Gå til innhold

Bærbar til musikkproduksjon etc etc..

Anbefalte innlegg

Jeg og lurte på dette med 6-pins firewire på bærbar, men ga opp å finne noen, og kjøpte til slutt en CL56 (hadde omtrent samme krav som deg). Har enda ikke sett bærbare med 6-pins firewire. Mulig PowerBook har dette...?

Powerbookene har 6-pins firewire.

MVH Audun

Hei.

Detta va jo gode nyheter.

Betyr det da at jeg kan "linke" de forskjellige eksterne enhetene sammen,slik at alle får strøm ifra PowerBooken ?

Det kommer til å bli 2 eksterne enheter slik jeg ser det i dag,det kommer til å bli et FW lydkort,mest sansynlig dette http://www.midiman.net/index.php?do=produc...11119907053a313

Og en ekstern hdd,tenker da på denne http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=215&g1=3...77&l=2&lantall=

Hadde vært fint med kun en powersource.

Thnx :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg og lurte på dette med 6-pins firewire på bærbar, men ga opp å finne noen, og kjøpte til slutt en CL56 (hadde omtrent samme krav som deg). Har enda ikke sett bærbare med 6-pins firewire. Mulig PowerBook har dette...?

MVH Audun

Hei.

Betyr det da at jeg kan "linke" de forskjellige eksterne enhetene sammen,slik at alle får strøm ifra PowerBooken ?

Det kommer til å bli 2 eksterne enheter slik jeg ser det i dag,det kommer til å bli et FW lydkort,mest sansynlig dette http://www.midiman.net/index.php?do=produc...11119907053a313

Og en ekstern hdd,tenker da på denne http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=215&g1=3...77&l=2&lantall=

Den disken du har linket til støter FW800. Både 15-tommeren har en FW800-port nå, så da kan du koble lydkortet til FW400-porten og harddisken til FW800-porten.

Den disken trenger ekstra strøm. Har ikke sett noen 3,5-tommers eksterne disker som ikke trenger ekstra strømforsyning.

MVH Audun

Lenke til kommentar

Min erfaring med Acer TM er svært god (har en TM 643LC).

Mest aktuell for deg er trolig Acer TM 8003LMi, som med 1 MB minne vil koste ca kr 20.000,-. Forutsetter da at du kjøper ekstra minne løst, og ikke Acer sitt eget (er overpriset). Acer har 4 USB porter + Firewire (4 pins), mens de fleste konkurrenter har 2 el. 3 + FW. Er også vinner når det gjelder batterilevetid.

Dersom du trenger operativsystem er dette med på Acer sine maskiner, mens Tundra, Zepto, Whitebox leverer uten. Den muligheten gir besparelse dersom du ikke trenger OS.

Ca pris samme specs uten OS for de andre er kr 17 500 for Tundra (1557X), 21.000 for Zepto (Znote 4200), 17.000 for Whitebox (CL56) og 17.500 for Elitegroup (G556E DVD±RW C1600 15" 60GB 512MB). Legg til ca kr 1.100 for OS (og for rett sammenligning med Acer)

Jeg er enig i at Mac blir litt for dyr, når man må opp i ca 25.000 for tilsvarende spec. Særlig dersom overgang til Mac krever kjøp av nye programversjoner. Selv om mye følger mer, er ikke mer profesjonell lydregigeringsprogramvare akkurat gratis på Mac heller. Ellers er Mac meget bra maskiner, eneste årsaken til at jeg ikke bruker Mac er at jeg bruker noen spesielle program som ikke finnes i Mac-verdenen.

Trenger du ikke OS ville jeg gått for Elitegroup, ellers for Acer som da koster bare en ca 1.500 kr mer. Fordi Acer er god kvalitet, lang batterilevetid, og flere USB porter enn de andre.

Ekstern HD kan også kobles til USB. Ytelsesforskjellen med USB 2.0 er ikke stor i forhold til FW400.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

MVH Audun

Hei.

Den disken du har linket til støter FW800. Både 15-tommeren har en FW800-port nå, så da kan du koble lydkortet til FW400-porten og harddisken til FW800-porten.

Den disken trenger ekstra strøm. Har ikke sett noen 3,5-tommers eksterne disker som ikke trenger ekstra strømforsyning.

MVH Audun

Ok,så da må det minst 2 strømforsyninger til uansett da :hmm:

He he,vipper fra det ene til det andre jeg nå.

Har lest endel om mac de siste par dagene,må si jeg begynner å "tenne" mer å mer på de,unektelig flotte å se på da :love:

Hvor er det evnt lurest å kjøpe en mac ?

Thnx.

Lenke til kommentar
Min erfaring med Acer TM er svært god (har en TM 643LC).

Mest aktuell for deg er trolig Acer TM 8003LMi, som med 1 MB minne vil koste ca kr 20.000,-. Forutsetter da at du kjøper ekstra minne løst, og ikke Acer sitt eget (er overpriset). Acer har 4 USB porter + Firewire (4 pins), mens de fleste konkurrenter har 2 el. 3 + FW. Er også vinner når det gjelder batterilevetid.

Dersom du trenger operativsystem er dette med på Acer sine maskiner, mens Tundra, Zepto, Whitebox leverer uten. Den muligheten gir besparelse dersom du ikke trenger OS.

Ca pris samme specs uten OS for de andre er kr 17 500 for Tundra (1557X), 21.000 for Zepto (Znote 4200), 17.000 for Whitebox (CL56) og 17.500 for Elitegroup (G556E DVD±RW C1600 15" 60GB 512MB). Legg til ca kr 1.100 for OS (og for rett sammenligning med Acer)

Jeg er enig i at Mac blir litt for dyr, når man må opp i ca 25.000 for tilsvarende spec. Særlig dersom overgang til Mac krever kjøp av nye programversjoner. Ellers er Mac meget bra maskiner, eneste årsaken til at jeg ikke bruker Mac er at jeg bruker noen spesielle program som ikke finnes i Mac-verdenen.

Trenger du ikke OS ville jeg gått for Elitegroup, ellers for Acer som da koster bare en ca 1.500 kr mer. Fordi Acer er god kvalitet, lang batterilevetid, og flere USB porter enn de andre.

Takker for info Bolson.

Har ett heidundrande problem/dilemma nå,det blir ett valg imellom dine forslag eller en mac.

Har fått veldig godt intrykk av acer,etter å ha lest endel reviews av forskjellige modeller i fra de.

Det samme med EliteGroup,men blir det pc,så tror jeg at det kommer til å bli en acer.

pc eller mac pc eller mac ?? :hmm::roll:

Lenke til kommentar
Takker for info Bolson.

Har ett heidundrande problem/dilemma nå,det blir ett valg imellom dine forslag eller en mac.

pc eller mac pc eller mac ?? :hmm:  :roll:

Det jeg ville gjort var som følger:

Sette opp hva den totale kostnaden, inklusive programvare blir for PC-løsning og for Mac-løsning. Da tar du med alle programmer som du må kjøpe nye for å få samme funksjonalitet på Mac som for PC (der jeg forstår du har de fleste programmene). Bruken er tross alt det viktigste. Sett også opp de viktigste plusser på de to alternativene. Klart det er et pluss for Powerbook at den har 2 FW (og FW 800).

Når dette er klart, tror jeg det er lettere å finne svaret. Men jeg ville uten tvil vært villig til å betale noen tusen ekstra for Mac. Men neppe 5 - 8 tusen, som det fort kan bli dersom du må kjøpe noen nye programmer.

Vær oppmerksom på at på noen programmer finnes det mulighet til å bytte fra PC til Mac-versjon med lavere kostnad enn fullpris, mens på andre går det ikke.

Det finnes også midi/miksere med USB 2.0 tilkoblinger.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
#1 Solid

#2 Lite støy

#3 God skjerm

#4 Pålitlig/stabil

#5 Ikke over 20 konger.

Tror jeg ville valgt en IBM R50, med 1400x1050-oppløsning på skjermen. Du får denne f.x. på Dropzone til 14000,- + mva, ca 17500 inkl. (Modellnummer TJ07RNO; Dropzone har feilaktig merket maskinen med R50p).

Her får du en meget solid maskin, med bra ytelse, og en meget god venn i årene som kommer :)

Eneste som kanskje er å utsette på den, er vekten som ligger rundt 2,8-3,0 kg og at det bare er ett års garanti på den. Det siste skulle være mulig å utvide ved avtale (og selvfølgelig noen kroner).

Du vil helt sikkert klare å finne maskiner som har bedre spesifikasjoner enn denne til en billigere pris. Det du ikke får er kvalitetsfølelsen en IBM-maskin har, og denne er upåklagelig!

Lenke til kommentar

Howdy folkens :w00t:

Tror nå at jeg har bestemt meg å gå for en pc løsning,det foreløpige valget er en acer TM8003LM med 1GB minne.

Sett utifra hva jeg er vant til,så tror jeg at pc er det lureste valget for meg.

Men må samtidig si at om macen hadde vært litt billiger,hadde det HELT klart vært det som hadde blitt valgt.

Ser at om jeg tar den macen jeg ville valgt,en PB 15" superdrive,med 1GB minne,så kommer den på utrolige 27978.

Å tar jeg aceren så kommer den på 17590,pluss 512 til i minne (fant ikke helt ut hvilken sort jeg skulle ha der,så jeg vet ikke helt prisen på 512 minne brikker :blush: ,men det kan vel ikke være mer en 2000 ?

Om det stemmer sånn noen lunde blir totalsummen for aceren ca 19500,det er nesten 8500 i macens dissfavør.

Er mac virkelig vært så mye extra ??

Thanx :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...