Gå til innhold

Stjålet kamera :(

Anbefalte innlegg

Jeg er litt trist da jeg setter meg ned med forsikringpapirene, og konstaterer at mitt ett måneders gamle 300d er blitt stjålet sad.gif

Er det noen som sitter med listepris på
1. Canon EOS 300d med 18-55mm linse.
2. Sandisk Ultra II 512MB CompactFlash minnebrikke.

Er det forresten noe sted jeg kan registrere rammenummer på stjålet kamera, slik at det kan bli sporet til de som evt bruker det?

Endret av kamerakamera
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har valgt å registrere mine kamera i kameraregisterert til foto.no. Når det gjelder forsikringen er min erfaring at de krever kopi av kvittering, trolig varierer dette fra tilfelle til tilfelle.

Sist jeg ble frastjålet noe liknende fikk jeg beskjed om at jeg ikke trengte å levere kvitteringen, men at jeg skulle ta vare på den i minst 1 mnd i tilfelle de ringte meg opp og skulle ta "stikkprøve". Så prisen jeg skulle oppgi var innkjøpsprisen fra kvitteringen..

Lenke til kommentar

Ikke vær så lur at du blir tatt for forsikringssvindel iallefall.

Absolutt alt blir anmeldt, stort og smått, da "smålureri" er noe bransjen vil til livs.

Vi betaler alle ca. 1/3 - 1/4 for mye i forsikring på alt fra bil, båt hytte og kameraforsikringer fordi ca. 20-30% av forsikringskundene "prøver seg" på mer enn de strengt tatt skulle ha. Dette er bransjens egne tall og som de mener er moderate. Derfor er det de siste årene reagert strengere og strengere på de som oppgir feil verdigrunnlag osv ved oppgjørskrav.

Tror du må bite i det sure eplet... og at det er evt. fakturaverdi som blir vektlagt.

Har du betalt billig, er det dette du får tilbake. Et prinsipp i forsikring er at ingen skal "tjene" på et skadeoppgjør, men at du skal få tilbake verdien av det du hadde,- dvs. et kamera kjøpt i USA.

Det er blitt skrevet side opp og side ned her på siden om egenimport av kameraer og utstyr, og de fleste er opptatt av evt. konsekvenser ved garanti, ansvar ved forsendelse, osv, osv.

Forsikring er også en konsekvens av å kjøpe i utlandet, og det skal bli spennende å se utfallet av saken din.

Håper du legger inn resultatet av forsikringssaken her, slik at vi andre kan se hvordan dette blir praktisert med importerte kameraer.

Endret av PhotoGen
Lenke til kommentar

Når jeg tryna på mopeden med kamra så sendte jeg inn skjema og skrev hva jeg kjøpte det for på MPX for et halvt år siden.. Det funka fett det. Trengte ikke noe kvitering.

Endret av Lamo
Lenke til kommentar

Jeg fikke skade på mitt kamera for ca 6mnd siden. Forsikrings-selskapet ville ha nypris på kameraet dagen det ble skadet. Ikke hva jeg faktisk betalte for det. Jeg hentet inn en del pristilbud fra ulike forhandlere og tok snittprisen av dem. Kan jo legge til at jeg ikke hentet priser fra web butikker.

Jeg tok vare på tilbudene jeg fikk fra forhandlerne i tilfelle jeg skulle få spørsmål om prisen senere. Har ikke hørt noe.

Kan jo legge til at prisene jeg fikk hentet inn var ca 1200kr mer en hva jeg betalte

for det sist sommer.

Men så var jo egenandelen 3000kr også da:-(

Kameraet var kjøpt i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg forsikrer alt kamerautstyr i IF forsikring. De har ikke bedt meg om kvittering, de har bare bedt meg om serienumrene på alt jeg eier, og prisen det koster å kjøpe det igjen. Prisene jeg oppgir dem er etter prisene til min lokale fotobutikk, og ikke etter webshopper (norske eller utenlandske). Jeg betaler litt ekstra fordi jeg forsikrer for høyere sum, men det vil det være verdt om jeg noengang blir frastjålet eller klarer å ødelegge utstyret mitt. Da vil jeg få utbetalt en sum som gjør at jeg kan gå til fotobutikken min og kjøpe opp igjen den stjålne/knuste linsa, uten å måtte vente på leveringer.

Praksisen er vel forskjellig fra forsikringsselskap til selskap, men er du mer eller mindre avhengig av utstyret ditt, og selskapet lar deg gjøre det på denne måten, så anbefaler jeg deg å forsikre ting etter butikkpris fremfor webpris, selv om det koster litt mer, så er du garantert rask erstatning uten unødvendig venting om du er uheldig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...