geron Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Har nylig fått meg en g4 1.25 ghz med 1gb ram. Maskinen kjører panther. Siden jeg har endel lisenser os9 programmer, så er jeg avhengig av å kjøre classic. I starten fungerte os9 programmer bra, men nå nylig, har de begynnt å lagge så vanvittig. programmene som lagger er feks Photoshop 5.0 og Quark. selv når man er i "åpne-fil-ruter" går det tregt. Indesign som kjører os10 kjører kjempebra og fort.. HJELP! Er det noen som vet hvorfor dette skjer, og hva jeg eventuellt kan gjøre for å få orden på dette? Lenke til kommentar
MacProvoserer Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Hakke peiling egentlig..... Men i programmet "Disk Utillity" i Utillity-mappa....... På file menyen har du noe som heter "Fix OS 9 Permissions". Prøv det, kanskje det hjelper? Lenke til kommentar
geron Skrevet 24. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2004 sorry mate, same bullsh*t. Hele os9 lagger, selv oppe på filemenyen. kjære vene.. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Prøv å start Classic med tillegg avslått, gjøres via Classic i Kontrolpanel- Evt; Reinstaller OS 9 ! ________________________________________________________ Vil også anbefale deg å kjøre dual OS istedetfor Classix i OS X. OS X Classic er tregt. Sett opp mac'en slik at du kan velge mellom OS X eller OS 9 når du starter maskina. Litt teit å gjøre det slik om du er avhenging av å jobbe i OS X og OS 9 samtidlig. Lenke til kommentar
geron Skrevet 3. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2004 kan jeg klare å reinstallere os9 uten å røre resten av godsakene? Hvordan eventuellt? Jeg har en os9 cd fra før, orginal, og så har jeg jo de cdplatene som kom med nye macen. what to do what to do.. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 kan jeg klare å reinstallere os9 uten å røre resten av godsakene?Hvordan eventuellt? Jeg har en os9 cd fra før, orginal, og så har jeg jo de cdplatene som kom med nye macen. what to do what to do.. Du putter OS 9 cd'en i maskina, holder inne C mens du restarter, så innstalere du OS 9.. Har ingen påvirking på OS X instalasjonen. Bruker selv å legge OS 9 på egen disk, kjører aldri to OS på samme disk. Lenke til kommentar
MacProvoserer Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 os9 og osx på samme disk fungerer helt greit. Har kjørt det slik helt siden osx kom ut. Filene dine blir ikke slettet selv om du installerer os9 pånytt. (Hvis ikke du formaterer da, men det slipper du.) Men for å være helt sikker så brenner du ut en kopi av os9 systemmappa på cd. Dersom systemmappa er for stor så kanskje du har dvd-brenner? Ellers så kan du brenne ut mappe for mappe. Altså tilleggs-mappa, valg-mappa, font-mappa osv osv. Kan det tenkes at du har noen korrupte fonter i systemet ditt? Elliminerings-metoden anbefales. Sjelden man egentlig trenger å reinstallere systemet! Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Så vidt jeg vet er det ikke lenger mulig å installere OS9 på nye maskiner. (Tror denne muligheten opphørte da 'Mirror Door' revisjonen av G4-toweret kom ut)... Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Så vidt jeg vet er det ikke lenger mulig å installere OS9 på nye maskiner. (Tror denne muligheten opphørte da 'Mirror Door' revisjonen av G4-toweret kom ut)... Går fint det! Har instalert OS 9 (Classic) uten problem på G5 Lenke til kommentar
iMAniaC Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Så vidt jeg husker var det sånn at det ikke går an reboote til OS9 og jeg tror det var på maskiner som kom etter Macworld i Januar 2003... Mirror door G4 kom før det (høsten 2002 mener jeg å huske) og den starter fint opp i OS9. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 OK, my bad da er det fra og med G5 det ikke er mulig. Å bare for å gjøre det klart: Classic er ikke OS9, selv om det er veeeldig nærme å være det. Det var i alle tilfelle det å boote inn i OS9 jeg mente ikke var mulig med nyere maskiner... Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 OK, my bad da er det fra og med G5 det ikke er mulig. Å bare for å gjøre det klart: Classic er ikke OS9, selv om det er veeeldig nærme å være det. Det var i alle tilfelle det å boote inn i OS9 jeg mente ikke var mulig med nyere maskiner... Ja, boot med OS 9 har eg ikkje testet på G5'en, har bære innstalert OS 9 som eg kjører via Classic. Må nesten teste OS 9 boot nå, går vel mest sannsynlig til helvete... menmen, intet skal være uprøvd. Lenke til kommentar
KennyBoy Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Er det noen som vet hvorfor dette skjer, og hva jeg eventuellt kan gjøre for å få orden på dette? Tror 10.3.4 gjør det. Den hiver noe nytt inn i OS9-mappen. Jeg merket for en liten tid tilbake at Classic begynte å lagge. Har et spill til sønnen min som går i Classic, og det går GRUFULLT sakte i introen. (Mulle Mekk bygger båt ) Lenke til kommentar
Mr.Rogers Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Nå bruker ikke jeg classic, men skal det ikke være mulig å "styre" minnet slik at man gir classic mer minne? Vet det funker på vpc og tror det skal være sånn her og Lenke til kommentar
iMAniaC Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Noen andre hadde sikkert klart å svare bedre men... Du kan styre hvor mye minne et classic-program skal få. Da viser du info for det programmet (altså kommando-i i Finder) og så går du ned på hukommelsesdelen av infovinduet og der er det da et felt hvor du kan styre hvor mye minne du vil gi programmet. Du må også passe på å la det være igjen litt minne til resten av maskna Når det gjelder Classic i seg selv, veit jeg ikke helt om det går an å styre hvor mye minne det skal få. I og med at det på en måte kjører fra OSX, regner jeg nesten med at det tar så mye minne som det trenger, men jeg skal ikke si noe sikkert... Lenke til kommentar
MacProvoserer Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Er det noen som vet hvorfor dette skjer, og hva jeg eventuellt kan gjøre for å få orden på dette? Tror 10.3.4 gjør det. Den hiver noe nytt inn i OS9-mappen. Jeg merket for en liten tid tilbake at Classic begynte å lagge. Har et spill til sønnen min som går i Classic, og det går GRUFULLT sakte i introen. (Mulle Mekk bygger båt ) Dersom det er 10.3.4 som legger inn noen nye systemfiler i os9 som igjen gjør den tregere, prøv å finne disse filene. Åpne tilleggsmappen i os9-systemmappa. Sorter på dato og se om det er kommet noen "nye" filer som ikke skal være der... Lenke til kommentar
geron Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 Det hele ordnet seg når jeg tok en sikkerhetsoppdatering som poppet opp. Takk ellers for kreative svar. Dessuten du som hadde en sønn, du burde ikke la han spille Mullah spill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå