Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefaling modem/router for Telenor ADSL

Anbefalte innlegg

Heisann folkens

Har søkt litt her og ikke funnet noen tråder som har med dette emnet å gjøre så tar sjansen å poste en ny tråd, si ifra om det finnes tilsvarende tråder. :)

Min samboer og jeg skal flytte nå veldig snart og vårt "Tullenor" abonement må da flyttes (ergo avslutte dagens linje og opprette ny på den nye lokasjonen). Fikk da idag brev fra Telenor Netowrks at det gamle Zyxel Modemet må leveres inn (Prestige 600 series - 650R-13), noe som er greit nok, ønsker å bytte det ut i annet. (PS, det blir Tullenor som fortsatt leverandør grunnet at borettslaget har rabatter + ingen andre av mine favoritter klarer å levere linje der enda. jeg får min linje oppgradert + rabatter og da knuser prisen de andre konkurrentene som leverer på telenor teknologi. Håper at Nextgentel kommer inn snart da). :)

Telenor leverer (les: selger) nå Thomson Speedtouch 510i til sine kunder for de som ønsker det. Har hørt mye rart om problemer med å åpne porter og slikt. Hvordan er folks erfaringer om dette modemet? Tar imot alle kommentarer om dette da modemet per dags dato ikke er utelatta av listen. Blir å søke mere på google også i helgen for meg.

Spørmål nummer to er : Hvilket modem/router er det som dere vil anbefale til Telenor ADSL?

Vi kommer til å sitte på 2048/256 linje så det er nevt, samt her har dere en "ønskeliste over modem/routerens egenskaper".

- Jeg ønsker også gjerne at modemet skal ha minst 4 porter for Lan 10/100 Mbit (evt 1GB-Lan, men det er vel litt å ta i ;) hehe).

- Innebygd router og støtte for PPPoE slik at man slipper å koble seg til med dial-up'eren til Tullenor.

- Innebygd Firewall/Nat med god funksjonalitet på å åpne/stenge porter og andre nyttige funksjoner.

- Grei og oversiktlig web basert brukergrensesnitt som også har mulighet for å flashe enheten med ny firmware (oppgradere med programvare).

- Gjerne også støtte for trådløst, men dette er ikke ett must.

Har sett litt på den D-Link 624+ 108MBps trådløs bredbåndsrouter med 4 innebygde LAN porter. Link til produktet er her - D-Link 624 AirPlusExtremeG

Men den har ikke innebygd Modem om jeg ikke bommer fullstendig. Grunnet ønske om trådløst er at jeg har planer om å sette opp en stillegående PC i stua som skal kobles til Tv og Stereoanlegg. Det kommer til å være en litt eldre PC jeg har liggende som da skal kunne benyttes til diverse mulitmedia, fint å kunne overføre filer og slikt.

Håper at noen har noen kommentarer/tips/råd/linker etc til det overnevnte. :)

Takker så meget for innspill og hjelp.

mvh

Simon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Draytek 2500 we med adsl modem innebygd,knall fin router med 4 port switch+trådløs(kun 11mb,men du får ikke så veldig mye mere på de andre "hurtig" standardene heller.)Denne routern har det meste innebygd og støtter det meste. Les mere på www.bgc.no

Lenke til kommentar

Takker så meget, skal lese litt om Draytek routeren.

PS, når det gjelder trådløs så ønskes det også kryptering + det å kunne låse til MAC adresser. Noe som sikkert "alle" nye trådløse enheter klarer. :)

PS2, tror jeg har glemt at den skal stå på ISDN linje, ergo så må modemet være av ISDN typen. Ser da at Draytek 2900Gi som er merket kommer klarer det. Lese mere...

Endret av Zimon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...