M-WaWe Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 (endret) Heisann, For å ta det fra begynnelsen: Jeg har en kone som er "litt" vanskelig når det gjelder å ta bilder. Vi har i dag ett Olympus C3030 med 3.34 megapixel som jeg synes er bra, men det synes ikke hun da dette kameraet er for stort, for tungt, tar dårlige bilder, gir feil lys på bilder, ikke klare nok osv osv osv.... Hun mener vi bør skaffe oss ett kamera som har følgende: - Tar fine og klare bilder både utendørs og innendørs - Veier mindre - mindre i fysiske mål enn Olympus C3030, helst så en kan ha det i lommen. - Unngår røde øyne Kameraet skal brukes mest til å ta bilder av personer, både utendørs og innendørs. Jeg har da kommet fra til at valget skal stå mellom disse 2 kameraene: - Canon Digital IXUS 500 - Casio Exilim EX-Z40 Noe inni meg sier at jeg bør velge Casio sitt mens en annen følelse sier at jeg bør velge Canon sitt kamera. Men jeg er ikke sikker. Er det noen her som har prøvd ett av de eller begge som kan komme med en anbefaling og hvorfor? Alt for å gjøre kona glad...... Please...kom med ett råd eller to. Trenger hjelp! Endret 21. mai 2004 av M-WaWe Lenke til kommentar
SverreD Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Canon er kjent for å få røde øyner nesten alltid, men de har også et program med for lett fjerning av det. Men røde øyner er noe en er garantert med ixus 500 Lenke til kommentar
RMLE Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Det er noe som sier meg at din kone kanskje ikke blir fornøyd med Casio EX-Z40... Jeg har vurdert å kjøpe Casio Exilim Z40, men etter å ha sett testbilder både her på Akam og på andre websider, samt sett bilder fra ett kamera i bruk, er jeg blitt såpass i tvil at jeg har utsatt/avlyst kjøpet. Bildene virker mørke, med blasse farger, og ett tydelig blåstikk på svært mange bilder. Canon Ixus har derimot pleid å ha gode bilder (Ixus 400). Lenke til kommentar
WebKnight Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 (endret) Du burde også vurdere HP R707 Test i bladet Lyd & Bilde finner du HER Her er kameraet testet mot Ixus 500 og det får faktisk best i test. Skal selv ha meg kamera nå og dette er det jeg nok kommer til å ende opp med. Beklager at jeg kommer med en annen anbefaling enn de to du har kommet med allerede, men jeg mente dette kameraet var ganske ideelt for dere. Lykke til med kamerakjøp! Edit : Har i likhet med RMLE også vurdert z40, men valgt å kutte det ut grunnet at billedkvaliteten ikke ser så bra ut. Endret 21. mai 2004 av WebKnight Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 21. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2004 Takk for svarene som jeg har fått til nå. Leste testen og konklusjonen min er at designet på HP sitt kamera ikke er fint nok synes jeg. Kameraet ser litt "kjipt" ut synes jeg og LCD skjermen ser ikke så stor ut. Men det fulgte jo med mye internminne og ekstra batteri, det er jo bra. Men konklusjonen min angående det kameraet er at det ikke er noe fint design. Det er sikkert forskjellige meninger angående dette, men for meg så stemte det liksom ikke helt. Skal jeg kjøpe noe så meg jo tross alt like det også. Men er det ingen her som er eier av Casio Exilim EX-Z40? Hvordan er billedkvaliteten? Lenke til kommentar
andyen Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 jeg har brukt begge kameraene mye siste måneden. z40 syns jeg tar helt ok bilder(bedre enn feks mju 400 syns jeg), men ixus 500 er bare helt suveren i sin klasse. utrolig at et så lite kamera kan ta så bra bilder. z40 har heller ikke tv-utgang, noe jeg bruker en del. Men batterikapasiteten og designet på z40 er veldig bra. liker også LCD skjermen bedre på den i forhold til ixusen. vanskelig valg!! Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 21. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2004 jeg har brukt begge kameraene mye siste måneden. z40 syns jeg tar helt ok bilder(bedre enn feks mju 400 syns jeg), men ixus 500 er bare helt suveren i sin klasse. utrolig at et så lite kamera kan ta så bra bilder. z40 har heller ikke tv-utgang, noe jeg bruker en del. Men batterikapasiteten og designet på z40 er veldig bra. liker også LCD skjermen bedre på den i forhold til ixusen. vanskelig valg!! Ja det er ett vanskelig valg. Det som er positivt på det ene kameraet finnes ikke på det andre og motsatt. Som f.eks tv utgang som du nevnte. Det som taler negativt for Canon sitt er vekten. Det veier en del mer og er 1/2 cm større i dybden en Casio sitt. Nå har jeg planer om å ha kameraet i lomme og da er vekten og størrelsen viktig. Men billedkvaliteten er jo absolutt viktigst! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Du burde også vurdere HP R707 Test i bladet Lyd & Bilde finner du HER Her er kameraet testet mot Ixus 500 og det får faktisk best i test. Har lest mye og hørt mye rart om hva Lyd & Bilde skriver. De påstår at de som står bak disken gjerne ikke har mer peiling enn alle andre. Hallo... de fleste som står bak disken i en fotobutikk jobber jo med kameraene, og de aller aller fleste vet mye mer om digitalkamera enn "alle andre". I tillegg så virker det som de ikke har spesielt god peiling selv. Har ikke lest nøye gjennom denne testen, men har som sagt lest mye rart om blant annet videokamera. Når det er sagt, så legger slike blader alt for mye vekt på pris. Hvis ett kamera med fem megapixler og grei bildekvalitet koster 3500 kroner, så får det automatisk bedre karakter enn ett kamera med fire megapixler og fantastisk bildekvalitet til 4500 kroner. Det betyr ikke at kameraet gir like bra eller bedre bilder som det dyrere kameraet. Ontopic igjen ; Ixus kameraet gir nok bedre bilder enn Casio sitt Z40. Noen klager over tregere autofokus og dårligere batterilevetid enn Z40, men ingen av de tingene plager meg på mitt betydlig eldre Ixus V3 kamera. Batteriet kan lades på ett par timer og varer flere hundre bilder. Forhåndsfokusering løser treg fokus-problemet, ihvertfall for meg. Nå skal det sies at jeg ikke forhandler Casio, og ikke kjenner Z40 kameraet ut og inn, men av det jeg har sett av bilder, virker det som Ixus ligger noen hakk foran i bildekvalitet, riktig eksponering og hvitbalanse. Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 21. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2004 Når det er sagt, så legger slike blader alt for mye vekt på pris. Hvis ett kamera med fem megapixler og grei bildekvalitet koster 3500 kroner, så får det automatisk bedre karakter enn ett kamera med fire megapixler og fantastisk bildekvalitet til 4500 kroner. Det betyr ikke at kameraet gir like bra eller bedre bilder som det dyrere kameraet. Hei, Helt enig med deg at det vektlegges for mye på pris. Tror nok og at kamera fra Canon er litt bedre en Casio sitt. Men prisen er jo også litt dyrere på Canon sitt og desverre de vitale mål + vekten på kameraet. Hodet mitt sier at jeg skal kjøpe Casio sitt pga vekt, fysiske mål og mye for pengene, men fornuften sier at jeg bør velge Canon sitt da det er ett bra kamera og du vet hva du får. Men jeg hadde akkurat den samme problemstillingen forrige gang jeg kjøpte kamera. Da sto valget mellom Olympus C3030 og Nikon Coolpix 8700 eller 9700 (husker ikke hvilken modell). Jeg valgte Olympus C3030 og tror i ettertid at jeg valgte feil da Olympus har litt problemer med å ta bilder i mørke rom eller sent på kvelden ute i mørket. + ett par andre negative ting. Så det er derfor jeg nå er like usikker og det begynner å haste med å få nytt kamera. Reiser til Tyrkia 29. mai og har lyst å ha kamera før den tid Men valgets kvaler begynner å nærme seg og jeg begynner nesten å kaldsvette litt i hendene Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Hvis det hjelper : Jeg har ett Ixus V3. Dette er like stort og lite tungt som Ixus 400/430/500 (kanskje litt tyngre faktisk). Dette har jeg gjerne i innerlomma på dressen min på fester, og selv om jeg har det i en veske som også hadde plass til ekstra minnekort og batteri, så plager det meg ikke. For meg går bildekvalitet fremfor ett mindre og lettere kamera. Du blir garantert fornøyd med bildekvaliteten på Ixus sine kamera, mens det er enkelte som klager over bildekvaliteten på disse Casio kameraene. Om dette gjelder deg, avhenger av hvor kresen du er. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 (endret) Hun mener vi bør skaffe oss ett kamera som har følgende: - Tar fine og klare bilder både utendørs og innendørs - Veier mindre - mindre i fysiske mål enn Olympus C3030, helst så en kan ha det i lommen. - Unngår røde øyne innendørs (og over viss avstand) krever typisk mye lys; små kameraer = liten linse + svak blitz små kameraer = røde øyne kommer vel bl.a. pga. blitzen på de små kameraene sitter så nærme linsa tror ikke hun vil bli helt fornøyd med noen kompakte kameraer som er tilgjengelig for tiden, og i tillegg kommer shutterlag som fortsatt er et skikkelig minus med dagens digitale kompakt-kameraer. du kan jo også sjekke disse: http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?product_id=16349 http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?product_id=16350 Endret 21. mai 2004 av heraldo Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 21. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2004 du kan jo også sjekke disse: http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?product_id=16349 http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?product_id=16350 takk for svaret. Men ingen av de kameraene du foreslo ser ikke ut til å være på lager noen sted heller. Og så tror jeg at jeg skal blande inn så menge flere kameraer inn i vurderingen min. Er vanskelig nok fra før. Men er enig i det du sier at kona kanskje ikke kommer til å være helt fornøyd uansett. Tror desverre at en del av feilen er at hun er en dårlig fotograf eller amatør heter det vel. Men selv om hun er amatør så er hun jaggu tøff nok til å stille krav også!!!! Tøff skal de være.....de damene Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 (endret) Hei! Tenkte jeg bare skulle slenge inn noen kommentarer. Har selv vurdert Exilim Z-40, og tenkt litt på Ixus 500. Fysisk er de nesten like store - 500 er bare litt tykkere. Selv holdt jeg på å kjøpe Z-40, men innen jeg kom til "kassa" var Elkjøp utsolgt (de hadde et kjempetilbud på det). Tror jeg kommer til å ende opp med et Pentax Otio S4i. Ikke meninga å blande inn flere kameraer her, men S4i og Z40 er "nesten" to sider av samme sak. De har samme objektiv, og samme bildebrikke. Pentax er litt mindre, har TV-ut, 1.8" skjerm (med samme oppløsning som Z-40 - men virker skarpere)og er like raskt som Z-40. Det som tipper vektskåla er at jeg har sett på en del bilder mine kolleger med Casio Exilim Z3 har tatt, og de er blasse i fargene, og utebildene er litt for lyse. (Dette er problemer jeg har sett i testbildene til Z-40 også). Casio har i tillegg en ganske agressiv støyfjerning. Med S4i kan du justere fargemetninga,oppskarping/støyfjerning og eksponeringskontroll, slik at du vil kunne få bedre bilder. (men ikke på 500 nivå) En annen ting er at kona har prøvd S4i og falt virkelig for kameraet - er som sagt merkbart mindre enn både Z-40 og Ixus 500. S4i (og Z-40) er meget enkle å bruke. Tar under 2 sek fra du skrur på kameraet til du har foreviget øyeblikket. De har også 21 motivprogrammer som enkelt kan velges for å ta bedre bilder (for de som ikke vil skru alt selv). Kort oppsummert: S4i er lite og meget raskt, men har ikke super bildekvalitet. Tar ok innebilder og har en skjerm jeg synes er god (selv med "bare" 85000 punkter) Ixus 500 er tregere, litt større (og tyngre 185g mot S4i på 120g),har litt mindre skjerm - men testbildene (og karakterene) forteller om de beste bildene fra et mikrokamera. Vel - litt over middels rotete innlegg, men jeg mener at du bør bytte ut Z-40 med S4i i vurderinga. Har du mulighet så stikk innom en av de større fottobutikkene (vet de har de i den på Karl Johan - Oslo) og prøv begge kameraene. Selv sliter jeg. Ixus 500 tar de desidert beste bildene, men S4i snakker rett til hjertet.. *sukk* PS: Du har sikkert lest testene til akamera av Z40 og 500, samt søkt grundig på forumet. Virker som om førstegangskjøperene av Z40 er storfornøyde, mens de som tidligere har hatt et større kamera med god optikk er ganske misfornøyde over kvaliteten. Endret 22. mai 2004 av Freeload Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Har du mulighet så stikk innom en av de større fottobutikkene (vet de har de i den på Karl Johan - Oslo) og prøv begge kameraene. Nå er det ihvertfall 4 fotobutikker på Karl Johan i Oslo da... Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 (endret) Har du mulighet så stikk innom en av de større fottobutikkene (vet de har de i den på Karl Johan - Oslo) og prøv begge kameraene. Nå er det ihvertfall 4 fotobutikker på Karl Johan i Oslo da... Sånn går det når man er bonde i byen :-) Var i Oslo for snart 3 uker siden, og da var det en butikk der som hadde "messe", hvor de fleste produsentene stilte med egne representanter. Hadde en lang prat/demo med en fra Pentax, samt sammenlignet bildekvaliteten mellom kameraene. Det var da kona falt for S4i. (Jeg falt for det enda tidligere, selv om jeg fremdeles trodde jeg ville velge Casio Z-40) Men da får jeg rette utsagnet til:"...vet de har de i en av de på Karl Johan - Oslo.." Update Har rotet rundt på databutikken.com og plukket S4i + ekstra batteri + bære/belte veske og 128MB SD kort (vanlig, ultra II kjøper jeg til sommeren) og havner da på ca 4460 + frakt. (Godt under butikkpris for S4i) Skal sove litt på det, så får vi se hva morgendagen bringer ... tror jeg blir fattig snart Edit: Sov litt urolig, men nå er S4i på vei i posten... drømte forresten at jeg fotograferte masse i natt.... tror jeg må begynne å lese playboy før jeg sovner ;-) Endret 25. mai 2004 av Freeload Lenke til kommentar
soulseeker Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Slik jeg ser det må du må velge mellom: A) Casio Z40: Batterilevetid, design, hurtighet, stor LCD skjerm 2". B) Canon Ixus 500 : Bildekvalitet, mindre LCD skjerm 1,5", men bedre under vanskelige lysforhold. Begge kameraene er brukervennlige. Jeg har selv et Casio Z40 kamera, og er storfornøyd med bildekvaliteten. Kameraet er utrolig lekkert å se på, og batterikapasiteten er ekstremt god sammenlignet med Ixus 500. Jeg betviler imidlertid ikke at Canon Ixus 500 gir bedre bilder. Det går klart frem av mange tester, som forhåpentligvis har blitt gjennomført at folk med bedre kompetanse enn meg. Om du ikke har gjort det enda, bør du lese testene av både Ixus 500 og Z40-en. Ikke minst bør du selv vurdere bildekvaliteten ut fra de bildene som har blitt lagt ut her på akam. Mener du at kvaliteten på bildene fra Z40 er god nok, velger du dette kameraet. Hvis ikke velger du Canon. Ble valget enklere for deg? Lykke til !!! Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 24. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2004 Jeg betviler imidlertid ikke at Canon Ixus 500 gir bedre bilder. Det går klart frem av mange tester, som forhåpentligvis Hei og takk for mange gode tilbakemeldinger. Utrolig mange saklige tilbakemeldinger som hjelper godt i vurderingen. Hadde Canon og Casio sitt kamera som mine favoritter i begynnelsen av denne tråden. men ubderveis så ble det nevnt ett par kamera til. Disse var blant annet: HP R7070 og Pentax Otio S4i Sjekket testene på disse kamerane og leste litt generelt om dem, men de forsvant fort ut av diskusjonen da de ikke var f.eks fint nok design, ikke gode nok resultater i tester, størrelse osv. Konklusjonen min er: Canon Ixus 500: Bra kamera med skikkelig bra kvalitet på bildene. Fint design men litt tungt kamera i forhold til andre modeller. Kvaliteten på bildene er bra men synes det er negativt at de har så liten LCD skjerm. Tvugang er ett pluss som Kona er glad for. Casio Axilim Z40: Ett utrolig lekkert kamera som veier mindre og har mindre fysiske mål enn Canon sitt kamera. Stor LCD skjerm og en utrolig bra batterikapasitet. Skal vistnok være raskt å ta bilder med og det setter jeg stor pris på da jeg har en gutt på 3 år som er kjapp til fots Negativt at en er nødt til å bruke docking stasjon for å lade, kjipt på reise. And the winner is: Canon Ixus 500 Begrunnelse: Først og fremst så er billedkvaliteten det viktigste. SÅ får jeg heller slite litt med at LCD skjermen er såpass mye mindre og at det veier en del mer en Casio sitt kamera. Kona sa at hun ville ha tv-utgang og vi er enig i med Canon så vet man hva man får. Menyen skal vistnok kunne fås på norsk, som kona likte godt. Huer vist ikke så inernasjonal Så da var vel egentlig valget avgjort skulle en tro, men ikke helt desverre. Har ut dagen tilå sjekke litt mer for skal ikke handle det før i kveld eller i morgen. Må være såpass ærlig å si det at jeg kunne tenkt meg ett kamera som har litt mer av alt som f.eks: stor LCD skjerm, mindre vekt og mål samt kjempekvalitet på bildene Får takke for mange positive tilbakemeldinger og har du noe på hjertet så for all del......SKRIK UT!!! Lenke til kommentar
ski1963 Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 (endret) Vist du kan vente 3-5 uker burde du vurdere et nytt kamera fra Sony DCS W1 Det har 2,5 skjerm og har mange manuelle instillinger og moduser som canon kameraet ikke har. Denne testen sammenligner det med ixus 500. http://www.dcresource.com/reviews/sony/dsc...iew/index.shtml Endret 24. mai 2004 av ski1963 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Synes ikke det var mange nok gode poeng der til å vurdere det fremfor Ixus 500, spesielt ettersom de peker på punkter der Ixus 500 er bedre også. Men hver sin smak... det er forskjellig hva folk legger vekt på. Lenke til kommentar
coban Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 jeg anser ikke ixus500 som er lommekamera engang, det er rett og slett for stort. det hadde ikke blitt i min vurdering dersom jeg skulle kjøpt kamera idag... jeg har selv et gammelt casio z3 som jeg er fornøyd med. men skulle jeg kjøpt nytt kamera idag så hadde jeg nok kjøpt meg et mer kamera feks. f828 eller pro1- vet ikke hva jeg hadde kjøpt jeg:) men siden jeg har turist kameraet så trenger jeg vel noe større:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå