int20h Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 VIA røper "Esther" detaljer VIA har denne uken bekreftet en del informasjon om "Esther". Prosessoren er rettet spesielt mot vifteløse og nærmest lydløse systemer. Den vil kjøre på 2 GHz og ha støtte for "No Execute" instruksjoner. Les artikkelen her Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 VIA har denne uken bekreftet en del informasjon om "Esther". Prosessoren er rettet spesielt mot vifteløse og nærmest lydløse systemer. Den vil kjøre på 2 GHz og ha støtte for "No Execute" instruksjoner. <a href="http://hardware.no/art.php?artikkelid=7574">Les artikkelen her Bra saker disse vifteløse greiene, synd de er såpass svake, kan nesten bare brukes til mp3 sånn det er i dag (og video uten postprocessing, men det er ike så veldig interresant). AtW Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Jeg har hørt rundt 20w på 2GHz og 3.5w når den er i powersavemode og klokker seg ned til 1 GHz. SSE2/SSE3 har den også fått. Det høres jo ut som et kjekt motstykke til de dyre strømkrevende storebrødrene på 90nm. Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 (endret) Forgjengerenene på rundt 1GHz kan brukes til mye mer enn mp3 ATWindsor. De klarer uten problemer å spille av DivX uten ekstrem bitrate, de har også innebygget MPEG dekoder. 2GHz versjonen vil nok være perfekt til HTPC osv... Endret 21. mai 2004 av Zoidman Lenke til kommentar
iron_knuckle Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Når kommer disse i salg da? Det blir et stort sprang hvis det er meningen disse skal erstatte eden platformen til via. Ifra 1Ghz til 2Ghz. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 (endret) Forgjengerenene på rundt 1GHz kan brukes til mye mer enn mp3 ATWindsor. De klarer uten problemer å spille av DivX uten ekstrem bitrate, de har også innebygget MPEG dekoder. 2GHz versjonen vil nok være perfekt til HTPC osv... Å bare spille av, uten å endre, er ikke godt nok, og 2 ghz er neppe raskere enn en 2 ghz p4, det holde til å gjøre litt grunnleggende post-processing, men ikke nok i mine øyne. AtW Endret 21. mai 2004 av ATWindsor Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 (endret) Via'ene egner seg utmerket til ting som ikke krever for mye kraft, og hvor stillhet er hendig. Jeg har selv to, hvor ene er tux-burk med null vifter og stille harddisk. Og ikke minst.. dual NIC innebygd i hovedkortet. Stillere enn kjøleskapet. Fryyyyktelig hendig i en liten hybelleilighet =) processor : 0 vendor_id : CentaurHauls cpu family : 6 model : 7 model name : VIA Samuel 2 stepping : 3 cpu MHz : 601.385 cache size : 64 KB fdiv_bug : no hlt_bug : no f00f_bug : no coma_bug : no fpu : yes fpu_exception : yes cpuid level : 1 wp : yes flags : fpu de tsc msr cx8 mtrr pge mmx 3dnow bogomips : 1199.30 18:07:43 up 85 days, 22:02, 1 user, load average: 0.00, 0.00, 0.00 -Dante Endret 21. mai 2004 av 4-Dante Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Kjører selv en Freevo box, spiller av DVD,DivX etc.etc. med sylskarpe bilder. Desverre er den ikke vifteløs ennå, men de to viftene som står i kjører på 5 Volt. Og, tenk, jeg har ingen harddisk i den. Kjører den som en tynnklient mot serveren min, booter den over nettverket. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 pentium m kan kjøres vifteløst og er på høyde med amdxp og pentium 4... Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 pentium m kan kjøres vifteløst og er på høyde med amdxp og pentium 4... I en laptop? cum on Lenke til kommentar
mandela Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 pentium m kan kjøres vifteløst og er på høyde med amdxp og pentium 4... I en laptop? cum on http://www.linuxdevices.com/news/NS4864395739.html http://www.lippert-at.com/index.php?id=95 The board can be cooled passively at clock speeds of up to 1100 MHz. ntel's Dothan chips are smaller than previous Pentium M chips, offer up to 17% faster performance, and dissipate 3.5 watts less. Additionally, the Dothan supports front-side memory bus speeds of 400MHz and 533MHz. min pentium m 1.3ghz laptop bruker kun vifte ved video/audio-koding som default, men jeg kan slå av vifta uten problemer (dell500m, har hatt 55 c max temp på den om jeg husker riktig, xvid-koding med vifte avslått) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå