Cucum(r) Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 em er en relativ font-størrelse. Setter du font-size: 60%; i body, vil skrifta være 40% mindre enn vanlig. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 (endret) Om jeg har forstått em rett, er det ikke bare en fontstørrelse, men en størrelse man også kan angi andre ting i. Var innom en "guruside" her i går, og der sto det skrevet en slags innføring, blant annet å starte med en hoveddiv med bredde 35em osv... Endret 21. mai 2004 av Mr.Berg Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 *Kremt*, du vet at du styrer em-størrelsen helt selv, og at du kan sette denne i % i body...? Og du vet at IE bryr seg katta om font-størrelse satt på body? Bullshit. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Om jeg har forstått em rett, er det ikke bare en fontstørrelse, men en størrelse man også kan angi andre ting i. Var innom en "guruside" her i går, og der sto det skrevet en slags innføring, blant annet å starte med en hoveddiv med bredde 35em osv... Joajoa.. men når det er snakk om tekst så gjelder ihvertfall det jeg sa i mitt forige innlegg. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Svar til trådstarter sin "initial post": body,html { line-height: 150%; } Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Lesestoff. Ca p { line-height: 2.5em; } tror jeg vil ordne biffen. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Lesestoff. Ca p { line-height: 2.5em; } tror jeg vil ordne biffen. Må da strengt tatt bli 1.5em iallefall... "Halvannen" = En og en halv, 150%, 1.5 - call it what you will *nynne* Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Lesestoff. Ca p { line-height: 2.5em; } tror jeg vil ordne biffen. Må da strengt tatt bli 1.5em iallefall... "Halvannen" = En og en halv, 150%, 1.5 - call it what you will *nynne* 1em der teksten er, og i tillegg 1.5em i AVSTAND MELLOM LINJENE: Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Ja, han ba da vitterlig om halvannen linjeavstand? det vil jo da si font-størrelse, pluss 1,5 font størrelse? Altså har satyrium rett Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Ja, han ba da vitterlig om halvannen linjeavstand? det vil jo da si font-størrelse, pluss 1,5 font størrelse? Altså har satyrium rett As usual ( ) Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 (endret) Nei folkens, det der blir IKKE rett.... For de som har jobba litt i InDesign og har brukt Baseline Grids er det litt enklere å forstå... Satyrium, du sier at halvannen i linjeavstand betyr at man skal ha 1.5em i mellom linjene; dette er riktig. Men med dette mener du at det blir 1.5em mellom skriften: hei og hå < 1.5em space > neste linje mens det egentlig er linjene som får avstanden: hei og hå <--- I mellom linjene under teksten er det 1.5em! neste linje Dette medfører da om du har større skriftstørrelse enn linjeavstand, vil skriften under hoppe ytterligere en linje ned, da det ikke er plass på linja over. Endret 22. mai 2004 av Mr.Berg Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Lesestoff. Ca p { line-height: 2.5em; } tror jeg vil ordne biffen. Må da strengt tatt bli 1.5em iallefall... "Halvannen" = En og en halv, 150%, 1.5 - call it what you will *nynne* 1em der teksten er, og i tillegg 1.5em i AVSTAND MELLOM LINJENE: *kremt* såklart... tenkte litt feil Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 *kremt* såklart... tenkte litt feil Nei. Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Mr.Berg: Skriftstørrelsa vil aldri bli større enn line-height, fordi line-height i dette tilfellet blir 2 og en halv gang større enn skriftstørrelsa, uansett. Em er en relativ enhet. Testa det selv i praksis. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Sett at man bruker pt. Da blir det sånn jeg sa, sant? Hmm... Lenke til kommentar
epsil Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 line-height bør ikke angis i verken prosent, piksler, ems eller som noen annen form for lengde, men i stedet som et rent tall. Setter man linjeavstanden til body-elementet til f.eks. 1.6em, vil underelementene bare arve den utregnede verdien til line-height, altså 1,6 ganger skriftstørrelsen til body (som, hvis ikke overstyrt i stilsettet, velges av nettleseren). Dermed er linjeavstanden konstant i hele dokumentet. For elementer med en skriftstørrelse større enn 1.6em (f.eks. overskrifter) vil dette være utilstrekkelig, og man vil få overlapping. Om man skriver line-height: 1.6 i stedet, vil derimot den spesifiserte verdien arves, altså faktoren 1,6. En overskrift med skriftstørrelsen 2em vil dermed få linjeavstanden 1.6 × 2em = 3.2em, og man unngår problemet med at tekst større enn brødteksten får for liten linjeavstand, og at tekst med mindre skriftstørrelse blir for luftig. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 23. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2004 Men man kan da vel bruke px til størrelser? Hvis man har en stor oppløsning på skjermen sin så vil jo siden generelt bli mindre? Og hvis ikke skrifta da er satt til px vil siden og teksten ikke være proposjonale, og det er vel en fordel eller? Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Men man kan da vel bruke px til størrelser? Hvis man har en stor oppløsning på skjermen sin så vil jo siden generelt bli mindre? Og hvis ikke skrifta da er satt til px vil siden og teksten ikke være proposjonale, og det er vel en fordel eller? Tja. Mange mener vel at det beste er font-size oppgitt i ems eller %, fordi da slipper folk med høy oppløsning å myse for å lese teksten. En veldesignet webside er en side der teksten kan være større/mindre enn standard uten at designet blir "ødelagt" (fleksibelt design). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå