Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer i øyeblikket stort sett to-tre kameraer: Minolta Dimage Z1 og Z2 og , i en helt annen prisklasse, Panasonic Lumix DMC-FZ10. Sistnevnte har optisk bildestabilisator.. betyr det at det kan gå BRA å ta bilder uten stativ med full zoom?
Er det komplett umulig å gjøre det på frihånd med Dimage Z1-kameraet eller andre av f.eks Olympus-ultrazoom-kameraene, evt andre kamera med mye zoom?
Jeg kommer til å anskaffe stativ, men det kunne vært greit om det var mulig på frihånd å få et godt resultat også..

Vannmelonen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vurderer i øyeblikket stort sett to-tre kameraer: Minolta Dimage Z1 og Z2 og , i en helt annen prisklasse, Panasonic Lumix DMC-FZ10. Sistnevnte har optisk bildestabilisator.. betyr det at det kan gå BRA å ta bilder uten stativ med full zoom?

Er det komplett umulig å gjøre det på frihånd med Dimage Z1-kameraet eller andre av f.eks Olympus-ultrazoom-kameraene, evt andre kamera med mye zoom?

Jeg kommer til å anskaffe stativ, men det kunne vært greit om det var mulig på frihånd å få et godt resultat også..

Vannmelonen

Bildestabilisatoren vil nok flytte grensene for når du kan ta bilder for hånd. Mens 10x zoom vanligvis krever ca 1/50 sek eller raskere lukkertid, kan du kanskje bruke 1/10 med bildestabilisatoren, avhengig av hvor god den er..

Det er fullt mulig å ta 10x-bilder med Olympus-kameraene på frihånd, men da må det enten være mye lys (i sola kan du f.eks. ofte bruke 1/1000 og da kan du hoppe og danse mens du tar bildet) eller du må ha noe som støtte (et tre, en benk, et biltak e.l.).

Menmen, jeg har jo klart å ta bilder av mye rart midt på natta (f.eks. fugler) med C730 og få brukbare bilder.

Lenke til kommentar

når det kommer til stativer.. kan jeg kjøpe et hvilket som helst billig et, og så passer det til festet? eller er de forskjellige..

Ypperlig å se at det er mulig å ta bilder iallefall i godt lys uten bildestabilisator og stativ. Tror rett og slett at nærmere 7000 pluss minnebrikke blir i dyreste laget..da kryper man jo straks opp på prisene til mer avanserte saker, bare et par lapper til speilreflekshuset da jo :D

Så jeg får nok satse på Z1 eller Z2.. Tror jeg?

Vannmelonen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...