dale Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Hei igjen folkens, jeg er inne på tanken med å lage egne vannkjøleblokker og lurer på hvor jeg får kjøpt kopper? Utstyret skal ikke være noe problem, har tilgang til en hel del utstyr. Også lurer jeg på om det ville vært klokt å bruke kopper rørr, isteden for plast slanger. Kopper rørene skal være lett bøyelige. Selfølgelig ikke like mye som plast, men det trenger de jo ikke være heller :smile: kopperrør?: hvordan lager jeg disse?: Eller er det andre løsninger som er smartere/enklere? Mvh Kristoffer Dale Ps. jeg har på kort tid laget en hel del nye emner og jeg håper ikke dette er til bry for dere andre. [ Denne Melding var redigert av: dale på 2002-04-10 11:09 ] Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 http://www.stud.ntnu.no/~dangdung/FreezTech/ blokkene som jeg har laget. dette er en av mange gode løsninger... Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 De gjengene skulle vel bare være å bore opp, så gjenge med passende gjengetapp. Har ikke gjort dette i kobber før, men regner vel med at det er samme som f.eks. i aluminium. Mulig du må ha en spesiell gjentapp, ikke veit jeg. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Når det gjelder nippler. SÅ bruk messing ippler, ikke rustfritt. Det er gjenget med rørgjenger. DE aktuelle gjengene er enten 3/4" eller 1/2". Du bruker da en R3/4" eller R1/2" gjengetapp for å gjenge hullene. Lenke til kommentar
ToBi Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Hvor mye "taper" man på å lage vannblokk i aluminium i stedet for kobber? Kobber har jeg ikke fått tak i enda, men jeg har noe aluminium liggende som jeg kan bruke til å lage vannblokk av. [ Denne Melding var redigert av: ToBi på 2002-04-10 15:00 ] Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Jeg har ikke varmekapasitet tabell her, men det er sikkert noen som kommer med den teoretiske delen. JEg vil si såpass mye at det er strevet verdt å få tak i kopper. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Quote: On 2002-04-10 15:00, SirHartge skrev:Jeg har ikke varmekapasitet tabell her, men det er sikkert noen som kommer med den teoretiske delen.JEg vil si såpass mye at det er strevet verdt å få tak i kopper. Cm_Al = 900J/(kg*K) Cm_Cu = 385J/(kg*K) Varmekapasitet sier bare hvor mye energi det trengs for å varme opp stoffet. Men varmeleder-evne er noe annet. Bare sier det så ingen blander disse begrepene....:wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå