benjamin84 Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Heisann Fant denne pakkeløsningen på www.fotovideo.no: D70 + 28-100mm silver Noen som vet noe om denne linsa? Var fint lite info å oppdrive om den på selve siden. Den er mye billigere en 18-70mm linsa men mangler jo klart samme mulighetene for vidvinkel... måtte bare sjekke at jeg ikke har gått glipp av et skikkelig kupp her Om jeg går for denne pakken kunne jeg lagt til 50mm 1.8D som visstnok skal være veldig god til portrett/innendørs fotografi. Er det ellers noen som har noe godt og vondt å si om www.fotovideo.no? Benjamin Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Den 28-100 linsen er av billigste type. Det er den Nikon selger i pakkeløsninger med sine billigste analoge speilreflekskamera. I tillegg får du en vidvinkel på 42mm hvis man sammenligner med den "analoge" verdenen. Ikke mye vidvinkel å skryte av det. 18-70 er ett MYE bedre objektiv, mer enn verdt de 2000 kronene ekstra du må betale for den pakken. Det er tross alt ikke store summen når man bruker så mye penger på selve kameraet. Hvorfor kjøpe ett dyrt kamera, og en billig linse som ikke yter kameraet rettferdighet? Da er mye av det man betalte for selve kameraet bortkastede penger. Nei, går for 18-70 kit løsningen du... da får du i tillegg "ekte vidvinkel". Og jeg synes sølvfarget objektiv på svart kamera blir helt feil. Ser rart og stygt ut. Når det gjelder fotovideo.no har jeg ikke hørt noe negativt om de. Lenke til kommentar
vvizard Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Høres ut som du skal kjøpe deg speilrefleks for første gang, og i den anledning vil jeg bare advare deg. Hvis prisen på kamerahuset er drøy, så "gled" deg til du begynner å finne ut hva skikkelige linser koster Linser stemmer som regel utrolig godt med "du får hva du betaler for".. desverre. Lysstyrke og skarphet er det som koster mest, spessielt om man foretrekker begge deler samtidig 50mm f/1.8 er sannsynligvis genial. f/1.4 er den beste lysstyrken du kan få kjøpt uten å gå opp i 15-20 tusen kroner. f/1.8 er ikke langt bak f/1.4, så jeg anbefaler den sterkt. Det som gjør den så billig er at 50mm er lett og produsere. Mest sannsynlig er det en av de skarpeste linsene du kan få kjøpt også. Selv eier jeg Canon sin 50mm f/1.4 USM, og er strålende fornøyd. Den er råbra til innendørs-fotografering, men den blir veldig "smal" på digital-kameraer, der du må gange opp 50mm med 1.5x i Nikon sitt tilfelle, eller 1.6x I mitt (Canon) tilfelle. Men før du går for D70, har du vurdert Canon 300D eller Canon 10D? Vet jeg er Canon-patriot og sikkert litt partisk sånn sett. 10D er nok garantert bedre enn D70, og hvordan D70 stiller mot 300D vet jeg ikke mye om, for jeg har ikke fulgt med mer på D70, enn at jeg vet det er en "billig-konkurrent" som skal matche Canon 300D. Men som jeg nevnte tidligere, det valget du gjør nå (Canon vs Nikon) kommer til å forfølge deg lenge. Linser koster mer enn kamera-hus, og kameraet har du neppe i altfor mange år. Linsene derimot kan vare livet ut. Så med mindre du skal havne i en økonomisk råtten situasjon seinere, så anbefaler jeg deg å virkelig gjøre research på linse-utvalg og priser for Canon og Nikon, så du er sikker på at du ikke må bytte merke senere når du har bygd opp linse-samlinger for store verdier. Det kan bli rådyrt! Slik jeg ser det (husk jeg er partisk), så vinner Canon hands-down over Nikon per i dag (spessielt på telelinsene)i linseutvalg takket være L-serien dems, og det faktum at de har klart å stappe IS (bildestabilisering) i en del billigere modeller, som sikkert er mer attraktive enn "L" linser i starten. Så bare lov å gjør skikkelig research på hva du må bruke på linser/utstyr før du bestemmer deg for Nikon vs Canon (eller annet merke for den saks skyld). Velg den du synes har linse-utvalg etter din smak. http://fredmiranda.com/reviews/ og http://photographyreview.com er gode sider for å sjekke brukeres erfaring med linser fra begge to. Sistnevnte er dog altfor snill i mine (og mange andres) øyne med karakterene. Den mest gjeldene regelen for speilreflekser er og blir at kamerahuset er billig, det er alt utstyret og linsene du trenger i tillegg som koster penger :/ Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 22. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2004 Heisann, takk for responsen Blir nok til at jeg går for 18-70mm objektivet til å begynne med. Ellers er det helt korrekt at jeg skal kjøpe meg speilrefleks for første gang, helt frelst etter å ha prøvd et par DSLR'r i en butikk. Har sett på både 300D og 10D i tillegg til D70. 10D blir for tung for min del, mens 300D virket litt plast aktig. Brukte en halvtime med begge kameraene og D70 vant på både feeling og control layout (leste reviews på dpreview.com først for å finne ut av hvordan de funket), og stilte likt på bildekvalitet. Linse utvalget fra både Nikon og Canon dekker nok mine behov uten store vansker. Jeg har planer om et raskt 50mm objektiv, et makro objektiv eller en makro converter og muligens et teleobjektiv, rundt 200-300mm når jeg en vakker dag for råd Har også sett på SB800 blitsen til D70, men igjen, må nok vente til studielånet ruller inn for den, eller (grøss) til jeg begynner å arbeide Lenke til kommentar
vvizard Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Lekte litt med 300D engang, og enig i at den var veldig plastaktig. Dette var dog etter jeg hadde hatt 10D i mange måneder, og dermed ble det vel ekstra ille. D70 har jeg bare så vidt holdt og knipsa noen få bilder med. Var nemlig innom den lokale fotosjappa for å kjøpe ett 77mm polariseringsfilter, og tro det eller ei, men eieren skulle absolutt prakke på meg ett D70.. _HALLO???_ Jeg er her for å kjøpe ett _77MM_ filter, tror du jeg skal klistre det på en IXUS? :-P Så jeg fortalte høffelig at jeg alt hadde en 10D, og ikke var interessert. Jeg ba likevel om å få leke litt med D70'en i butikken, og fikk lov. Jeg synes den ble for liten faktisk jeg Synes 10D er for liten også, så jeg må få tak i batterigrepet snart. Riktig størrelse på digital-kameraer i mine øyne er "1" kameraene. Men desverre er jeg student som deg, så den dagen jeg har råd til ett digitalt kamera i "1" serie, er nok ikke helt med det første :/ Lenke til kommentar
kai_frode Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Til vvizard: Du skriver: "Vet jeg er Canon-patriot og sikkert litt partisk sånn sett. 10D er nok garantert bedre enn D70, og hvordan D70 stiller mot 300D vet jeg ikke mye om, for jeg har ikke fulgt med mer på D70, enn at jeg vet det er en "billig-konkurrent" Garantert bedre synes jeg var en drøy påstand. Ok, den tåler kanskje bedre at du tråkker på den mens den ligger i en vanndam, men ellers slår D70 10D på mange områder. Dette er forresten diskutert mange ganger her tidligere. Ja, D70 er en "billig konkurent" til D70, men det er bare fordi den koster mindre, ikke at den er dårligere (hvilket kamera som er best for deg kommer helt ann på hva du har tenkt å bruke kameraet til). D70 med 18-70mm anbefales på det varmeste, det samme kan sikkert sies om 10D uten at jeg har noe kjennskap til den. Så lenge du holder deg unna 300D har du et vinnerkamera uansett (300D er også helt greit, men har noen irriterende begrensninger..). Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 22. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2004 Hehe, størrelse messig vil jeg si D70 er perfekt. Stor nok til å kjennes "ordentlig" ut, men ikke for stor og irriterende. Jeg vil gjerne ha et kamera jeg kan ha med meg i bagen stort sett over alt, sånn i tilfelle jeg finner noe jeg må ta bilde av Når det kommer til funksjoner og instillings muligheter har jeg lest at D70 stiller som en fullverdig konkurrent til 10D, og ettersom 10D er både større, tyngre og dyrere blir nok valget for meg ganske enkelt Jeg var ganske bestemt på å skaffe meg et Canon kamera men etter å ha prøvd D70 er det ikke lenger noen tvil, Nikon here I come Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 (endret) Men før du går for D70, har du vurdert Canon 300D eller Canon 10D? Vet jeg er Canon-patriot og sikkert litt partisk sånn sett. 10D er nok garantert bedre enn D70, og hvordan D70 stiller mot 300D vet jeg ikke mye om, for jeg har ikke fulgt med mer på D70, enn at jeg vet det er en "billig-konkurrent" som skal matche Canon 300D. PÅ mange måter kan D70 og 300D sammenlignes, men i det store og det hele så er D70 ett bedre kamera med betydelig bedre spesifikasjoner blant annet på lukkertider og seriebilder. 10D er nok bedre enn D70 på noen områder. Det er mer solid blant annet. Men når det gjelder bildekvalitet, er IKKE 10D bedre enn D70. 300D og 10D har i utgangspunktet lik bildekvalitet, og ettersom D70 har minst like god bildekvalitet som 300D, så har det vel minst like god bildekvalitet som 10D også. De proffe kan muligens oppnå bedre bilder fra 10D i rawmodus, men da skal man ha litt peiling. D70 er heller ikke ment å matche 300D, det er ment å være ett kamera som overgår 300D på de fleste områder, og det klarer det. Uansett... optikken har mye mer å si for bildekvaliteten, enn hvilket kamera man kjøper (av de tre nevnte modellene). Nå skal det nevnes at jeg kanskje heller mot Nikon når det gjelder speilrefleks, men har stor respekt for Canon, og heller mot de når det gjelder digitale kompaktkamera. Så jeg ser meg selv som relativt upartisk når det gjelder digitale speilreflekskamera. Men må bare få si at å kjøpe 300D, når man får D70 til noen få hundrelapper mer, føles for meg som litt unødvendig om man ikke har Canon objektiver eller annet utstyr fra før. 300D føles, og ser ut, som ett plastikkleketøy. 10D derimot, ser råtøfft ut. Men ettersom det koster mye mer, og D70 både ser ut som en mellomting mellom 300D og 10D, og spesifikasjonsmessig er en mellomting, så er vel det det beste valget. Endret 22. mai 2004 av Afseth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå