Gå til innhold

Et Norge i streik


Anbefalte innlegg

I lang tid har transportarbeiderne streiket, og det hele ser ut til å vedvare. Her snakker vi om en prinsippsak, nemlig å få de uorganiserte gratispassasjerene ut av den gode situajonen de organiserte skaper for dem - mens arbeidsgiverne på sin side ikke ønsker å innfri ønsket. Kan slike prinsippsaker diskuteres? Dette er ingen lønnsforhandlinger. Man kan ikke møtes på midten. Her er det ja, eller nei.

 

Butikkeiere fortviler. Rundt her jeg bor er det flere innvandrerfamilier som livnærer seg nettopp på butikken, og uten varer, er deres økonomiske hverdag svært tung - akkurat som for mange andre. Coop, arbeiderbevegelsens egen butikk, er fritatt, det hele synes vel planlagt. De tjener godt for tiden. Denne streiken kan altså holde på svært lenge.

 

I butikken finnes heller ikke aviser. Aviseierne spår at avislesningen i Norge kan gå ned som en følge av dette bruddet med hverdagsnormen. Professorene i journalistikk er på sin side uenige. Olav Mugaas, administrerende direktør i Aftenposten, og tidligere ML'er, fortviler - vi kan si at han får smake egen medisin.

 

Hva vil skje i disse sakene? Bryggeristreiken opphørte i dag, etter tre dagers brudd. Det var riktignok en lønnssak. Tjener transportstreiken sitt formål, enn hva med journaliststreiken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var redd jeg ikke skulle få six-packen min på lørdag jeg .

Er bryggeristreiken virkelig opphørt .

Ja da kan det f*en meg være med knekkebrødet .

 

En ting vi skulle gjort i norge var kanskje å fordele oppgjørene/forhandlingene over en lengre tidsperiode .

Slik at e'n organisjons streik ikke ble påvirket av en annen

med tanke på at de kan bli avbrutt grunnet samfunns problemer .

 

Det er jo for ille å misse både knekkebrød , øl , og aviser .

Samtidig som du kanskje i tjenestereise må bo på hotell

når restaurant arbeiderene streiker .

 

?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Vel, nå ble både bryggeri- og restaurantstreiken avblåst ganske tidlig, sistnevnte faktisk før den egentlig hadde begynt. Transportstreiken er langt mer alvorlig, fordi den har pågått så lenge, og at det i prinsippet ikke er noe å forhandle om - men et prinsipp.

 

Men øl er det i butikken fremdeles. :thumbup:

Lenke til kommentar

Latterligheten av denne transportstreiken når nye høyder for hver dag som går.

 

Man skal ikke se bort ifra at mange småleverandører og småbutikker får kroken på døren innen kort tid.

 

Hvorfor?

 

Jo, fordi det røde korstoget til Valla har satt ut for å gjøre livet surt for næringslivet.

Lenke til kommentar
Latterligheten av denne transportstreiken når nye høyder for hver dag som går.

 

Man skal ikke se bort ifra at mange småleverandører og småbutikker får kroken på døren innen kort tid.

 

Hvorfor?

 

Jo, fordi det røde korstoget til Valla har satt ut for å gjøre livet surt for næringslivet.

Det er bare bra de gjør livet surt for næringslivet, så lenge de kjører "business" på urimelige premisser. Den dagen arbeidsgiveren skjønner at det er arbeideren som får bedriften til å gå rundt og ikke den snurrende kontrorstolen, da er vi komt et stykke på vei.

Lenke til kommentar
Coop, arbeiderbevegelsens egen butikk, er fritatt, det hele synes vel planlagt. De tjener godt for tiden. Denne streiken kan altså holde på svært lenge.

Coop er ikke medlem i HSH. Jeg ser ikke på langvarig streik som noe problem, folk får bare begynne å handle på Coop. Når de andre matvaredistributørene har tapt nok penger, så innfrir de nok kravet. Men hvis de har lyst til å forsøke å knekke fagforeningene med å være stae, så værsågod.

Lenke til kommentar

Akkurat denne transportarbeiderstreiken støtter jeg ikke. Det kan være at disse gratispassasjerene er snyltere, men det er da andre ting enn lønnsforhandlinger som gir fordeler for organiserte.

LO gir f.eks. juridisk hjelp til sine medlemmer bl.a.

 

Det skal ikke være bedriftene som driver LO økonomisk gjennom et lønnstillegg for de organiserte.

 

Dessuten begynner streik og bli veldig gammeldags, fagbevegelser verden over burde satt seg ned og diskutert andre virkemidler, noe som ikke går ut over tredjepart.

Lenke til kommentar
Det er bare bra de gjør livet surt for næringslivet, så lenge de kjører "business" på urimelige premisser. Den dagen arbeidsgiveren skjønner at det er arbeideren som får bedriften til å gå rundt og ikke den snurrende kontrorstolen, da er vi komt et stykke på vei.

Lik lønn for likt arbeid er altså ein urimeleg premiss? Og fordi det er dei ansatte som gjer mesteparten av jobben bør dei få innfridd alle sine krav?

 

Da ville det nok gå kjapt utforbakke her, da solidaritetstanken er begravd for lenge sidan. Alle er mest interessert i å mele si eiga kake.

 

Eg klarer heller ikkje å mobilisere spesielt mykje sympati med journalistane, som er av dei mektigaste gruppene her i landet, dei fleste tener brukbart og er både tale- og skriveføre, så ein skulle tru dei hadde andre måtar å påverke på enn å nekte å arbeide.

Lenke til kommentar

Det har da for øvrig ikke vært lik lønn tidligere heller. Organiserte har fått mindre inn på konto enn uorganiserte.

 

Poenget her er da heller ikke at 1,4 % lønnsøkning, (arbeidsgiverne har allerede tapt mange ganger dette beløpet) men at fagforbundene sannsynligvis vil få høyere oppslutning. Og det er HSH livredde for.

Lenke til kommentar

Vi må ikke se på hva vi får inn på konto. Hvis jeg har en pc avtale som trekker penger fra bruttolønna mi, så betyr det at jeg burde få mer penger av arbeidsgiver?

 

Det vi må se på er hvor mye arbiedsgiver betaler til arbeidstaker. Og for likt arbeid, burde DE utbetale det samme. Hva vi bruker pengene på, og hvor mye fratrekk vi får for hva vi bruker pengene på burde staten bestemme. Arbiedsgiverne skal ikke være nødt til å betale mer til noen fordi de er med i en fagforening.

Lenke til kommentar

Slikt tull som det transportarbeiderne nå driver med har jeg heller overhodet ingen sympati for. Her er det altså ikke snakk om å tilegne seg selv goder lengre. Nå er det snakk om å prøve å ta fra andre sine goder. Er det noe som er et sikkert tegn på at man har det altfor bra, så er det dette. :thumbdown:

 

Eneste de oppnår er å fremstå som en gjeng med surveunger. Hvordan kan respektere og ta noe slikt alvorlig?? Sørgelig. :(

Lenke til kommentar
Nå er det snakk om å prøve å ta fra andre sine goder.

Hvem kan takkes for disse godene :ermm:

Organisjonen har da aldri forhandlet på de uorganisertes vegne? Det at også de uorganiserte får lønnsøkning er det arbidsgiverne som kan takkes for. (Etter prinsippet LIK lønn for LIKT arbeid)

Lenke til kommentar
Latterligheten av denne transportstreiken når nye høyder for hver dag som går.

 

Man skal ikke se bort ifra at mange småleverandører og småbutikker får kroken på døren innen kort tid.

 

Hvorfor?

 

Jo, fordi det røde korstoget til Valla har satt ut for å gjøre livet surt for næringslivet.

Det er bare bra de gjør livet surt for næringslivet, så lenge de kjører "business" på urimelige premisser. Den dagen arbeidsgiveren skjønner at det er arbeideren som får bedriften til å gå rundt og ikke den snurrende kontrorstolen, da er vi komt et stykke på vei.

Idioti.

Lenke til kommentar
@pekle: Fra når begynte arbeidsgiverne å bry seg om prinsipper for arbeidstakerne? Dessuten så er det ikke lik lønn for likt arbeid i dag heller. Dette er ett vikarierende motiv for arbedsgiverne.

Har aldri sagt at arbeidsgjevarane bryr seg spesielt om prinsipp for arbeidstakarane, men dei bryr seg om prinsipp.

 

Nei, det er ikkje alltid lik lønn for same arbeid no heller, men det er jo litt ironisk at det er dei såkalla solidariske fagforbunda som no kjempar mot det.

 

Vi kan vel alle vere einige om at danning og kulturell utvikling er viktig; betyr det at arbeidsgjevar skal betale medlemskapet i bokklubben? Neh, det får vere nok med skattefrådrag på fagforbundskontingenten, og så får fagforbunda gjere seg litt meir attraktive, slik at medlemmane syns det er verdt kronene å vere medlem. Noko dei tydelegvis ikkje gjer no. Som Vice sa er dette eit teikn på at folk har det for bra, fagforbunda ser dette og er livredde for sin eigen eksistens, og må derfor kjempe for å få nokon andre til å betale for drifta.

Lenke til kommentar
Latterligheten av denne transportstreiken når nye høyder for hver dag som går.

 

Man skal ikke se bort ifra at mange småleverandører og småbutikker får kroken på døren innen kort tid.

 

Hvorfor?

 

Jo, fordi det røde korstoget til Valla har satt ut for å gjøre livet surt for næringslivet.

Det er bare bra de gjør livet surt for næringslivet, så lenge de kjører "business" på urimelige premisser. Den dagen arbeidsgiveren skjønner at det er arbeideren som får bedriften til å gå rundt og ikke den snurrende kontrorstolen, da er vi komt et stykke på vei.

Idioti.

Takker ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...