Penneknekt Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Til de av dere som ønsker å gå media og kommunikasjon; hva har dere lyst til å gjøre etter videregående? Går ikke MK ( Dårlig valg...), har lyst til å ta grafisk design eller journalistikk av et eller annet slag. (Blandt de mest populære på "lista" mi ihvertfall). Gå for journalistikk! Utrolig interessant studium! Media og Kommunikasjon er da ingen nødvenighet, jeg gikk allmenn. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Pinnella: hvorfor i alle dager skulle de IKKE? Det er ikke alle som paasser godt for allmenn, vet du. Jeg hadde også høyt snitt (5,3), og jeg gikk på bommerten og valgte allmenn. Per i dag kjeder jeg livet av meg og får verre karakterer enn noen sinne. Etter VGS kommer jeg sannsyneligvis til å gå videre inn i MK-relaterte fag uansett. Spør igjen, hvorfor IKKE? Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Gå for journalistikk! Utrolig interessant studium! Media og Kommunikasjon er da ingen nødvenighet, jeg gikk allmenn. Er klar over det, men allmenn suger jo en liten smule. Hvor går du journalistikk? Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 (endret) Gå for journalistikk! Utrolig interessant studium! Media og Kommunikasjon er da ingen nødvenighet, jeg gikk allmenn. Er klar over det, men allmenn suger jo en liten smule. Hvor går du journalistikk? Jupp, det gjør det! Men jeg går der da for det, tenk deg alle mulighetene man får etter allmenn! På rørleggerlinjen kan du velge mellom å være rørlegger i Sarpsborg eller Kautekeino, på allmenn kan man f.eks. bli spilldesigner i utlandet (med litt flaks ), takket være 2FY! Endret 25. mai 2004 av tor_erik Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Se editen. Alle passer ikke for allmenne fag, men jeg vil tro MK er mer "hypet" opp en det burde være. Kanskje en del som søker bare fordi det er vanskelig å komme inn, hva vet jeg. Uansett, det er jo deres valg, jeg kommer bare med et lite råd. Selv har jeg hatt det bra på AA, valgte bort bedøk for historie og geografi. Helt greit, dog litt kjedelig i lengden. Har hatt matte, fysikk og kjemi alle årene. Gruer meg bare til fredag, får vite hvilket studieretningsfag vi kommer opp i til eksamen. Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Allmenn kan være kjipt. Jeg valgte fordypning i matte, fysikk og kjemi enda jeg aldri kunne tenke meg å utdanne meg innen naturvitenskap senere. Var kun for å få ekstrapoeng. Studerer i Volda! Ikke så stort her, men studentmiljøet er overlegent. Dersom du ikke kommer inn på journalistikk kan du søke mediekunnskap eller noe, og så kan du hoppe over etter et år. Fin bakvei inn. Det året jeg kom inn var poenggrensen 54,8. Tror det var litt mindre i år. Uansett så er det overkommelig. I Oslo er det nok kravet litt høyere. Når er du ferdig med videregående? Og skal du i Forsvaret? Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 tor_erik: jeg vet utmerket godt hvilke muligheter man får gjennom allemenn, og blablabla. Jeg tar ikke realfag videre (går GK nå), som en av de få på skolen min (realfagsskole deluxe)m lukker en del av de "mulghetene" da. Men det er viktig å velge fag man trives med, om man ikke tåler matte, er det en dårlig idè å velge en videre utdannelse som krever det. Og en ting til: du blir ikke spilledesigner av å ha fysikk, du blir spilldesigner av å være eksepsjonellt god innenfor ditt område, f.eks konseptdesign, programmering, scripting, historieutvikler eller kaffemaskin. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 25. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2004 tor_erik: jeg vet utmerket godt hvilke muligheter man får gjennom allemenn, og blablabla. Jeg tar ikke realfag videre (går GK nå), som en av de få på skolen min (realfagsskole deluxe)m lukker en del av de "mulghetene" da. Men det er viktig å velge fag man trives med, om man ikke tåler matte, er det en dårlig idè å velge en videre utdannelse som krever det. Og en ting til: du blir ikke spilledesigner av å ha fysikk, du blir spilldesigner av å være eksepsjonellt god innenfor ditt område, f.eks konseptdesign, programmering, scripting, historieutvikler eller kaffemaskin. Han snakker om utdanninga. Tviler på at det er headhuntere som finner de folka egentlig! Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 (endret) tor_erik: jeg vet utmerket godt hvilke muligheter man får gjennom allemenn, og blablabla. Jeg tar ikke realfag videre (går GK nå), som en av de få på skolen min (realfagsskole deluxe)m lukker en del av de "mulghetene" da. Men det er viktig å velge fag man trives med, om man ikke tåler matte, er det en dårlig idè å velge en videre utdannelse som krever det. Og en ting til: du blir ikke spilledesigner av å ha fysikk, du blir spilldesigner av å være eksepsjonellt god innenfor ditt område, f.eks konseptdesign, programmering, scripting, historieutvikler eller kaffemaskin. Nettopp! Du sier det som det skal sies. Man tager det man behager. Spilldesign var bare et eksempel, selvsagt vet jeg at det skal mye mer til enn 2FY. Faktisk må man ha master som sivilingeniør på data eller lignende før man kan ha sjanse for å bli noe innenfor dette faget, eller som du sier, at man har et voldsomt talent. Kort sagt, jeg er enig med deg, men jeg tror at du kanskje vil være glad for at du tok allmenn om noen år EDIT: Selv går jeg VK1 nå med matte, fysikk og engelsk. Skal sate på å bli sivilingeniør innen data, derfor forsvinner 3FY til neste år, og jeg får kune 24 timer per uke! Og ja, jeg vet om at jeg mister ekstrapoeng. Look at me caring. Endret 25. mai 2004 av tor_erik Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Allmenn kan være kjipt. Jeg valgte fordypning i matte, fysikk og kjemi enda jeg aldri kunne tenke meg å utdanne meg innen naturvitenskap senere. Var kun for å få ekstrapoeng. Mhm, vel. Jeg er ikke spesiellt glad i realfag, finner samfunnsfagsorienterte og historie- samt språkfag mye mer interessant, og velger derfor denne retningen videre på VGS. Viktigere å ha fag man trives med enn fag man føler man "bør" ha. Studerer i Volda! Ikke så stort her, men studentmiljøet er overlegent. Dersom du ikke kommer inn på journalistikk kan du søke mediekunnskap eller noe, og så kan du hoppe over etter et år. Fin bakvei inn. Det året jeg kom inn var poenggrensen 54,8. Tror det var litt mindre i år. Uansett så er det overkommelig. I Oslo er det nok kravet litt høyere. Vel, tviler på at jeg kommer inn på Volda uten å benytte meg av eventuelle bakveier, ja.54,9 er nok ikke oppnåelig da jeg har en del skam-karakterer () etter første året her, mye pga. total demotivasjon som igjen grunner i en dritkjedelig linje. På den annen side passer Volda meg ypperlig, mye slekt og venner i Ålesundsområdet. Time will show. Når er du ferdig med videregående? Og skal du i Forsvaret? Avgangskullet 06. Forsvaret ja, hummsummarumm. Regner meg selv som pasifist (eller skummel og venstreorientert for de som ikke tok tegninga) og kommer sannsyneligvis til å ta en eller annen form for siviltjeneste, hvis ikke jeg klarer å finne på en sleip plan for å slippe totalt unna, da. Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Å. Trodde du var avgangselev. Da har du jo noen år å tenke deg om på. Hvis videregående er så kjedelig som du sier, så må du for svingende se til å bytte linje! Kommer ikke langt hvis du ikke liker det du holder på med. Ett år til ingen nytte er da bedre enn tre? Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 (endret) Forsvaret ja, hummsummarumm. Regner meg selv som pasifist (eller skummel og venstreorientert for de som ikke tok tegninga) og kommer sannsyneligvis til å ta en eller annen form for siviltjeneste, hvis ikke jeg klarer å finne på en sleip plan for å slippe totalt unna, da. Skaff deg en legeærklæring på et eller annet, og du snur i døra på sesjonen. Da har du jo noen år å tenke deg om på. Hvis videregående er så kjedelig som du sier, så må du for svingende se til å bytte linje! Kommer ikke langt hvis du ikke liker det du holder på med. HalTan er som han sier demotivert, vet ikke om det er så motivernde å begynne på nytt? Men for all del, det hjelper ofte å skifte miljø. Kanskje du har hørt om en annen skole med mer interessante lærere. Har en del av dem på Tanks VGS her i Bergen. Det hjelper utrolig mye! Endret 25. mai 2004 av tor_erik Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Haltan: Han sett av postene dine at du er meget velartikluert til grunnkurselev å være. Du bør jo kunne finne et eller annet som passer for deg. Liker du å skrive? Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Nei, altså. Jeg er per i dag fornøyd nok, hadde planer om å bytte til GK MK, men fant ut at det ble for mye å ofre å ta et år om igjen, Trives rent sosial veldig godt på skolen min, så det er ikke DET som er problemet. Skolen min er en typisk "toppskole" (Oslo Katedralskole) der "alle" har 5/6 i "alt" og "alle" skal bli akademikere, det er DET som har ført til at jeg er lei, men, jeg har lært meg å overse andres suksess og konse om meg selv. Ting går bedre nå, sjø. Dessuten vil nok skolen gå bedre når jeg får kasta ut en del realfag neste år og ta fagene JEG liker: Form & Farge, Engelsk, Samfunnsviten også videre. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 25. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2004 Det blir bra vettu Haltan ! Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Du har rett på 4 år til å fullføre den videregående skolen, så du kan jo bytte til MK uten spesielt mye stress. Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 [quote name='HalTan' date='25/05/2004 : 17:36']Nei, altså. Jeg er per i dag fornøyd nok, hadde planer om å bytte til GK MK, men fant ut at det ble for mye å ofre å ta et år om igjen, Trives rent sosial veldig godt på skolen min, så det er ikke DET som er problemet. Skolen min er en typisk "toppskole" (Oslo Katedralskole) der "alle" har 5/6 i "alt" og "alle" skal bli akademikere, det er DET som har ført til at jeg er lei, men, jeg har lært meg å overse andres suksess og konse om meg selv. Ting går bedre nå, sjø. Dessuten vil nok skolen gå bedre når jeg får kasta ut en del realfag neste år og ta fagene JEG liker: Form & Farge, Engelsk, Samfunnsviten også videre. [/quote] Ah, jeg merker nå at jeg har fått skikkelig vergring mot strebere, selv om jeg muligens var streber selv. Det er så demotiverende når alle på død og liv skal konkurrere om alt. Leger, sivilingeniører... jeg mistenker mange for bare å være ute etter tittel og høy lønn. Men skal selvsagt ikke dra alle over en kam... Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 (endret) Haltan: Han sett av postene dine at du er meget velartikluert til grunnkurselev å være. Du bør jo kunne finne et eller annet som passer for deg. Liker du å skrive? Takk. Vel, som sagt snuser jeg på diverse retningslinjer innen journalistikk og/eller media. Er typen som er glad i å skrive og uttrykke meg visuellt, så ja. Driver med grafisk design på hobbybasis og er en av de få som trives i Norsk-faget, dessuten er jeg glad i samfunnsfag og historie. Så, mulighetene er mange. Er også muligens interessert i å studere samfunnsvitenskapelige fag, språkfag (engelsk), eller historie. Synes også psykologi virker som et spennende felt. Får vente å se hva jeg brenner sterkest for om et par år, per i dag kan jeg ende opp med å bli alt fra sosialantropolog til grafisk designer. Et pluss i boka for sosialantropologien: "Norge bør slutte å utdanne sosialantropologer og samfunnsvitere, de blir jo bare radikale" - Carl I. Hagen Knegg. Endret 25. mai 2004 av HalTan Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Skolen min er en typisk "toppskole" (Oslo Katedralskole) der "alle" har 5/6 i "alt" og "alle" skal bli akademikere Må bare nok en gang takke høyere makter for at jeg ikke går på Bergen Katedralskole, men i stedenfor Tanks VGS som ligger 50 m bortenfor i vegen. Hvert år kastes alle GK-elever med mindre enn 4 i snitt ut fra Bergen Katedralskole og inn på andre skoler, som f.eks. Tanks. Det er derfor lett å forstå at miljøet på Tanks derfor er way better enn på Katedralskolen. Dessuten banker vi Katedralskolen hvert år i russetiden! Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 (endret) Heh. Er nok ikke slik her i Oslo. Er faktisk et veldig godt miljø på skolen vår, dog litt vel mange prestisjeryttere. Endret 25. mai 2004 av HalTan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå