Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Er det lov å trimme biler?

Anbefalte innlegg

Er det lov å trimme biler, egentlig? Jeg har en bil uten skilt, ogjeg lurer på om jeg får den godkjent hvis jeg har sett på effektanlegg og K&N filter?

får jeg skilt på den om jeg setter inn en turbo i bilen? selfølgelig må jeg forsterke bremser O.L, men får jeg det godkjent hvis jeg forsterker alt det nødvendige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å trimme biler er det lurest å snakke med biltilsynet først. spill med åpne kort. Du må også undersøke med merkeforhandleren om det lar seg gjøre. Det er lettere med en bil der det finnes flere motorvalg. Da mener jeg at en bil er levert med foreksempell 1,3 eller 2,0 turbo. Håper du forstår.

Lenke til kommentar

Har lest litt om dette, mener det er 12% økning av motor effekt uten og betale extra avgifter for det, men dette gjelder biler som er registrert i norge 01.01.96(etter det eg husker) Men K&N filter og Effekt anlegg pleier ikke være problem, tviler på turbo skal og vere det!

-OxBoW-

Lenke til kommentar

Ja, trim er lov.

Nå regnes ikke effektanlegg og luftfilter som trim på biler, det er først når du øker ytelsen. Og det er det ikke alle kombinasjoner som gjør.

På biler registrert i Norge etter 1/1-96 må det betales effekt-avgift pr. hk, og det kan bli dyrt.

Dersom du monterer turbo på en bil må det godkjennes av biltilsynet, hvis ikke setter forsikringsselskapene seg på bakbeina dersom du skulle være uheldig. Dvs at du må betale alt selv. For at det skal godkjennes som ombygging av tilsynet, må du ha papirer fra produsenten av bilen på at de godkjenner bremsene opp til den effekten osv. De fleste bilprodusenter er lite villige til å gi bort slik info fordi de da på en måte tar på seg ansvaret for ditt bygge.

Det er Volvo og Opel forøvrig som deler ut mest dokumentasjon, mest fordi de fleste bilene deres er bygd på samme lest og de fleste delene er plug&play.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...