Gå til innhold

Hva om sør-statene hadde vunnet borgerkrigen?

Anbefalte innlegg

Hvordan ville USA ha vært i dag, om sør-statene hadde vunnet borgerkrigen (1861-65)?

Ville bomullsdyrking, basert på negerslaver som arbeidskraft, dannet grunnlaget for amerikanernes økonomi?

Sør-statene var jo også store tilhengere av frihandel.

I så fall, så hadde USA's industrialisering blitt svært svekket vil jeg tro.

Hadde de da sendt inn militære styrker til å delta i alle de krigene som de når har vært med i? Eller andre berømte teknologier.

Kanskje det bare hadde vært et fattig land uten noe makt i det hele tatt.

Endret av DF|1337
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990

Tror nå ikke økonomien i nord hadde blitt forandret i det hele. Det går jo ikke an å dyrke bomull der oppe slik man kan lenger sør. Men industrialisme hadde kanskje ikke vokst så fort, og hele slavespørsmålet hadde kanskje blitt utsatt en del år.

Men utover det er det et umulig tema å si noe vetig om. :D

Lenke til kommentar

Hadde McClellan vunnet presidentvalget i 1864 kunne mye interessant ha skjedd. Særlig siden han gikk til valg på å avslutte Borgerkrigen raskt, om nødvendig ved fredsslutning. I så fall kunne CSA ha fått sin selvstendighet. Nå er jeg dog litt trett av temaet etter å ha diskutert det i to døgn på et engelskspråkelig forum (engelsk faller ikke lett for meg...) så jeg linker bare til selve tråden ->

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php...0060&highlight=

Konklusjonen flertallet, inkludert undertegnede, dro, var dog at et redusert/oppsplittet USA nesten garantert ville ha tapt seg i styrke og ikke nådd den maktposisjonen det har i dag.

OBS! Historieforum viet aksemakten i WW2, så ikke bli overrasket over om det dukker opp et hakekors eller flere...

Endret av baldviking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...