Gå til innhold

Gameplay; Stalker, HL2 og FarCry


Anbefalte innlegg

Det diskuteres endel om gameplay på nevnte spill. Noen mener at disse spillene bør ha avansert oppgaveløsning og andre finurligheter.

Det som vi må huske på er at alle disse spillene er FPS, to av dem var med på å grunnlegge benevnelsen "FPS".

Det som vi da igjen må huske på er at spillene holder seg til dette siden det er det spillene handler om. Halflife inneholdt rikignok endel mer avanserte saker enn DOOM 1 og 2 (les: NPC), men spillene er fremdeles FPS, og de prøver heller ikke å være noe annet.

Jeg vil tippe, og håpe at, at spillene fremdeles rendyrker FPS-sjangeren siden det er dette de kan.

 

Grunnen til at disse to spillene ble så populær i sin tid var jo en ting; Stemningen. At DOOM III får en sinnsyk stemning forventer vi vel, og at HL2 inneholder hjelp fra NPC forventer vi også, men avansert oppgaveløsning fjerner intensiteten disse spillene representerer. Til det ha vi andre spill.

 

Og ja, de kan se ut, utifra gameplayfilmer, som helt vanlige FPS`er, og det er nettopp det de er. Men HL2 og DOOM III klarer nok saker og ting i denne sjangeren som ingen andre FPS`er klarer.

 

Når det gjelder FarCry er jeg ikke ferdig ennå, men hva hadde spilllet vært uten grafikken sin? Jo, et helt vanlig FPS.

 

Jeg for min del tror at spesielt DOOM III blir det mest skremmende og mest jævlige spillet som hittill har kommet, for de som lager det har bevist at FPS-stemning......det kan de :-)

 

HL2 blir nok mer lystig og "morsomt" og klarer de (selvfølgelig klarer de) å skape stemningen fra første spill er året reddet.

 

STALKER handles også usett :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Offtopic:

 

Er det bare meg eller boikotter ITavisen Doom3? La meg forklare:

Hver eneste gang de har reportasjer fra f.eks e3 eller skriver om "de mest etterlengtede spillene 2003-4" så utelater de Doom3. I mine øyne er Doom3 det mest "etterlengtede" spillet etter HL2. (Personlig så gleder jeg meg mere til Doom3, men men. Det er en annen sak.) Man kan jo alltids si at alle har en rett til å mene hva de vil, men jeg synes det rett og slett blir for sært å sette andre spill foran Doom3. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Offtopic:

 

Er det bare meg eller boikotter ITavisen Doom3? La meg forklare:

Hver eneste gang de har reportasjer fra f.eks e3 eller skriver om "de mest etterlengtede spillene 2003-4" så utelater de Doom3. I mine øyne er Doom3 det mest "etterlengtede" spillet etter HL2. (Personlig så gleder jeg meg mere til Doom3, men men. Det er en annen sak.) Man kan jo alltids si at alle har en rett til å mene hva de vil, men jeg synes det rett og slett blir for sært å sette andre spill foran Doom3.  :dontgetit:

kanskje han som dekker spilldelen av it-avisen er en HL2 fanboy. de har en tendens til å hate doom 3. i så tilfelle er det et godt eksempel på latterlig journalistisk holdning. kan jo hende han er uvitende, men er det tilfelle får han se til å skaffe seg en ny jobb.

Endret av cock hammer
Lenke til kommentar

Stort sett enig til det du sier Dinsdale.

 

Det er dette året spill kommer hvor fysikkmotoren er en del av gameplayet. Selv mener jeg at HL2 er det som gjør dette best. Doom 3 har en skummel atmosfære og er designet for å skremme livet av deg. Men fysikkmotoren er liksom der bare og blir ikke en viktig del av spillet. Far Cry har motoren som en litt mer del av spillet, siden du kan bruke fysikken til å ta ut fiender med tønner osv. Mens Stalker har vi ikke sett særlig med gameplay helt ennå, mest demonstrasjoner av fysikken og grafikken (rett meg om jeg tar feil her). Også i Stalker så er fysikken også der bare for å få fram realismen og ikke en del av selve gameplayet.

Lenke til kommentar

eg kan vel ikkje la vere å komentere ein tråd med stalker som emne.

 

Mens Stalker har vi ikke sett særlig med gameplay helt ennå, mest demonstrasjoner av fysikken og grafikken (rett meg om jeg tar feil her).

det er vel mykje informasjon om gameplayet til stalker (eller er det noko eg har drømt?).

 

Også i Stalker så er fysikken også der bare for å få fram realismen og ikke en del av selve gameplayet.

med tanke på at stalker er eit realistisk spel, så kan du og benytte deg av fysikken på same måte som i verkelegheita. det er ikkje bestemt at du må må skubbe ei tønne som står på eit tak ned på ein stakkar stalker, men du har den moglegheita, akkurat som du ville hatt i virkelegheita. så fysikken er ein så stor del av gameplayet som du sjølv vil.

Lenke til kommentar
eg kan vel ikkje la vere å komentere ein tråd med stalker som emne.

 

Mens Stalker har vi ikke sett særlig med gameplay helt ennå, mest demonstrasjoner av fysikken og grafikken (rett meg om jeg tar feil her).

det er vel mykje informasjon om gameplayet til stalker (eller er det noko eg har drømt?).

 

Også i Stalker så er fysikken også der bare for å få fram realismen og ikke en del av selve gameplayet.

med tanke på at stalker er eit realistisk spel, så kan du og benytte deg av fysikken på same måte som i verkelegheita. det er ikkje bestemt at du må må skubbe ei tønne som står på eit tak ned på ein stakkar stalker, men du har den moglegheita, akkurat som du ville hatt i virkelegheita. så fysikken er ein så stor del av gameplayet som du sjølv vil.

Hehe.. visste at du før eller siden ville svare :D

 

Det er klart at Stalker også har denne muligheten, men det er ikke direkte satt opp til at du skal ta i bruk fysikken. Mens i HL2 blir du nesten tvunget til å mestre omgivelsene dine for å overleve. Dersom ikke vil du få svært store problemer. Du kan havne i situasjoner hvor du faktisk ikke har ammo til våpenene, men da kan manipulator'en være til god hjelp. Du kan bare plukke opp f.eks. en tønne og dekke deg med den og skyte den på fienden. Ganske arti på en filmsnutt hvor en tester skubber bilen over en av soldatene.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Hehe.. visste at du før eller siden ville svare :D
sjølvsagt så svarer eg ;) (eg har vert vekke heile dagen så det tok litt tid)

 

Mens i HL2 blir du nesten tvunget til å mestre omgivelsene dine for å overleve.

det er akkurat det at du vert tvunget til å gjere ting på ein bestemt måte, det minsker spelegleda noko etter min meining. medan i stalker så står du mykje meir fritt til å gjere det du vil.

Lenke til kommentar
det er akkurat det at du vert tvunget til å gjere ting på ein bestemt måte, det minsker spelegleda noko etter min meining. medan i stalker så står du mykje meir fritt til å gjere det du vil.

Du kan gjøre akkurat det du vil. Det er ikke linært satt opp hva du skal gjøre. Det er helt opp til deg selv. Du kan ta ned alle med våpen, eksplodere tønner, sette fyr på tønner, få noe til å velte over de, la tønner rulle på de osv.. Så spillgleden blir nok større enn du tror. Men verdenen er mer linær i hvor du skal osv, men hvordan du tar deg fram dit er helt opp til deg.

Lenke til kommentar
Men verdenen er mer linær i hvor du skal osv, men hvordan du tar deg fram dit er helt opp til deg.

det vert ikkje helit opp til deg når det er bestemt at du skal gå frå a til b. då har utviklarane lagt inn f.els tre måtar å kome seg dit, dette vil føre til at det ikkje virkar så linært ved første augekast, men vist du spelar nokon gongar vil du sjå at det er ganske linært. så valga dine er alt tatt av utviklarane.

Lenke til kommentar
Men verdenen er mer linær i hvor du skal osv, men hvordan du tar deg fram dit er helt opp til deg.

det vert ikkje helit opp til deg når det er bestemt at du skal gå frå a til b. då har utviklarane lagt inn f.els tre måtar å kome seg dit, dette vil føre til at det ikkje virkar så linært ved første augekast, men vist du spelar nokon gongar vil du sjå at det er ganske linært. så valga dine er alt tatt av utviklarane.

Jeg tenkte mer på hvordan du kjemper deg fram dit jeg da. Kan garantere at det ikke kommer til å bli likt hver gang du spiller det. Du kan som Far Cry, også gjøre ting på mange forskjellige måter.

Lenke til kommentar
Jeg tenkte mer på hvordan du kjemper deg fram dit jeg da. Kan garantere at det ikke kommer til å bli likt hver gang du spiller det. Du kan som Far Cry, også gjøre ting på mange forskjellige måter.

Det forsto eg, men sidan det er bestemt at du må gå frå a til b, så har utviklarane lagt opp til nokre få måtar du kan kome deg dit på, dette vert og styrt av at spelet er scripta (eg las i ein preview at store deler av hl2 er scripta, men det er bygd opp sånn at det skal virke som om det ikkje er det) dermed kan det fort bli mykje repetisjon av det same.

Lenke til kommentar
Jeg tenkte mer på hvordan du kjemper deg fram dit jeg da. Kan garantere at det ikke kommer til å bli likt hver gang du spiller det. Du kan som Far Cry, også gjøre ting på mange forskjellige måter.

Det forsto eg, men sidan det er bestemt at du må gå frå a til b, så har utviklarane lagt opp til nokre få måtar du kan kome deg dit på, dette vert og styrt av at spelet er scripta (eg las i ein preview at store deler av hl2 er scripta, men det er bygd opp sånn at det skal virke som om det ikkje er det) dermed kan det fort bli mykje repetisjon av det same.

Å gå fra a til b er noe du vil alltid finne i et spill. Det er derfor vi har waypoints. Det er ingen som vet om at alt i HL2 er scriptet. Men scripting er den eneste måten du kan fortelle en historie, så hvorfor det skal være et problem det skjønner jeg ikke. Det blir nok ganske lite repitisjon i løpet av spillet. Dersom de viderefører gameplayet i orginalen så blir spillet aldri kjedelig (Bortsett ifra når du var på Xen da).

Du virker litt for arrogant og blir aldri overbesvisst om at HL2 kommer til å bli et av årets beste spill. Valve har så utrolig mye å leve opp til at de umulig kan levere annet enn et topp produkt. Det har de også sagt selv.

Lenke til kommentar
Du virker litt for arrogant og blir aldri overbesvisst om at HL2 kommer til å bli et av årets beste spill. Valve har så utrolig mye å leve opp til at de umulig kan levere annet enn et topp produkt. Det har de også sagt selv.

eg tviler ikkje på at enkelte vil meine at hl2 kjem til å bli eit bra spel.

 

det at dei har så mykje å leve opp til, gjer bare fallhøgda høgre, dermed er det større sjans for at det vil bli eit "mislykka" spel.

Lenke til kommentar
Du virker litt for arrogant og blir aldri overbesvisst om at HL2 kommer til å bli et av årets beste spill. Valve har så utrolig mye å leve opp til at de umulig kan levere annet enn et topp produkt. Det har de også sagt selv.

eg tviler ikkje på at enkelte vil meine at hl2 kjem til å bli eit bra spel.

 

det at dei har så mykje å leve opp til, gjer bare fallhøgda høgre, dermed er det større sjans for at det vil bli eit "mislykka" spel.

Eg vil no ikkje tru at hl 2 blir eit "mislykka" spel viss dei som er fan av det har meir å leve opp til, slik som du kallar det.

Endret av Zernick
Lenke til kommentar
Du virker litt for arrogant og blir aldri overbesvisst om at HL2 kommer til å bli et av årets beste spill. Valve har så utrolig mye å leve opp til at de umulig kan levere annet enn et topp produkt. Det har de også sagt selv.

eg tviler ikkje på at enkelte vil meine at hl2 kjem til å bli eit bra spel.

 

det at dei har så mykje å leve opp til, gjer bare fallhøgda høgre, dermed er det større sjans for at det vil bli eit "mislykka" spel.

Eg vil no ikkje tru at hl 2 blir eit "mislykka" spel viss dei som er fan av det har meir å leve opp til, slik som du kallar det.

no er eg litt usikker på kva du meiner. men eg prøver no meg på ein kommentar fordet (beklager vist eg er heilt på jordet)

 

det eg meiner er at sidan det er så mange som har store forventningar til hl2, så er det ein fare for at folk vert skuffa. dette kan vere fordi dei hadde for høge forhåpningar, eller fordi valve ikkje klarer å holde alt dei lovar.

Lenke til kommentar
det eg meiner er at sidan det er så mange som har store forventningar til hl2, så er det ein fare for at folk vert skuffa. dette kan vere fordi dei hadde for høge forhåpningar, eller fordi valve ikkje klarer å holde alt dei lovar.

Slik er det med alle store spill. Jeg hørte på to intervju av Gabe Newel og Jay Stelly i dag. Varte i nesten 50 minutter tilsammen. Og der var de veldig kritisk til hvordan andre spill ikke kommer med noe nytt til sjangeren. Og at de snakker hele tiden med spill-testere om hva som er bra og dårlig, slik at de kan rette opp i det.

Lenke til kommentar
det eg meiner er at sidan det er så mange som har store forventningar til hl2, så er det ein fare for at folk vert skuffa. dette kan vere fordi dei hadde for høge forhåpningar, eller fordi valve ikkje klarer å holde alt dei lovar.

Slik er det med alle store spill. Jeg hørte på to intervju av Gabe Newel og Jay Stelly i dag. Varte i nesten 50 minutter tilsammen. Og der var de veldig kritisk til hvordan andre spill ikke kommer med noe nytt til sjangeren. Og at de snakker hele tiden med spill-testere om hva som er bra og dårlig, slik at de kan rette opp i det.

Det intervjuet har jeg selv hørt, på Gamespot ikke sant ;) ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...