Gå til innhold

ECS G556 "Føsteintrykk"


Anbefalte innlegg

Bakgrunn:

Har hatt 2 bærbare tidligere, en FS A7600 og en DELL i8600. Var forsåvidt fornøyd med begge, men er en urolig sjel ;) så jeg driver konstant og handler hardware. Når jeg så bestemte meg for å handle laptop igjen, brukte jeg mye tid på å sondere markedet (det er jo halve moroa). Fant ut at Whitebox gav mest pr. krone, men ble skremt bort av de uendelige lange postene om alle problemene WB eiere hadde, ikke så mye med PCne, med med leveringstid og service/kundekontakt. Stod etter en stund igjen med Tundra, ACER 8003 LMI og ECS fra Multicom. Av de de tre ble ECS klart billigst ift. hardware specs, og bestilte derfor denne:

 

ECS G556:

Centrino 1,7 GHZ

1 GB RAM

Radeon 9600 - 64 MB

80 GB HD

15 TFT 1400x1050

Wlan type "b"

CD Brenner/DVD leser

TOTALT 15 995,-

 

Det gikk en uke fra jeg bestilte til jeg kunne hente den på postkontoret, men dette er postens skyld, da Multicom sendte den fra seg dagen etter jeg handla (2 helligdager forsinka postgangen)

 

Utseende: Den har et skall av plastikk, noe de fleste bærbare har idag, og den har IKKE designet til APPLE Powerbook, MEN i forhold til mine ovenfornevnte tidligere bærebare, så synes jeg den ser nydelig ut. Den har et slags aluminiums-belegg i lokket, som gjør dette noe stivere, og gir en litt bedre "feel".SLIK så den ut, rett fra kartongen. Den kom med strømforsyning/omformer, en "wraparound" beskyttelsebag samt en driver cd. Batteriet var ferdig oppladet. Hele PCn er i 2 sjateringer av grått, koksgrå/lys grå. Den har (i mine øyne) pene linjer, og en god feel, og ser IKKE ut som en "billig-PC". Over tastaturet sitter det et slags ribbe-deksel, der høyttalerene er gjemt bak, og helt opp mot skjermen finnes 3 hurtigknapper (e-post og Internet samt ON/OFF). Høyre side inneholder CD/DVD spilleren, samt strøminntak, her er BILDET. Baksiden har utgang for ekstern skjerm, S-video, printertilkoblng (paralell ?) og 2 USB 2.0 tilkoblingspunkter. VENSTRE SIDE Har PC-kort luke, modem og nettverksport, firewire port (400) samt MIC og høretelefon tilkobling. Det er 3 LEDs nede til venstre på PCn, en for PWR ON, en for LADING og den siste lyser opp når laptopen går i "dvalemodus". Oppe mot skjermen, der hurtigknappene sitter, er der 4 LEDs, disse har et blått lys når de er aktive. Den første lyser ved HD aktivitet, de 3 andre vet jeg ikke hva er, men de har forskjellige "hengelås" ikoner, dere får komme med ideer om hva de er.

 

Edit: Batteriet var IKKE ferdig oppladet, men maskinen begynnte ikke å lade batteriet opp før jeg hadde "fortalt" PCn at dette var en BÆRBAR PC, noe man gjør under Strøminnstillinger i kontrollpanel.

 

SKJERM:

Skjermen, er etter min smak utmerket, både i lysstyrke og ikke minst oppløsning. Jeg hadde bredformat på min i8600 (1680x1200), og ønsket IKKE å ha dette igjen, da det gjør laptopen for bred etter min smak. 1400x1050 er nydelig, og gir masse plass på en 15 tommer. Jeg har 2 vanlige 17 tommers LCD skjermer (173T og Q17S), og laptopen med sin sterke oppløsning gir jo MASSE arbeidsflate. Jeg har ikke kjørt LCD testen, og kan ikke si noe sikkert, men kan ikke etter intens "glaning" finne noen pixelfeil. Innsynet fra siden synes jeg er bra, men den er noe mer var når man kommer for høyt/lavt ift. ideell vinkel.

 

Edit: Koblet til Q17S skjermen, og utvidet srivebordet til å omfatte denne skjermen. Får velge uavhengige oppløsninger, slik at jeg kan kjøre begge skjermene i sine naturlige oppløsninger. Nå er ikke Q17S en kongeskjerm i 2D (glimrende til spill), men skjermen på laptopen gir et MYE penere bilde enn Huyndai'n. Finner ikke helt ut av hvordan jeg får velge frekvens på nmr. 2 skjermen, valgene på primærskjermern går fra 60 til 100 hertz.

 

HARDWARE:

Den medfølgende harddisken på 80 GB er en Hitachi Travelstar 5K80, som spinner rundt med 5400 omdreininger. Dette er vel en "midt på treet" disk, men jeg var mer på jakt etter 20 GB xtra enn en 7200 disk. Den er forresten nesten ikke hørbar.CD/DVD spilleren er en LITE-ON som har 8xDVD les, og 24x24x24 CD les/skriv. M10 skjermkortet (Radeon 9600) kjører 317 MHZ på GPU og 209 på minne (418 MHZ). Har ikke klokka kortet opp enda, men dette kortet har nok noe mer å gå på. Pekeplaten er en Synapsis sak, som har masse innebygde muligheter, bl.annet scrolling både opp/ned og venstre/høyre. Ekstern mus var imidlertid det første jeg koblet til, men plata virker fin den, for de som liker sånt :yes: Lyddelen er et standard Realtek AC 97, med høyttalere som gir litt lyd, men den er selvflgelig elendig fra de bittesmå høyttalerene i PCn.

 

STØY:

Dette er og blir subjektivt, vifta kan høres når jeg sitter her og skriver. Med det mener jeg at når jeg bøyer meg ned, og legger hodet ned til vifteutblåsinga, så klarer jeg å skimte lyden av en vifte. I min verden er den lydløs, men andre vil sikkert syntes at den dermed ikke er det. Ved kjøring av benchmarks, innstallasjon av programmer fra CD ROM samt ved spilling, gir vifta litt mer på, den er imidlertid langt unna DELL i8600, og har en frekvens som jeg kan leve med. Mine observasjoner er forresten gjort i et rom med ingen andre støykilder. En TV i bakgrunnen vil sikkert gjøre støyen umerkelig, for ikke å snakke om lyden fra et eventuelt spill. CD ROM bråker fælt når den spinner for fullt, sånn var det på mine 2 foregående PCr også, men det finnes sikkert de som lager stille CD ROMr også, denne er ikke en av de.

 

BENCHMARKS:

Her er jeg redd jeg må få komme tilbake senere, den eneste jeg har fått kjørt nå er 3DMark 2001 SE, som gav 9480 med de nye Omega driverene. Skal kjøre 3DMark 2003 når jeg får den innstallert. Laster ned 3DMark03 nå.

 

Edit: 3DMark 03 - 2448. Jeg spiller ikke mye FPS krevende spill, og det eneste spillet jeg har fått testet til nå er Everquest, og det kjører den som en drøm.

 

Edit: Forandret innstillinger til YTELSE istedenfor KVALITET og fikk litt bedret benchmarks. 3DMark01 9760,- 3DMark03 2580,-

 

Edit: Kjører FarCry sømløst i 1024x768 med medium/low grafikk, med laptopen på fanget.

 

ELLERS:

Skal komme tilbake med noen "edits" når jeg får testa den litt mer på spill, samt koblet til en ekstern skjerm, har tross alt bare hatt den i hus i 4 timer, så dette er i høyeste grad det overskriften antyder, et FØRSTEINNTRYKK. Om du lurer på noe spesielt, mener jeg har skrevet noe feil, eller ønsker noen spesielle opplysninger, er det bare å poste her, så skal jeg prøve å hjelpe.

 

Takk for oppmerksomheten :w00t:

Endret av Filla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående oppløsningen 1400 på en 15". Jeg var kjempeskeptisk da jeg kjøpte min, siden jeg har dårlig syn. MEN, jeg jobber med grafikk, og er superglad for at jeg kjøpte det. I det siste har jeg jobbet med A3 plansjer, og da er det genialt å kunne se hele siden når du jobber med den. Dessuten kan ikoner og skriften i nettleseren lett stilles opp og ned, og i alle skrive- og tegneprogrammer har du jo mulighet å velge prosentstørrelse på dokumentet, så jeg har null problemer med å se. Tvert imot, synes nesten jeg blir mindre sliten enn av flimrende skjerm fra den gamle stasjonære.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Har ikke funnet noen døde pixler, kjenner ikke til Multicoms garanti om jeg hadde funnet noen. De følger kanskje "vanlige" kjøreregler der 3+ døde pixler gir bytterett ?

Det er vel 5+.

Lenke til kommentar

Takk for en flott "anmeldelse" :) Jeg må nok ha meg ei samehue når jeg begynner på NTNU til høsten (forhåpentligvis) og da er det greit å vite litt om hva andre synes!

 

Edit: døde pixler virker ikke. De er enten alltid på i en bestemt farge, eller hele tiden svarte. Én død pixel er nok ikke noe man legger merke til hvis man ikke vil selv, men 5-6-7 kan nok bli irriterende (på en skjerm med 1024x768 pixler finnes det jo 786432 pixler ;))

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...