Anterialis Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Prøvde meg på dette spørsmålet i en annen tråd, men fikk ikke ordentlig tilbakemeldinger der ettersom det ikke var helt på linje med topic. Prøver igjen her. Hva brukes denne til i css og ved posisjon absolutt? På forhånd takk Lenke til kommentar
PT Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Jeg har aldri brukt det, men så vidt jeg har forstått er det for å velge rekkefølgen på forskjellige elementer. Det elementet med høyest verdi i z-index vil alltid være på topp. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 21. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2004 Så det er ikke noe vits å tenke på så lenge du ikke feks skal ha to div'er med absolutt posisjonering over hverandre da? Lenke til kommentar
EZAccess Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Blir ikke z-index mest brukt til å f.eks posisjonere bilder i en header? Se et eksempel her: http://www.w3schools.com/css/tryit.asp?fil...=trycss_zindex2 Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Jeg skjønner ikke poenget med å starte en ny tråd for alle spørsmålene dine. Dessuten svarte jeg på dette i den andre tråden, og du ga uttrykk for at du forsto. Spør heller igjen der, om du ikke forstår det helt! Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 EZaccess: spiller ingen rolle om du bruker den i en header eller ikke. Det var bare et eksempel på hvordan det kunne brukes. Z-index funker bare på elementer som har blitt posisjonert. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 uten at jeg har så veldig greie på z-index, så tror jeg det er det samme som z-order, se for deg et word-dokument med mange objekter (bilder feks), hvis du høyreklikker dette objektet kan du velge feks order->bring to front/send to back/bring forward/send back. Når du gjør en av disse valgene så er det egentlig z-indexen du manipulerer. I praksis betyr det hvilket objekt som skal ligge over/under et annet ojbekt. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 z-order er det vel ikke noe som heter i HTML eller CSS. Men, ja, jo høyere z-index-verdi, jo lenger fremme kommer det, f. eks.: z-index: 71; Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 (endret) en kan se på det som et koordinatsystem, hvor du vanligvis har x-aksen (bortover) og y-aksen (opp/nedover). z-aksen blir da den som går bakover/fremover altså den aksen utgjør forskjellen fra 2d til 3d.. edit: synes forøvrig at det er helt unødvendig å ha så mange tråder av deg oppe på en gang.. om du bare skal ha svar på et raskt spørsmål kan du heller spørre i webcafeen, eller spørre i en av de andre trådene Endret 21. mai 2004 av Smidt Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Fin sammenligning.... Fra 2d til 3d? Hea (lol) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå