_Ferrari_ Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Jeg er hølt grønn når det gjelder nettverk og slike ting, er det første jeg vil si. Så spørsmålet. Er det mulig å dele en ADSL tilkobling fra Telenor med en helt vanlig HUB, i så fall hvordan? Har prøvd den veiviser saken i WindowsXP uten hell. Håper på rask hjelp! Lenke til kommentar
Miniguru Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Du trenger: - Adslmodem -Pc -2 nettverkskort -hub koble kabel fra adsl modem til pc nic1, så fra pc nic2 til hub. Deretter setter du opp internet connection sharing på nic1. Alle pc'er skal stå til å motta ip-adresse fra DHCP som i realiteten da er pc'en som deler Adsl forbindelsen... -Miniiguru Lenke til kommentar
Jannern81 Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Skal du dele internett mellom flere maskiner. uten at en "server maskin" må stå på så kjøp deg en billig router med støtte for pppoe. Mye bedre enn å dele med hub(noe som ikke går ann på telenor sin adsl uten å måtte dele gjennom en annen maskin) men router funker Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 21. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2004 Du trenger:- Adslmodem -Pc -2 nettverkskort -hub koble kabel fra adsl modem til pc nic1, så fra pc nic2 til hub. Deretter setter du opp internet connection sharing på nic1. Alle pc'er skal stå til å motta ip-adresse fra DHCP som i realiteten da er pc'en som deler Adsl forbindelsen... -Miniiguru Mener du at jeg må ha to nettverkskort på en PC? I såfall har jeg et problem... Eller at adsl modemet skal være koblet til huben? Og forresten hvordan skrur man på internet connection sharing? Lenke til kommentar
Aleksweb Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 (endret) SE HER: skal du dele internett mellom 2 pc'er med hub så må du ha: * Krysset nettverkskabel fra ADSL-Modemet til Hub'en (Hvis den ikke har uplink, da bruker du vanlig) *Nettverkskabel fra hver av pc'ene til hub'en (2stk. Nettverkskabel (RJ45)) GJØR DETTE: 1. Koble adslmodemet til hub'en med den kryssete nettverkskabelen 2. Koble nettverkskablene til hver av Pc'ene 3. Logg deg på internett på en av pc'ene 4. Del internett tilkoblingen 5. Surf i vei!!! Endret 15. juli 2005 av Aleksweb Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 hold your horses telenor gir ut 2 forskjellige modem. et med innebygget routerfunksjon og et uten. for å finne ut hvordan du ser forskjell, let litt på telenor. er det innebygget router funksjon i modemet ditt, trenger du bare å koble en krysset/ukrysset kabel inn i hub'en, og fra hver PC inn i hub'en. nå har jeg selv bare prøvd med switch. da funker det uansett om det er krysset eller ukrysset Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 SE HER: skal du dele internett mellom 2 pc'er med hub så må du ha: * Krysset nettverkskabel fra ADSL-Modemet til Hub'en (Hvis den ikke har uplink, da bruker du vanlig) *Nettverkskabel fra hver av pc'ene til hub'en (2stk. Nettverkskabel (RJ45)) GJØR DETTE: 1. Koble adslmodemet til hub'en med den kryssete nettverkskabelen 2. Koble nettverkskablene til hver av Pc'ene 3. Logg deg på internett på en av pc'ene 4. Del internett tilkoblingen 5. Surf i vei!!! Spørsmål? [email protected] MVH Aleksander Instebø Aleksweb [email protected] jeg kan ikke se hvordan dette skal fungere. den PC'n du sier som skal dele internet, må være mellom modem og hub. Lenke til kommentar
Aleksweb Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 (endret) SE HER: skal du dele internett mellom 2 pc'er med hub så må du ha: * Krysset nettverkskabel fra ADSL-Modemet til Hub'en (Hvis den ikke har uplink, da bruker du vanlig) *Nettverkskabel fra hver av pc'ene til hub'en (2stk. Nettverkskabel (RJ45)) GJØR DETTE: 1. Koble adslmodemet til hub'en med den kryssete nettverkskabelen 2. Koble nettverkskablene til hver av Pc'ene 3. Logg deg på internett på en av pc'ene 4. Del internett tilkoblingen 5. Surf i vei!!! Spørsmål? [email protected] MVH Aleksander Instebø Aleksweb [email protected] jeg kan ikke se hvordan dette skal fungere. den PC'n du sier som skal dele internet, må være mellom modem og hub. Nei, du trenger bare dele internett tilkoblingen i nettverksinstillinger.' Fikk det til helt fint her i Windows XP. Endret 20. juni 2004 av Aleksweb Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 SE HER: skal du dele internett mellom 2 pc'er med hub så må du ha: * Krysset nettverkskabel fra ADSL-Modemet til Hub'en (Hvis den ikke har uplink, da bruker du vanlig) *Nettverkskabel fra hver av pc'ene til hub'en (2stk. Nettverkskabel (RJ45)) GJØR DETTE: 1. Koble adslmodemet til hub'en med den kryssete nettverkskabelen 2. Koble nettverkskablene til hver av Pc'ene 3. Logg deg på internett på en av pc'ene 4. Del internett tilkoblingen 5. Surf i vei!!! Spørsmål? [email protected] MVH Aleksander Instebø Aleksweb [email protected] jeg kan ikke se hvordan dette skal fungere. den PC'n du sier som skal dele internet, må være mellom modem og hub. altså, internet connection sharing setter vel bare opp host maskinen som gateway for de andre? da er det ikke noe problem å ha to "nett" på samme hub.. Lenke til kommentar
Spydz Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 hold your horses telenor gir ut 2 forskjellige modem. et med innebygget routerfunksjon og et uten. for å finne ut hvordan du ser forskjell, let litt på telenor. er det innebygget router funksjon i modemet ditt, trenger du bare å koble en krysset/ukrysset kabel inn i hub'en, og fra hver PC inn i hub'en. nå har jeg selv bare prøvd med switch. da funker det uansett om det er krysset eller ukrysset dette er ABSOLUTT den greieste måten har du det uten routerfunksjon er det bare og oppgradere firmwaren fra speedtouch.com/co.uk funker fint det Lenke til kommentar
Datanerd01 Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 (endret) Har denne routeren.... Den funker utrolig bra! Viss du ikke har dette modemet med innebygd router-funksjon bør du kjøpe denne routeren.... Endret 21. juni 2004 av Datanerd01 Lenke til kommentar
Smartass Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Du burde kjøpe en router med innebygd firewall. Da unngår du som regel virus som sprer seg i nettverk og du unngår å bli hacket. Slike routere kan du som regel koble til 4 pcer på. Er ikke det nok kan du kjøpe en switch for å få flere porter. En billig bra router koster bare 3-400 for tida. Men som direkte svar på spørsmålet, det holder å koble en hub til modemet og så koble hver pc til huben. Dette ivaretar dog ikke sikkerheten som en router med firewall osv gjør. Lenke til kommentar
Datanerd01 Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Du burde kjøpe en router med innebygd firewall. Da unngår du som regel virus som sprer seg i nettverk og du unngår å bli hacket. Slike routere kan du som regel koble til 4 pcer på. Er ikke det nok kan du kjøpe en switch for å få flere porter. En billig bra router koster bare 3-400 for tida. Men som direkte svar på spørsmålet, det holder å koble en hub til modemet og så koble hver pc til huben. Dette ivaretar dog ikke sikkerheten som en router med firewall osv gjør. Er veldig enig med deg! Min router har firewall som jeg trur er lurt for jeg har ikke antivirus.... Dessuten slipper jeg at InForce tar linja mi.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå