Gå til innhold

Den store karaktertråden!

ahpadt

Anbefalte innlegg

Pfft.. Den karakteren man får i det faget på eksamen overskriver karakteren som man fikk i standpunkt i faget.. Ellers teller alle fag like mye selv om det er minimal logikk i det. Skjønner ikke helt at liksom gym skal være like viktig som f.eks matte.

Det synes jeg også er rart, hvorfor skal en karakter som ikke har noe å si for din videreutdanning ha noe og si. Dette gjelder ikke bare gym, men f. eks musikk hvis man går byggfag. Andre veien burde jo gym karakteren bety mer en andre om man skulle gå idrettsfag.

Edit: Men etter vidergående teller de forskjellige fagene forskjellig etter hva du søker på tror jeg. Iallefall kan de nok gjøre det hvis du søker deg inn på private skoler.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pfft.. Den karakteren man får i det faget på eksamen overskriver karakteren som man fikk i standpunkt i faget.. Ellers teller alle fag like mye selv om det er minimal logikk i det. Skjønner ikke helt at liksom gym skal være like viktig som f.eks matte.

Og når var du ferdig med videregående?

Oi, du var jo ikke ferdig!

Tror jeg vet det _litt_ bedre enn deg ettersom jeg faktisk har et vitnemål fra videregående nå.

Så gjenta etter meg: Den karakteren du får på eksamen overskriver _ikke_ standpunktkarakteren din i faget. Karakterene legges sammen og deles på 2 når studiepoeng skal regnes ut.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Karakterene legges sammen og deles på 2 når studiepoeng skal regnes ut.

Det står ferdigregnet snitt på vitnemålet ditt, ikke sant? Prøv å del alle karakterene, inkludert eksamenskarakterene, på antall karakterer og se om det stemmer med det snittet som står på vitnemålet. Så kan du gjøre det på din måte.

Lenke til kommentar
Har det så ekstremt mye å si hvordan man regner ut snittet. De skolene du søker på gjør jo dette for deg uansett. Og uansett blir det ikke store forskjeller i snittet mellom de måtene som er satt opp her.

Det blir nok litt forskjell på snittet...

Hvis f.eks. de fleste karakterene dine ligger over 4 og du får 4 i begge norskfagene og 4 på de to eksamene.

Da får man da 4 firere og ikke 2 firere (som jeg bestemt mener er det riktige å gjøre). Dette trekker da snittet mer ned.

Lenke til kommentar

Vel folk flest regner vel ut snittet for å sammenligne med andre, da har ikke metoden så mye å si så lenge alle du vil sammenligne deg med bruker den samme.

Lite vits i å regne ut snittet for å finne ut om man kommer inn eller ikke fordi dette kan variere mye fra år til år. Det beste er å søke på det du vil og håpe på det beste. Så lenge du kommer inn har det lite å si om du var den første eller den siste som kom inn, du er uansett like mye inne som alle andre.

Lenke til kommentar

Fra samordna opptak:

Gjennomsnittskarakteren blir rekna ut på grunnlag av middelverdien for kvart fag. Summen av middelverdiane blir delt på antal fag. Gjennomsnittet blir multiplisert med 10 og gir karakterpoenga.

Det blir rekna ut middelverdi i alle fag som har meir enn ein karakter

Lenke til kommentar

Jepp. så det betyr at om du får 4 i stdpunkt og 5 på eksamen så vil karakteren i det faget være 4,5. ;)

Fikk karret meg inn til 52,5 poeng jeg. Ganske fornøyd med tanke på at jeg ikke har gjort noe i en instutisjon jeg hater mer enn fotballkommentatorene til TV2. Og det sier det meste!

Lenke til kommentar

Hentet karakterene fra eksamen nå (VKII):

Bokmål: 5

Nynorsk: 5

Systemutvikling: 6

Veldig fornøyd med resultatet da jeg har hatt 3 i nynorsk frem til nå i vår da jeg fikk en svak svak 4'er.

edit:

Med tillegspoeng får jeg rundt 51-53 poeng tror jeg... har ikke regnet skikkelig på det.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Systemutvikling? Hva slags systemer er det snakk om?

Er en del teori rundt planlegging av hvordan du utvikler et system. Hvordan du skal gå frem osv... Også er det en del jobbing med Access databaser. Teorien kan være nyttig hvis du har tenkt å bruke den videre, access delen derimot er så som så. Kommer vel også annpå hvilken lærer du har, hadde selv en veldig god lærer og det hjalp godt på.

Det er altså generelt om "systemer" og teori bak.

Lenke til kommentar

MONGOKARAKTERER!

Fikk seks i engelsk og gym, to femmere, noen firere og treere i ALLE avgangsfagene som står på vitnemålet. Faen til idiotisk opplegg! Dvs; jeg fikk tre i økonomi, naturfag og matte, som alle tre skal stå på vitnemålet siden jeg ikke skal ha de lenger. Er så jævla sur og forbanna!

Hadde mer fravær enn jeg trodde da:

25 dager og 13 timer. :thumbdown:

Endret av AnAnAs
Lenke til kommentar
Fra samordna opptak:
Gjennomsnittskarakteren blir rekna ut på grunnlag av middelverdien for kvart fag. Summen av middelverdiane blir delt på antal fag. Gjennomsnittet blir multiplisert med 10 og gir karakterpoenga.

Det blir rekna ut middelverdi i alle fag som har meir enn ein karakter

Da hadde jeg jo rett da :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...