Breivik. Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Heisann Har store problemer med å følge med å kunne alle regler og formler i matten, noe som fører til at jeg er redd for at jeg kommer til å stryke på tentamen. Jeg går på allmen, Grunnkurs. Hva skjer dersom jeg stryker? kan jeg forsette med faget på VK1, eller må jeg ta Grunnkurs på nytt igjen? Takk for alle svar Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Trur det er slik at du må ta ein eksamen etterpå, i vår eller til høsten igjen. Er ihvertfall det eg har fått beskjed om i tysken. Lenke til kommentar
Breivik. Skrevet 21. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2004 Betyr det at du kan forsette med VK1? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Om du klarer eksamenen, ja. Du bør nesten prate med rådgivaren på skulen din om det. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Var en gjeng som strøk matte på GK, de tok vel en eksamen og om de sto, ble den karakteren stående på vitnemålet.. Kommer vel an på om det er et absluttende fag eller ikke. Aner ikke om du må ta opp igjen noe om du stryker i norsk f.x Men matte er avsluttende på GK. Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Hvis du går allmenn, antar jeg du skal gå videre på universitet/høgskole? Da ville jeg brukt sommeren til masse matte regning og fått hjelp av foreldre/venner som kan det. Nesten alle linjer på høyere utdanning har matematikk i en eller annen form i pensum. Matematikk er VIKTIG. Lenke til kommentar
sim Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Hvis du stryker til standpunkt så får du nok gå videre, men du får ikke vitnemål før du har bestått 1mx/mz, eller hva det nå heter. Det betyr at du enten må håpe på å komme opp til matteeksamen dette året, og stå. Eller så må du ta privatisteksamen for akkurat dette faget. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Hvis du går allmenn, antar jeg du skal gå videre på universitet/høgskole? Da ville jeg brukt sommeren til masse matte regning og fått hjelp av foreldre/venner som kan det. Nesten alle linjer på høyere utdanning har matematikk i en eller annen form i pensum. Matematikk er VIKTIG. Går du der "oppe" nå vet du nok som så ganske mange at det finnes mange idiot-lærere der ute som aldri skulle vært lærer. Jeg selv slet mye med matten pga en lærer som ikke var norsk men som heller ikke kunne lære bra ifra seg.. og da har man egentlig et lite problem.. Lenke til kommentar
henrikmain Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Hvis du går allmenn, antar jeg du skal gå videre på universitet/høgskole? Da ville jeg brukt sommeren til masse matte regning og fått hjelp av foreldre/venner som kan det. Nesten alle linjer på høyere utdanning har matematikk i en eller annen form i pensum. Matematikk er VIKTIG. Hovedsaklig hvis du skal studere realfag. Gud, jeg er lei av at realfagsmennesker konstant prøver å gi matte/fysikk/kjemi en større betydning enn det de egentlig har. Hvis du vil bli lege, tannlege, ingeniør, eller noe innen forskning, da er det klart at matte er viktig. 2MX er anbefalt hvis du vil bli noe innen økonomi, men ikke 3MX. Hvis du derimot vil bli advokat, samfunnsviter, journalist, gymlærer, klesdesigner etc, kan du med god samvittighet hoppe over matematikken etter første klasse. Selv valgte jeg 2MX kun ut i fra et eventuelt ønske om å studere siviløkonomi. Et tips til alle som skal velge studieretningsfag - velg fag ut i fra evne og interesse, ikke etter hva folk forteller deg er viktig eller ikke. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Henrikmain tok en del ord ut av munnen på meg der. Det viktigste er at man velger fag man selv trives med. Jeg mener, hvilken nytte har en toer i matte for deg, om du likegodt kunne fått en femmer eller sekser i [fyll inn annet fag]. Om du er elendig i matte i dag og ikke trives med det i det hele tatt bør du heller ikke velge det videre, også fordi matte gjerne er en viktig del av fagene som krever 2MX og høyere på inntak. Du vil vel ikke studere noe du HATER? Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Går du der "oppe" nå vet du nok som så ganske mange at det finnes mange idiot-lærere der ute som aldri skulle vært lærer. Jeg selv slet mye med matten pga en lærer som ikke var norsk men som heller ikke kunne lære bra ifra seg.. og da har man egentlig et lite problem.. Står du foran arbeidsgiver med karakterene dine og sier du har dårlig karakter fordi læreren var dårlig kan jeg garantere du ikke får jobb. Når alt kommer til alt, så er kun DU ansvarlig for karakteren din, og det er fult mulig å få god karakter med en "dårlig" lærer. Det er viktig å få god karakter i alle fag, da konkurransen om skoleplass og arbeidsplass blir hardere og hardere. Realfag er viktige å ta fordi de gir tilleggspoeng, noe de andre studieretningsfagene ikke gir. Å klage på evne er bortkastet, det er nok heller "skoletrøtthet" som tar litt på karakterene. Er det kun fordi du ikke gidder å jobbe med fagene du får dårlige resultater, har du ikke mye sjangs på høyere utdanning uansett, da man ikke bare skal stå i fag, men konkurere med alle andre også. Selvfølgelig skal man trives med det man velger å studere, men på allmenn/øk.ad. har man mange fag som kanskje er totalt uinterresante, men som man må ha god karakter i for å komme inn på det man ønsker. Ang. å velge realfag som studierettningsfag på vgs, er dette lurest pga ekstra poeng, og fordi realfag som regel er krav på forskjellige linjer. Jeg kan garantere deg at 80% begynner å studere noe helt annet enn de hadde tenkt seg på vgs, etter militæret, friår, arbeidsår, og evt. bytter studier etter ett år og to. Lenke til kommentar
henrikmain Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Det er viktig å få god karakter i alle fag, da konkurransen om skoleplass og arbeidsplass blir hardere og hardere. I noen yrker - ja, i andre yrker - nei. Realfag er viktige å ta fordi de gir tilleggspoeng, noe de andre studieretningsfagene ikke gir. Full fordypning i tysk/fransk/spansk gir tilleggspoeng på lik linje med realfag. Å klage på evne er bortkastet, det er nok heller "skoletrøtthet" som tar litt på karakterene. Er det kun fordi du ikke gidder å jobbe med fagene du får dårlige resultater, har du ikke mye sjangs på høyere utdanning uansett, da man ikke bare skal stå i fag, men konkurere med alle andre også. Hva man liker å jobbe med på skolen eller ikke, er en subjektiv oppfatning. Selv har jeg alltid mislikt realfag, men jeg fikk allikevel 6 i naturfag på GK, og 5 i matte på både GK og VK1. Selvsagt har det med evner å gjøre. En kamerat av meg jobbet vettet av seg for å få bra karakterer i naturfag, og jobbet muligens dobbelt så mye som meg med det faget. Uansett fikk han "bare" karret til seg en 4er. Altså - evner er langt viktigere enn arbeidsmengden man legger ned. Selvfølgelig skal man trives med det man velger å studere, men på allmenn/øk.ad. har man mange fag som kanskje er totalt uinterresante, men som man må ha god karakter i for å komme inn på det man ønsker. Lenge leve den frie tanke og den subjektive oppfatning. Jeg finner realfag totalt uinteressant, mens rettslære, samfunnsvitenskap, norsk og engelsk er noe jeg stortrives med. Realfag er ikke the one and single truth. Tro det eller ei, noen kan faktisk mene at språkfag er gøy. Ang. å velge realfag som studierettningsfag på vgs, er dette lurest pga ekstra poeng, og fordi realfag som regel er krav på forskjellige linjer. Jeg kan garantere deg at 80% begynner å studere noe helt annet enn de hadde tenkt seg på vgs, etter militæret, friår, arbeidsår, og evt. bytter studier etter ett år og to. Som ovenfor nevnt - full fordypning i språkfag gir også ekstrapoeng. Riktig, mange begynner å studere noe helt annet enn det man på forhånd har tenkt. Men - hvis man ikke kan utstå en bestemt faggruppe, eller overhodet ikke har evner innenfor denne faggruppen, da har man ikke noe på et studium som omhandler disse fagene å gjøre. Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Realfag gir tilleggspoeng i tillegg til fordypningspoeng. Dette blir siste posten min i tråden. Jeg har sagt hvordan realiteten er, folk får ta det til seg slik de ønsker. Lenke til kommentar
henrikmain Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Realfag gir tilleggspoeng i tillegg til fordypningspoeng. Dette blir siste posten min i tråden. Jeg har sagt hvordan realiteten er, folk får ta det til seg slik de ønsker. Hvis du fortsetter med tysk B eller fransk B i tredje gym får du også "realfagspoeng". Men go ahead, benekt fakta.. Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Nei, til forskjell fra andre, poster jeg ikke spam om ting jeg ikke har greie på, eller undersøkt først. Fra samordnaopptak.no: RealfagspoengI tillegg til dei ordinære fordjupingspoenga som er nemnde ovafor, blir det gitt ekstra poeng for fordjuping i matematikk, biologi, fysikk og kjemi frå studieretning for allmenne, økonomiske og administrative fag. Det blir gitt 0,5 poeng for kvart av faga 2MX/2MY/2MZ, 3MX/3MY/3MZ, 2BI, 3BI, 2FY, 3FY, 2KJ og 3KJ. Ordninga gjeld òg søkjarar som tidlegare har tatt 2MN/2MS og 3MN/3MS og for elevar med examen artium frå real- eller naturfagline. Søkjarar med studieretning naturbruk, VKII naturforvaltning, får 1 realfagspoeng. I tillegg kan desse søkjarane få realfagspoeng for matematikk og fysikk, og anten biologi eller kjemi. Søkjarar med International Baccalaureate får 0,5 poeng når faga er tatt på lågare nivå (Standard Level) og 1 poeng når faga er tatt på høgare nivå (High Level). Full kvote for realfagspoeng er 4 poeng. Søkjarar med utanlandsk utdanning som kan poengreknast, vil få realfagspoeng etter nærare reglar. Ok, DETTE var siste post, så ingen går på en smell når de leser henrikmain sitt innlegg. Lenke til kommentar
henrikmain Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Haha. Strålende innsats. Fransk og tysk B-språk (studieretningsfag) 5 timer i 3. klasse (3FB5 og 3TB5). Bygger på obligatorisk B-språk. Målene for kurset er å forstå vanlig tale i naturlig tempo, å bruke språket om allmenne eller faglige emner, å bruke språket skriftlig i noe mer krevende framstilling. Det blir videre lagt vekt på utdyping av litterære tekster og utvidet kjennskap til samfunns- og kulturforhold innen vedkommende språkområde. Elevene får karakter både i skriftlig og muntlig. Eksamen er skriftlig og/eller muntlig. Fransk fordypning gir fordypningspoeng til videre studier og kvalifiserer dessuten for et ett-årig studium i fransk språk og kultur ved visse franske universiteter. http://www.nadderud.vgs.no/studieretningsfag1.htm 2. De som har tysk B-språk, kan få to fordypningspoeng ved å velge 5 timer tysk B-språk i 3. klasse. http://www.mysenstudier.org/aoa/utdanningsretning.htm Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 (endret) Henrikmain: du får IKKE samme poengene for å fortsette med språk slik du påstår. Du får: * 2 poeng for hvert EKSTRA studieretningsfag du gjennomfører, på minst 8 timer over 2 år. * 0,5 poeng for hvert realfagskurs pr. år. Det er obligatorisk med ett studieretningsfag på 8 timer over 2 år. Det er altså s.r.f. utover dette du kan sanke poeng på. Hva språk angår, husk også på at 4-4-0 (B) eller 4-4-4 © er fellesfag, og ikke s.r.f. Edit: Henrikmain - vi snakker ikke om samme type poeng. Du snakker om fordypningspoeng - ikke realfagspoeng. Det er to forskjellige ting! Endret 23. mai 2004 av bfisk Lenke til kommentar
OlaTK Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 (endret) Men hva fa** hjelper det med realfagspoeng i matte hvis du stryker i det? Jeg sier bare som flere andre. Ta fag som du trives med og som du kan få gode karakterer i, ikke fag som alle andre tar. Endret 23. mai 2004 av Zephyros Lenke til kommentar
HanDerre Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Jeg er helt enig med dere som sier man skal velge etter interesse. Zephyros skriver orda som jeg akkurat dtenker på. Hva hjelper de poenga om du har det helt jævlig på skolen og får dårlige karkaterer i disse faga. Om du får en 2'er i matte og har valgt 2mx og 3mx så får du 3poeng for det . 2 av disse poengene kan du også få om du velger Engelsk. Dermed så får du 3'er i matte. Istedenfor "7'ern" i samfunnsfag... Jeg har valgt følgende for mitt neste år: Studieretningsfag: Engelsk 5timer Biologi 3timer(5 andre året) Samfunnsfag 5timer Valgfag: Filosofi 2timer Da får jeg fylt opp timene jeg trenger med mange timer i margin Og av dette får jeg 5ekstrapoeng 0poeng for første Studieretningsfag , 2 for neste og 2 for det etterpå det. Jeg får og 1poeng fordi jeg har biologi over 2år og det er realfag. Realfag kreves kun ved enkelte studier som: Henrik har nevnt ovenfor her. Jeg har nå en hårfin 2'er i matte og dermed ser jeg på dette som en smart løsning. For meg er det viktig at jeg skal trives på skolen slik jeg vil fortsette skoledagen og ikke våkne opp hver torsdag og onsdag f.eks og tenke "FAEN idag er det matte" , Selvfølgelig bør du også velge etter evne. Jeg baserer mine valg på: Evne og "lykke" Lenke til kommentar
OlaTK Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Jepp sånn er det med meg også. Hver dag vi har matte så forbreder jeg meg på en kjedelig dritt dag på skolen. Jeg har 3 der da, men uansett det er bedre å velge fag man liker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå