hba12 Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Hei. Har visst gjort det helt store nå... :-( Hadde en privat PC stående på jobb. Den var satt opp i domenet vi hadde der, og kjørte Win2000. Maskinen hadde 3 Harddisker. En 45 GB og to 120 GB. 45 GB var oppstartsdisk, og de andre lager-disker. Da jeg slutta på jobb tok jeg hjem PC`en og installerte XP på den. Formaterte alt og la inn ny XP på 45GB-disken. Så til problemet - jeg har ikke tilgang på mine to lagerdisker lengre. Uansett om jeg logger på som en vanlig bruker, en bruker med admin-tilgang eller admin-kontoen. Jeg får bare beskjed om No Access. I utforskeren står det bare lokal disk d: og lokal disk e:, ikke navnene på diskene.Men går jeg f.eks inn i backupprogrammet som ligger i XP, kommer navnene opp, og jeg får lest mappe- og filnavn. Hvordan skal jeg få tilgang til disse diskene igjen. jeg har vært innom diskbehandling, men finner ikke ut av dette. Håper noen der ute kan hjelpe meg! Hilsen Håkon Lenke til kommentar
Porky Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Hei, dette så ikke bra ut. Kanskje dumt men har du NTFS eller Fat32 på OS disken? Om den er formatert med fat32 så kan du ikke brukke du andre disken hvis de er formatert i NTFS. Sikkert ikke det, men det er bare et forslag. Lenke til kommentar
am3k Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Forsøk å starte maskinen i sikerhetsmodus (safe mode) gå inn i utforskeren og sjekk sikerhetsinnstillingene for diskene. Forsøk å sette deg selv om som eier til diskene (og alle underkataloger) med alle retigheter. Så sant du ikke har kryptert inneholdet vil du da kunne få tilbake inneholdet på diskene dine. Grunne til at du muligens får opp noe informasjon er at systemet fortsatt står med rettigheter. Lykke til, og spør om det er noe Porky: Spiller ingen rolle hvilket filsystem diskene bruker så lenge operativsystemet støtter dette. Under XP (og NT/2000) kan du mikse FAT og NTFS som du vil. Under Windows 9x/Me og eldre er det ikke innebygget støtte for NTFS. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Microsoft kb atrikkel med detalj oppskrift : http://support.microsoft.com/?kbid=308421 Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Du får ikke tilgang fordi du ikke er definert som eier av filene og mappene. Kortversjon: 1. Logg på som administrator 2. Sett deg selv (dvs. den kontoen du er pålogget på) som eier på alle mappene og filene 3. Nå har du lov til å endre rettighetene slik at du får tilgang til filene igjen. Dersom du mangler noen av disse valgene må du kanskje slå av enkel fildeling, det gjøres i mappealternativer i Windows utforsker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå