Gå til innhold

ECS G556 "Føsteintrykk"


Anbefalte innlegg

Jeg mottok min 556e i går ettermiddag. Det er den samme som 556, men leveres med 802.11G (og modem), og ATI 9700 grafikkort.

Jeg har ikke fått testet enormt mye ennå, men så langt ser det veldig bra ut. Jeg installerte XP Pro på den i går, og skal forøke med Linux i morgen.

 

Maskinen virker solid bygget. Til den prisen hadde jeg ventet meg litt mer "plastic fantastic". Men den er kanskje litt tyngre enn jeg hadde ventet. Vekt betyr en del, men jeg visste jo hvor mange kilo den veide før jeg bestilte, så det er bare det at jeg har glemt hvor mye 2,9 kilo (pluss lader) egentlig er.

 

Det fulgte med et etui til å ha den i. Ikke en bæreveske, men en myk beskyttende pose. Det er glimrende når man har den i en veske på vei til og fra jobb hver dag. Det var også en bonus siden det ikke var oppgitt noe sted.

 

Skjermen er meget bra, og oppløsningen veldig passende for denne skermstørrelsen synes jeg.

 

Det er litt synd at det ikke er mer enn to USB-porter og ingen PS/2-porter på den. Hvis man kobler til mus og tastatur er det ikke flere USB-porter ledig. Jeg har løst det ved å kjøpe en bitteliten 2 porters usb-hub til 129 kroner.

 

Ellers kan jeg ikke si annet enn at jeg er veldig fornøyd med den. Den har alle de funksjonene jeg ønsket meg, og litt til. Den har en skjerm som er så god at jeg egentlig ikke trenger annen skjerm til vanlig bruk. Batterilevetiden har jeg ikke testet, men det er mindre viktig for meg, for jeg skal nesten alltid bruke den steder der det er strøm tilgjengelig.

 

Dessuten må jeg skryte litt av mulitcom. Jeg skal bruke denne maskinen i jobben i en humanitær organisasjon, og Muliticom var veldig imøtekommende med å tilpasse seg våre behov i så måte. Jeg fikk utmerket service, selv om de kanskje ikke tjente all verden på denne handelen, og det skal de ha skryt for. Levering skjedde helt i tråd med avtalen, uten forsinkelser, selv om det var en helt ny modell.

 

Dette er med andre ord en maskin jeg varmt kan anbefale ut fra erfaringene mine så langt. Det kan selvfølgelig dukke opp ting etterhvert, men det vil bare tiden vise. Maskinen gir deg veldig mye for pengene, og leveres av en leverandør som det det er en glede å forholde seg til.

 

Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for en flott "anmeldelse" :) Jeg må nok ha meg ei samehue når jeg begynner på NTNU til høsten (forhåpentligvis) og da er det greit å vite litt om hva andre synes!

 

Edit: døde pixler virker ikke. De er enten alltid på i en bestemt farge, eller hele tiden svarte. Én død pixel er nok ikke noe man legger merke til hvis man ikke vil selv, men 5-6-7 kan nok bli irriterende (på en skjerm med 1024x768 pixler finnes det jo 786432 pixler ;))

NTNU har samarbeidsavtale med databutikker for å få billig data til elevene sine - Brorsan kjøpte en Compaq til 11.000 i høst, og den virker bra :-)

(Du må ha en del når du skal kjøre programmer med størrelse på rundt 3GB)

Lenke til kommentar

Jeg har godt to år på NTNU nå, og har aldri fått noe tilbud om å kjøpe en bærbar PC med rabattordning. Enkelte linjer har tilbud til studentene som begynner i 1.klasse, men dette gjelder ikke alle. Da gjelder tilbudet i så fall en enkelt maskin, og er ikke en generell rabatt-ordning.

 

Jeg har klart meg helt fint med stasjonær PC de to første årene. Det er mange datasaler på NTNU. Men nå tror jeg at jeg skal gå til innkjøp av en bærbar, selv om det strengt tatt ikke er nødvendig.

 

Uansett vil jeg råde deg til å vente til høsten etter at du har begynt her oppe, det er ingen bråhast. Og det kan jo være du er heldig og at et godt tilbud dumper ned i fanget ditt! Lykke til!

Lenke til kommentar

er absolutt ingen bruk for laptop paa NTNU, er mer en distraksjon fra forelesing og diverse annet.

 

Vedroerende traadstarter: Hvorfor bytte ut Dell I8600? Muligens min er litt nyere, men med Celeron 1,4. ATI 9600 128mb Pro, dvdbrenner og samme widescreen skjerm som deg klager ikke jeg iallefall :)

Lenke til kommentar

Tja, hvorfor jeg solgte i8600 ? Ikke så mange spill som støtta widescreen, hadde Nvidia 5650 128 MB som ikke var så hipt som alle sa, viftene støya syntes eg, den ble litt stor (les bred) og tung. Jeg var ikke direkte misfornøyd, og jeg hadde ingen problemer med den, så jeg er ikke noen "DELL - hater", fikk ikke brukt den på jobben slik jeg hadde tenkt osv osv.

 

-Bra at du er fornøyd med din laptop !

Lenke til kommentar

Hei folkens!

Jeg skal også begynne på Ntnu til høsten (håper jeg da..(veldig sikkert.))

Da har jeg lyst til å kjøpe meg bærbar pc.., men jeg også lurer på om jeg skal kjøpe litt før jeg drar, eller vente til jeg kommer dit.. Har sett på sida til Ntnu og de pleier å ha sånn pctilbud hvert år, her er link (men de har ikke noe for kommende år enda..): http://www.orakel.ntnu.no/studentpc/

 

Jeg også heller mest mot G556..

 

:)

Lenke til kommentar

Hei :)

 

Fikk min G556 C1500 for ca. en uke siden nå, og er ganske fornøyd med den. Kunne ikke dy meg, måtte brøve å kjøre noen 3D tester med den, og fikk ca 9980 i 3DMark 2001 og rundt 2580 poeng i 3DMark 03. Ikke værst til å være en liten bærbar :)

 

Skjermen er veldig lekker å se på, har fin oppløsning og relativt bra responstid i spill. Jeg har funnet en 3-4 døde pixler, men tar det ikke så tungt, gidder ikke lage noe bråk av den grunn :p

 

Tastaturet er kjempefint å skrive på, har allerede skrevet 30 sider på en oppgave i løpe av noen få dager :D

 

Ellers er intrykket at dette er en solid og god maskin, men tiden får vise om jeg har rett eller ikke :p

 

Det jeg IKKE liker med denne maskinen er det trådløse nettverkskortet :mad: Er tilkoblet et 11Mbit trådløst nettverk, med har elendig dekning med laptopen! Dette selv om jeg har full dekning på den stasjonære, er aldri noe krøll med den tilkoblinga. Men det kortet som står i min 556 er såpass elendig at selv om jeg tar med laptopen ut i gangen utenfor leiligheta, og holder den under nettverksantenna klarer jeg kun å få "Bra" i tilkoblingssignal! Den stasjonære ligger bestandig på 11Mbit og "Utmerket." Problemet er at inne i leiligheta mister jeg kontakten med nettverket ustanselig. Tilkoblinga er 1Mbit og "Svak" til "Veldig svak" selv om nettverksantenna faktisk er montert rett utenfor døra mi! :nei: Føler meg som Mr Bean som springer rundt i leiligheta og ute på gangene med maskinen høyt hevet for å finne best mulig signal !! Så dette kortet er ikke brukelig til noe fornuftig! Har mest lyst til å dra på Elkjøp å kjøpe med et trådløst nettverkskort!

Sorry... best å roes ned blodtrykket nå ;)

 

Nei, som sagt er mitt førsteinntrykk av G556 ganske positivt, håper den oppfører seg bra i tiden som kommer :wee:

Lenke til kommentar
Flott filla!

 

Men det er en ting jeg lurer på, hvorfor er det engelsk tastatur på PC`n din?

 

Jeg ser det på bildet at det ikke er "æ, ø & å" der?  :hmm:

Det har han allerede svart på. De bildene er fra en test fra utlandet. Jeg tror han har linket til bilder av hans maskin et eller annet sted i emnet.

 

Edit: Her er bilde av tasturet på maskinen hans http://home.online.no/~arefjor/GRP/tastatur.jpg ;)

Endret av MrBlueJack
Lenke til kommentar
- Har ikke hatt problemer med Wlan mottagelsen, hverken i min egen leiligheten, hos naboen eller utenfor huset. Leser man litt rundt omkring, så er det som regel routeren som håndterer forskjellige wlan kort på "forskjellige" måter.

Hva heter ditt nettverkskort i systemenheter? Mitt er benevnt som Intel 2100 3B. Kanskje XP har lagt inn feile drivere, eller stemmer dette overens med ditt kort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...