andesam Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Skal koble til noen flere høytalere til anlegget mitt. Men det er noen litt gamle høytalere og det er sånn tøy stoff foran elementene (som er veldig vanskelig å få av, limt). Kablene er slik at jeg må koble de til pluss og minus bakpå forsterkeren. Noen som har noen triks for hvordan jeg kan finne ut av hva som er pluss og minus? Det skal jo være en del forskjell i lyden... Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Rød er vel + og svart - ? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Kan du se elementet? Eller presse på tøyet så du kan føle det? Da kan du bruke et lite 1,5V batteri for å teste. Kople baterriet til ledningene og kjenn at elementet beveger seg Utover. Da vil pluss på batteriet være koplet til pluss på høyttaleren. Hvis ledningene er merket så er det bare å passe på at du kopler begge likt. Om pluss og minus er koplet omvendt på begge (eller alle) høyttalerne så har det ikke noe å si for lyden. Lenke til kommentar
andesam Skrevet 21. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2004 Rød er vel + og svart - ? takker sedsberg, skal prøve det nå det er bare en grå kabel som er delt i to.. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 er ikke helt sikker men: det er vel det samme om den røde og svarte er i + eller - så lenge det er likt på forsterker og høytaler. F.eks så lenge en kabel går fra - i høytaleren til - i forsterkeren og fra + i høytaleren til + i forsterkeren er det vel det samme. det jeg måtte gjøre på mitt annlegg var å "følge" kabelen med fingrene fra høytaleren til forsterkeren for å finne det ut. Lenke til kommentar
Jørgen Hovelsen Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Det du kan gjøre er å koble til høytalerene og lytte. Hvis lyden høres rar ut(vanskelig å beskrive, men med litt volum skal du høre det i bassen), eller at bassen ikke blir skikkelig gjengitt, er de ute av fase(det ene membranet dyttes ut og det andre dyttes motsatt vei). Da er det bare å bytte den ene. Det du ikke vet da er om membranene dyttes ut eller inn, men det kan du bare lytte etter så finner du ut hva du synes høres best ut. Lenke til kommentar
SveinungB Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Det aller viktigste er at de er i samme fase. Lyden skal utligne hverandre og det vil høres veldigs rart ut om du har koblet forskjellig. Ellers var jo tipset ovenfor bra, prøv på høyttalerkabelen med et batteri til du finner polariteten som beveger bassmembranet utover (dette ser/føler du). Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Er det ikke litt forskjell utenpå lederne på kabelen? Bruker å være det på de gamle kablene. Husker ikke om det + eller - som er "merket". Altså at det går en uthevet "strek" langs ene lederen. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 (endret) er ikke helt sikker men: det er vel det samme om den røde og svarte er i + eller - så lenge det er likt på forsterker og høytaler. F.eks så lenge en kabel går fra - i høytaleren til - i forsterkeren og fra + i høytaleren til + i forsterkeren er det vel det samme. det jeg måtte gjøre på mitt annlegg var å "følge" kabelen med fingrene fra høytaleren til forsterkeren for å finne det ut. Er vel riktig her, så lenge du har LIK signal til høytalerer så blir det ok, altså kabelen likt ut av amp. og lik inn i bråkmakerer Endret 21. mai 2004 av jarmo Lenke til kommentar
andesam Skrevet 22. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2004 brukte batteri trikset til å finne ut hvordan de skal kobles. Takker for svar. Kablen kommer bare ut av et lite hull bak på høytaleren, og er en todelt kabel. Det er ikke noe indikasjon på hva som er pluss og minus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå