

Skruer av kopar er neppe aktuellt. Formelen såg litt forresten litt snodig ut.

Lenke til kommentar

nei, kopperskruer tror jeg er temmelig uaktuelt:) alt for lette å sarve gjengene på! Det samme er det med aliminium-skruer... har faktisk moment-skrujern her:) så nå blir det kansje orden i sakene : ellers takk for tipset. nå vet jeg i det minste hvor hardt trykket skal være :D

Endret av cyp-X
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...