Gå til innhold

Prosjekt: Sort/Børstet Alu Aopen Kasse


Anbefalte innlegg

Jeg har ei gammel Aopen kasse som trenger litt oppussing, det var den gamle P3 1Ghz'en min som skal få ett nytt hus å bo i.

 

edit: poster sjekkliste her:

 

- Ny front i børstet alu Status: Pusset plata, klar for uthulling.

- Plexiglass mellomlegg fra front til kasse (med LED lys) Status: Kuttet og pusset, klar for uthulling.

- Lakkert og polerte side/topp deksel (sorte) Status: Grunnet topp

- Matt sort lakkert inni/bak/under osv. Status: Grunnet 3 lag, 1 lag Sort.

- Fjernet diskettstasjon/hdd holder Status: Borte

- Nytt hd oppheng i strikk i 5 1/4 brønn

- Slotin CD-ROM med kun slot foran

- Rød LED inni kassa

- Avpå bryter til LED lys bak

- Vindu med motiv (drage) fra microplex

- Alu badge fra microplex

- Skifte vifte i PSU til ei fra microplex Status: Skiftet vifte

- Kromgrill bak Status: Kuttet hull, og funnet grill jeg vil ha.

- Egne knapper foran i børstet alu

- Kabelstrøpme i krom Status: Sleeva, lukket med sort elteip.

- Litt modding av CPU vifte (bytte vifter, slipe osv) Slipt og renset kjøleribbe, montert vifte og viftegrill

 

 

 

Det jeg tenkte var å slipe ned fronten (har tatt bort plasten):

 

Dscf0798.jpg

 

Og sette på en plate i børstet alu foran, med ei slisse til slotin cd'rommen min og en av og påknapp, med påfølgende led lys.

 

skisse.jpg

 

Resten av kassa skal lakkes sort og poleres. Lurer også på å sette inn en IR mottaker foran, bak en sotet plexiglass bit?

 

Dscf0804_small.jpg

 

(Vært og handlet på biltema idag)

 

Skal også bytte ut vifta i strømforskyninga og vifta på kjøleren med noe (Helst ekstremt stille noe)

 

Enten Adda 15dB eller Papst 12dB. (Er litt usikker på om papsten flytter nok luft til å kjøle CPU'en?)

 

Dscf0784_small.jpg

 

Jeg har begynnt å pusse på kjøleren:

 

Dscf0790_small.jpg

 

Skal ut på jobben til min far og skjære ut frontplate.

 

Dette kan jo bli litt spennende ;)

Endret av frakk2000
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

primer og klarlakk er IKKE ett fett. noen lakktyper reagerer med andre lakktyper osv.

 

beste er å bruke all lakk fra samme prousent. da slipper du problemer.

 

skal du bruke Quick lakk, anbefaler jeg Quick grunning og klarlakk.

 

spesielt klarlakken er viktig å bruke samme merke, eller kompitabelt merke. ta en lakktest i så fall.

 

edit: ps: lite tips.. siden du allikevel skal ha klarlakk, anbefaler jeg deg å bruke Quick matt sort. glansen kommer av klarlakken. da får også klarlakken bedre feste uten at du trenger å rubbe den sorte så mye.

Endret av clubzoda
Lenke til kommentar

Okay, skal se om jeg finner no matt quick og klarlakk :) Har veldig lite peiling på lakking, så dette kan jo bli litt interresant.

 

Har pussa litt mer på kjøleren, skal begynne på sliping av dørene i morgen, må muligens også bøye ut en liten bøy jeg har fått på den ene døra, (den sklir ikke helt bra på plass :p

 

Jeg må forresten finne på noe bra jeg kan ha på sidene (Helt foran ved fronten, der dørene "sklir inn", de ble dekket av plast dekslet før, må muligens lime to metall strimler der :roll: lurte på å lage en plexiglass ramme helt rundt, som var belyst av røde led lys (nederst og oppe) sånn at jeg får en rød linje langs hele kabinettet:

 

skisse2.jpg

 

Jeg får se litt på det i morra :)

Lenke til kommentar

o.O Handlet på microplex forresten, 2 Adda 15dB vifter og en 19dB papst, Sunbeam Lazer Beam LED, Rød og en Dragon Alu Badge som jeg kan ha foran.

 

Ja og litt kjølepasta. Namme namm.

 

(Håper at den blir stille med de to viftene, men er litt usikker på om jeg burde ta vekk noisekillern som er festa i PSU'en?)

Lenke til kommentar

ser lovende ut dette her :thumbup:

quick lakken er ikkje så verst, men det er å anbefale å bruke samme merke klarlakk.

PS Det er noen lakksorter som går an å ha oppå kvarandre eineveien men ikkje andre eks: svart lakk type x med type y klarlakk :thumbup: , mens svartlakk type y med type x klarlakk :thumbdown:

kansje litt vanskli å forstå men men..

Lenke til kommentar

Kjøpte matt (silkematt tilogmed) Quick sort lakk, og Quick klar lakk. Bruker biltema primeren jeg kjøpte, har ikke så mye å si, jeg har jo pussepapir :p

 

Har pussa litt på den ene døra idag, måtte se hvor mye arbeid det var:

 

Dscf0825_small.jpg

 

Skal ikke herje med å pusse ned dørene så mye, skal bare prøve å få en okei finnish til slutt.

 

Dscf0829_small.jpg

 

Hva har jeg lært idag? Jo, lakken på midten av dørene var mye tynnere enn ute på sidene.

 

Og biltema primer er ikke no über nei.

Lenke til kommentar

Har lagt på 2 lag med primer, trenger vel ikke så veldig mye, men er litt bekymret for noen små "huller" i grunninga (virker som lakken har bobler):

 

 

Dscf0831_liten.jpg

(obs, stort bilde når du åpner)

 

Det har kanskje ikke så mye å si når jeg skal pusse det ned uansett?

 

Får se om jeg kan begynne på lakkeringa i morra.

Endret av frakk2000
Lenke til kommentar

hei hei!

Sånn lakk ol.

Quick silke matt er en veldig fin lakk å bruke. Jeg har egentlig ikke testet hvordan den blir med klarlakk oppå, men siden jeg har snakket med deg før så tror jeg du vil ha en veldig blank og skinnende overflate så tror jeg den sort blank fra quick er bedre å bruke.

Kan være at effekten av silkematt og klar lakk blir bra da :)

 

Lykke til i hvertfall og spør visst det er noe :)

Lenke til kommentar

På tide med en oppdatering mens jeg venter på delene fra microplex.

 

Har bestemt meg for å kjøre for plexiglassplate foran, med en børstet aluplate limt på, er litt usikker på om dette vil henge, men får bare prøve.

 

Skal montere LED lys på plexiglass plata.(røde).

 

Skal lakke hele kassa sort matt (inni osv.) og lakke dørene sort med klarlakk, og polere de.

 

Har kutta litt foran på kassa idag, så jeg kan montere ei plexiplate så nær kassa som mulig.

 

topp_kutt_liten.jpg

Dette var kassa før, legg merke til den lille flippen på topp lokket.

 

topp_kutta_liten.jpg

Her har jeg kutta den av.

 

bak_ukutta_liten.jpg

Bestemte meg for å kutte ut et større hull bak.

 

bak_kutta_liten.jpg

Sånn blei det.

 

Og her er baksiden med en "mesh" jeg tenkte å montere:

 

bak_grill_liten.jpg

 

Det er det eneste jeg tenker å gjøre bak, like greit med litt gjennomlufting.

 

Har gitt det ene sidelokket et ekstra lag med primer, så blir det litt pussing i morra, og så kan jeg begynne på sort-lakken.

 

edit: en leif

Endret av frakk2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...