jocke Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Hei, Sitter som sysadmin for et litt større nettverk/lan her, og lurer på hvordan jeg kan sende en netsend-melding til alle på nettverket via en linux-boks (slack 7.1). dette skal brukes til å gi relevant informasjon til alle brukere - uavhengig hvilken arbeidsgruppe dem er medlem av (da winxp's netsend ikke takler å sende mld over flere arbeidsgrupper). om det finnes en enkel kommando man kan skrive, er det en slik jeg er ute etter. riktignok kan eg ta imot url/linker til programmer jeg kan bruke - som gjør nesten samme nytten. takk. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 22. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2004 fant svært lite, men kan være en bivirkning i at jeg ikke har sovet på over 24 timer Lenke til kommentar
sim Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Vi satt å lekte oss litt med dette på skolen (datarom der vi har lov, så ingen hekkan ). Vi brukte smbclient til å sende. Men det som er problemet er at den ikke klarer å sende til hele arbeidsgrupper, ikke som jeg vet om iallefall. Derfor måtte vi legge alle maskinnavnene inn i ei fil og kjøre ei løkke som sendte melding til alle maskinene. Ganske tungvindt egentlig. echo "testmelding" | smbclient -M hostnavn Jeg vet desverre ikke om noen bedre løsning. Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 sorry sim, men det funker jo ikke...? Lenke til kommentar
sim Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 sorry sim, men det funker jo ikke...? Hva funker ikke ? Kommandoen er bare for å sende melding til en maskin. Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 ja, jeg skjønte det... prøvde "echo "test" | smbclient -M fsk" og "echo "test" | smbclient -M \\fsk" fra boksen min, ingen av dem funka... Lenke til kommentar
sim Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Hvilken error fikk du da ? Du kan jo prøve og bare skrive smbclient -M hostnavn, så kobler den opp, og du kan skrive. Sesjonen avsluttes med ctrl+D Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 sorry, det funka. er bare at det er noe merkelig når jeg connecter uten å være root... men som root funka det perfekt Lenke til kommentar
sim Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Ganske moro egentlig. Hvis du legger til -U brukernavn, så kan du jukse litt og få det til å se ut som det er en annen bruker som sender meldingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå