Gå til innhold

Koble eldre Sony-anlegg til PC-en.

Gjest Slettet+891234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+891234

Har et gammelt Sony-anlegg (Sony MCH 3600, anno 1990) liggende, som er modent for kassering. Bilde for de interesserte. :)Men før det evt. går på dynga, skal jeg prøve å finne ut om det kan brukes som anlegg til PC-en. Spørsmålet som da reiser seg er: hvordan får jeg dette til?

Anlegget har diverse tilkoblinger som sier meg heller lite:

På kassettdelen: Phono in, Dat in/out og Video in/out.

På cd-delen: Digital out optical.

Ellers har forsterkerdelen og radiodelen (4-delt anlegg) bare vanlige høytaler- og subwooferutganger, antenneinngang osv. Forsterkeren har i tillegg Mix Mic (mikrofoninngang) og hodetelefonutgang.

PC-en har et lydkort integrert i HK (MSI KT3 Ultra) med de vanlige 3 utgangene, i tillegg til en brakett som har noen 2 utganger (sub/cen og RL/RR) + SPDIF optical og coax.

Vel, alt dette skjønner jeg pent lite av. Hvilke utganger skal jeg koble hvor for best resultat? Jeg blir takknemlig for all hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Ah, det er ikke verre enn som så? Takk skal dere ha. :)

OmBot: jeg kan sende deg en PM hvis det skal kasseres, selv om jeg nå tviler på det. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Right. Nå er anlegget montert, men det er endel "bugs." Selv uten at høytalerene mottar signaler fra PC-en, er det en slags suselyd i høytalerene, i en slags rytme - hvis man kan kalle det det.

Denne lyden er der hele tiden, og blir ikke sterkere eller svakere når man skrur på volumkontrollen. Kablene jeg bruker er av billigste sort, og har neppe noen slags skjerming. Kablene ligger i et salig rot; med strømledninger, lydkabler m.m. omhverandre.

Er det blandingen med andre kabler som skaper forstyrrelsene? Har dere noen andre tips til hva som kunne være galt, og hvordan jeg skal rette på det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Hum, lydkortet er nok langt fra det beste, men jeg hadde ikke det samme problemet når jeg brukte et lite og billig Creative-anlegg. Ei er lydkortet heller tilkoblet anlegget ATM. Problemet oppstod etter at jeg fått alt montert ordentlig, det var ikke der når jeg testa det med andre lydkabler som ikke hadde kontakt med noen andre kabeltyper. Lurer på om det kan ha noe med saken å gjøre, kan strøm forstyrre lyden? Skal forske litt på det, takknemlig for alle innspill. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Pass på at ikke høytalerkabler ligger paralelt med strømkabler. Må du krysse disse gå tvers over (90 grader). Dette er jo et velkjent problem for oss bilstereo gutta! Lykke til :thumbup:

Akkurat, skal ta en titt. :) Du svarte mens jeg skrev.

Lenke til kommentar
Lurer på om det kan ha noe med saken å gjøre, kan strøm forstyrre lyden? Skal forske litt på det, takknemlig for alle innspill. :)

Ja! En strømledning omgis av et magnetfelt. En signalkabel/høytalerkabel påvirkes av dette magnetfeltet. Dette feltet ødelegger signalets renhet. Dette høres som støy, ofte knitre / hyle lyd. Derfor må ALDRI strøm og signal ligge paralelt. Ved å krysse 90 grader blir påvirkningen fra magnetfeltet minimal. Når et signal er påviket kan det ikke bli rent igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Very well, da funker alt strålende, dog etter timesvis med kabling, teiping og stripsing. Takk for all hjelp. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...