Gå til innhold

P4 m/ 512 eller 1 MB cache?

Anbefalte innlegg

Hei alle

Jeg skal ha meg ny maskin. Den er en Dell med P4 pros. mitt spørsmål er, skal jeg velge:

Alt 1: Intel® Pentium® 4 Prosessor med HT teknologi 3.0 GHz 800MHz FSB 512KB cache (+400 kr)

Alt 2: Intel® Pentium® 4 Processor med HT teknologi 3.0GHz 800MHz FSB 1MB cache (+400 kr)

Forskjellen er da 512 eller 1 MB cache. Har hørt mye rart om 1MB, hva mener dere om prosessor valg, og om Dell generelt?

Endret av duRden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det samme pris?? Da må jo vitterlig 1MB være bedre???

Den med 512kB cache er Northwood, mens den andre er Prescott.

Det er ikke bare cache-mengden som er forskjellig fra Northwood til Prescott, slik at det er ikke gitt at ytelsen er høyere med Prescott. Faktisk så er Northwood raskere på de fleste tingene, pga Northwood har kortere pipeline enn Prescott.

Prescott er i tilegg mye varmere enn Northwood ved samme frekvens. Jeg er ikke noe som helst poeng i å velge Prescott. Du får litt svakere ytelse og en mye varmere prosessor....dårlig deal for så si det sånn.

Lenke til kommentar

jeg har ikke hørt om noe negativt om Dell, for meg så virker det som ett av de mer seriøse ferdigpc produsentene som lager skikkelige systemer.

kjenner to personer som har Dell maskiner, de har ikke sagt noe negativt om maskinene sine og det eneste problemet jeg har hørt om dem var at ett nettverkskort gikk føyken i stormvær (les:lynnedslag)

edit: leif

Endret av Prelude
Lenke til kommentar

Vil anta at det er litt essentielt hva du skal bruke maskinen din til., og hvilken kompetanse du som bruker har på maskinen, med tanke på framtidig utbygging og eventuell overklokking...

Om du ikke har spesiell data kompetanse og bare skal ha en maskin som funker, så er det vel og bra og kjøpe Dell eller andre store, da de har skikkelige garanti ordninger.. Og det er garanti som er alfa-omega her.. Hjelper lite at pc'en er billig om den streiker etter 1 år og du ikke klarer å fikse den selv og må betale 3400,- for en tekniker skal komme og skifte ut noen deler og reinstallere den..

F.eks www.komplett.no har en pc-bygger som har avtale med Effekt om 3-års garanti med oppmøte på stedet.. Dette er en suveren deal for folk som ikke har spesiell kompetanse og jeg anbefaler sånne løsninger til alle jeg kjenner...

Lenke til kommentar

Jeg har forholdsvis gode pc kunnskaper, har bygget 2 maskiner selv.

Maskina skal hovedsaklig brukes til spilling. Overklokking er ikke stort tema. Grunnen til kjøp av Dell er jeg kan ta den gjennom et firma som har Dell avtale.....ble billig da :D

Endret av duRden
Lenke til kommentar

takker for tipset Fungus, sjekka pris på komplett. Ble litt dyrere på den "ferdioppsett-sida" demmes, en hva Dell ble (Komplett uten skjerm, Dell med 19"crt flatscreen)

Jeg har bestemt meg nå, blir nok Dell med northwood pros. takker for alle innspill.

Endret av duRden
Lenke til kommentar

Vel jeg er ikke så negativ til P4E, det er grunnet at den er mye større en den egentlig skal være. Dette har fått meg til å spekulere hvorfor den er så mye større. [Dørmme mode] Det kan være grunnet at den har 64btis støtte, men at intel trenger litt finpussing på den før de sender ut en bios-flash får å aktivere den.[Dørmme mode/]

Vel dette har jeg ingen backing for, og det 99% sannsynlig ikke sant. Men men. Det var snakk at de nye ATI hovedkortene gjorde at P4E yter bedre per mhz en P4C.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...