Gå til innhold

Den store karaktertråden!

ahpadt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vel, som sagt snuser jeg på diverse retningslinjer innen journalistikk og/eller media. Er typen som er glad i å skrive og uttrykke meg visuellt, så ja. Driver med grafisk design på hobbybasis og er en av de få som trives i Norsk-faget, dessuten er jeg glad i samfunnsfag og historie. Så, mulighetene er mange. Er også muligens interessert i å studere samfunnsvitenskapelige fag, språkfag (engelsk), eller historie. Synes også psykologi virker som et spennende felt. Får vente å se hva jeg brenner sterkest for om et par år, per i dag kan jeg ende opp med å bli alt fra sosialantropolog til grafisk designer.

Da har du jo alt en god journalist bør ha; samfunnsengasjement, språkkunnskaper, kjennskap til historien, estetisk sans... :thumbup:

Det er flere her oppe som har tatt pyskologi grunnfag, og det virker veldig lærerikt. Det blir en del menneskelære i journalistikken også, ettersom du må vite hvordan folk tenker for å unngå kunnskapskløfter og så videre. I tillegg får du anledning til å jobbe med topputstyr. Jeg har allerede nevnt digitale speilreflekskameraer. "Faderene" i radiostudioene er et annet eksempel; de koster 400.000 per stykk, og er identiske med de som brukes i NRK. :wee:

Endret av Antikapitalist
Lenke til kommentar

Leser at flere her anbefaler Medier og Kommunikasjonslinjen når man skal begynne på videregående. Har selv søkt Mk, og tror jeg er fornøyd med valget mitt.

Karakterene jeg hadde til jul er som følger:

• Gym - 4
  • Musikk - 4 (sterk)
  • Norsk sidemål - 4 (sterk)
  • Norsk hovedmål - 5
  • Engelsk skriftlig - 5
  • Heimkunnskap - 5 (karakter fra 9. klasse)
  • Matte - 5 (sterk)
  • Krl - 5 (sterk)
  • Natur og Miljø - 5 (sterk)
  • Samfunnsfag - 5 (sterk)
  • Norsk muntlig - 5 (sterk)
  • Engelsk muntlig - 5 (sterk)
  • Kunst og håndtverk - 6

Jeg kom fram til at for å komme inn på Mk (15 plasser/90 søkere) så måtte jeg jobbe som h**vete dette semesteret. Hvilket jeg har gjort.

Karakterene mine er nå/kommer til å bli: (baserer på hva jeg har fått vite av lærerne i elevsamtaler osv).

• Gym - 4/5 (Lærern min klarer ikke å bestemme seg).
  • Musikk - 5
  • Norsk hovedmål - 5
  • Norsk sidemål - 5
  • Engelsk skriftlig - 5
  • Heimkunnskap - 5 (karakter fra 9. klasse)
  • Matte - 6
  • Krl - 6
  • Natur og Miljø - 6
  • Samfunnsfag - 6
  • Norsk muntlig - 6
  • Engelsk muntlig - 6
  • Kunst og håndtverk - 6

Kan ikke klage jeg, men det har vært et h**vetes slit. (dóg, jeg tror det er verdt det).

Endret av tipp-ex
Lenke til kommentar

Regner meg at jeg går ut fra VGS med følgende:

3MX: 5

3FY: 6

3KJ: 5

3BI: 5

3HIN: 5 eller 6

3NO: 5

3REL: 5

3KRØ: 5

Også gjelder jo en del tidligere karakterer. Er vel noe sånt:

1MX: 6

1EN: 6

1ØK: 6

1NA: 6

2FRB: 4

Edit: Forsvinner ca. en 6er i halvåret... er så slit å gjøre... ting...

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Fatter ikke at folk gidder å slite seg igjennom ungdomsskolen. Selv fortjente jeg få av karakterene jeg fikk, jeg jobbet kun før prøvene. Det eneste faget jeg slet i, var musikk. Jeg gikk ut med 6 til slutt. Vanskelig med lytteeksemplene. Hadde ikke fastlinje da. Hadde jeg hatt lytteeksempler på en evt. musikkprøve i dag, hadde jeg sikkert scora like bra, bare lettere.

Lenke til kommentar

gspr, hvor er:

Nynorsk

Norsk muntlig

Geo

Eldre Hist.

2MX

2FY

2KJ

2BI

Og hvordan i all verden klarer skolen din å sette opp fagene slik at man kan ha 4 realfag? Og hvorfor har du 4 realfag? Du tjener toppen en karakter og 0,5 poeng på å ta 3BI... På min skole kolliderer 3BI med 3MX evt. 3FY.

Lenke til kommentar
3MX: 5

3FY: 6

3KJ: 5

3BI: 5

Vitsen med å ha så mange fag da?

Man kan jo få maks 7 poeng, noe man får ved å velge kun 3 realfag over 2 år.

Veldig mange som har svært så gode karakterer her ser det ut som, det er bra saker :thumbup:

Lenke til kommentar
Nei, altså. Jeg er per i dag fornøyd nok, hadde planer om å bytte til GK MK, men fant ut at det ble for mye å ofre å ta et år om igjen, Trives rent sosial veldig godt på skolen min, så det er ikke DET som er problemet. Skolen min er en typisk "toppskole" (Oslo Katedralskole) der "alle" har 5/6 i "alt" og "alle" skal bli akademikere, det er DET som har ført til at jeg er lei, men, jeg har lært meg å overse andres suksess og konse om meg selv. Ting går bedre nå, sjø. Dessuten vil nok skolen gå bedre når jeg får kasta ut en del realfag neste år og ta fagene JEG liker: Form & Farge, Engelsk, Samfunnsviten også videre. :)

Begynner også å bli litt lei av katta. Ikke pga. dårlige lærere eller feil linje, men fordi jeg ser at "alle" andre får mye bedre karakterer enn jeg gjør, bare fordi de går på en annen skole >( Livet er urettferdig...

Lenke til kommentar
gspr, hvor er:

Nynorsk

Norsk muntlig

Geo

Eldre Hist.

2MX

2FY

2KJ

2BI

Og hvordan i all verden klarer skolen din å sette opp fagene slik at man kan ha 4 realfag? Og hvorfor har du 4 realfag? Du tjener toppen en karakter og 0,5 poeng på å ta 3BI... På min skole kolliderer 3BI med 3MX evt. 3FY.

Jepp, glemte noen:

Nynorsk: 4 tror jeg.

2GEO: 5

2MX: 6

2FY: 6

2KJ: 5 (så vidt jeg husker, kan ha vært 6)

2BI: 6

2HIE: 5

Edit: Og den derre samfunnskunnskapen man må ha i andreklasse - tror jeg fikk 5. Faget gikk meg egentlig ganske hus forbi... et så unyttig fag (i hvertfall med bare 2 timer i uken) skal man se lenge etter.

Hvordan skolen setter det opp? Nei, si det du... de gjør det sånn i hvertfall. Jeg er den eneste på skolen som har kombinasjonen da.

Og hvorfor? Vel i andreklasse lå alle biologitimene (som er det fjerde faget, da jeg ville ha de tre andre uansett) på midten av dagen, og istedet for å dille og ikke gjøre noe som helst nyttig i de timene, tok jeg faget. Heller ikke i år ligger noen biologitimer på begynnelsen/slutten av dagen, så eneste problemet faget har skaffet meg er egentlig den STYGGE artssamlingen. Hadde nok hatt 6 i 3BI, hadde det ikke vært for den (fikk 3 på den).

Endret av gspr
Lenke til kommentar
...men ta det med en klype salt.  :wee:

å?

Hvis du dropper innom "Hva er din IQ"-tråden vil du raskt oppdage at intelligensiaen er overrepresentert her på forumet. Det er åpenbart at noen skryter på seg litt når det knapt er noen som har IQ under 130. :wee:

Så at folk søker beundring (eller hva det nå måtte være) er det vel liten tvil om.

Lenke til kommentar

Antikapitalist har et poeng. Landssnittet er langt under de karakterene som er ramset opp her, så det er litt merkelig at "eliten" har samlet seg på hw.nos forum. Alle mennesker søker jo ekstra oppmerksomhet eller beundring, hva er da lettere enn å smøre litt tykt på her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...