DF|1337 Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 (endret) Hvordan ville USA ha vært i dag, om sør-statene hadde vunnet borgerkrigen (1861-65)? Ville bomullsdyrking, basert på negerslaver som arbeidskraft, dannet grunnlaget for amerikanernes økonomi? Sør-statene var jo også store tilhengere av frihandel. I så fall, så hadde USA's industrialisering blitt svært svekket vil jeg tro. Hadde de da sendt inn militære styrker til å delta i alle de krigene som de når har vært med i? Eller andre berømte teknologier. Kanskje det bare hadde vært et fattig land uten noe makt i det hele tatt. Endret 21. mai 2004 av DF|1337 Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Tror nå ikke økonomien i nord hadde blitt forandret i det hele. Det går jo ikke an å dyrke bomull der oppe slik man kan lenger sør. Men industrialisme hadde kanskje ikke vokst så fort, og hele slavespørsmålet hadde kanskje blitt utsatt en del år. Men utover det er det et umulig tema å si noe vetig om. Lenke til kommentar
Elyas Machera Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Men utover det er det et umulig tema å si noe vetig om. Jepp, det er det, men jeg har tenkt på det samme selv Lenke til kommentar
Decline Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Hva om ikke usa hadde støttet apartheid regimet i sør-afrika? Det er masse som kunne vært forandret om folk handlet annerledes. Men det er vel lite å gjøre med det nå, bortsett fra ikke å begå de samme tabbene igjen. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Hadde sør-statene vunnet hadde de vel fått viljen sin, å danne en egen selvstendig konføderasjon. Det blir bare spekulasjoner, men slaveriet hadde vel blitt avskaffet før eller siden uansett. Alternativ history blir mye antagelser og lite håndfast. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 (endret) Hadde McClellan vunnet presidentvalget i 1864 kunne mye interessant ha skjedd. Særlig siden han gikk til valg på å avslutte Borgerkrigen raskt, om nødvendig ved fredsslutning. I så fall kunne CSA ha fått sin selvstendighet. Nå er jeg dog litt trett av temaet etter å ha diskutert det i to døgn på et engelskspråkelig forum (engelsk faller ikke lett for meg...) så jeg linker bare til selve tråden -> http://forum.axishistory.com/viewtopic.php...0060&highlight= Konklusjonen flertallet, inkludert undertegnede, dro, var dog at et redusert/oppsplittet USA nesten garantert ville ha tapt seg i styrke og ikke nådd den maktposisjonen det har i dag. OBS! Historieforum viet aksemakten i WW2, så ikke bli overrasket over om det dukker opp et hakekors eller flere... Endret 21. mai 2004 av baldviking Lenke til kommentar
Elyas Machera Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Men seriøst, går det an å kunne så mye historie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå