Gå til innhold

Scanner virker ikke


Anbefalte innlegg

Hei folkens! Håper det er noen her som kan gi meg noen råd. '

Jeg har en Canon scanner som jeg ikke får til å virke. Den bruker usb2. Jeg har lastet ned driver og prøvd alle usb-utgangene på pc'en. I går tok jeg den med til min bror og der virket den fint, så den er altså ikke gåen. Jeg hadde en gammel packard bell pc tidligere, og her var det heller ingen problemer. Nå har jeg et Asus A7N8X DeLuxe hovedkort. Jeg tenkte kanskje det var jumperne som mått endres. I boka til hovedkortet står det noe om usbpwr01 og usbpowr23, men disse vises ikke i boka hvor på kortet de er, så de har jeg ikke fått flyttet på. Kan det være jumperne som må justeres? Jeg flyttet tilbake 2 jumpere til defaults, men da fikk jeg feil i maskinen og måtte boote fra system-cd'en, så jeg tør ikke å rote for mye inn i der. I bios står maskinen på usb1 + usb2, så det virker ok. Meldingen jeg får når jeg plugger i scanneren er at maskinen ikke kjenner igjen usb-enheten. Hva kan jeg gjøre? Det merkelige er at alt annet går fint å koble på, så som kamera, video etc. Men disse går jo på usb1. Håper det er noen her som har vært borte i dette problemet og kan fortelle meg hva jeg kan gjøre. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

enkelte hovedkort har den feilen at kunn 2 USB porter kjører USB2 hastighet, mens resten er 1.1 standard.

 

men, jeg tror feilen ligger i at du ikke har fått fjerna de gammle driverenne helt fra systemet, se om du finner noe i "legg til/fjern programmer" som har med den scanneren og gjøre, slett event også Canon driverenne, og prøv på nytt.

 

høyst sannsynlig så er det TWAIN driveren som ikke er installert skikkelig

Lenke til kommentar

Hei du!

 

Tror løsningen for deg er å sørge for at du har eksakt rett driver tilgjengelig. Scannere og printere har gjerne diverse varianter av samme enhet (typisk Lexmark T522 og T522tn). Vanligvis skal samme driver funke for begge, men noen ganger kan det være forskjellig. Når du plugger i scanneren din så får du sikkert at den ikke finner driver/ikke vet hvilken dings du har puttet i. Gå da i device manager og velg at du vil oppdatere driveren. Pek deretter til rett driver. Dette burde funke.

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar

Hei! Var inne på Canon sine sider, fant scanneren min og lastet ned driverne. Jeg har også vært inne og sjekket at de ligger der, og det gjør de. Prøvde tidligere og slette for så å inst. igjen, men til ingen nytte. Fikk også tidligere beskjeden om at systemet ikke fant twain-driverne, men nå i det siste får jeg opp at den ikke kjenner igjen usb-enheten. Nå er det bare to av de bakre usb-inngangene i kortet som er koblet på, de øverste da det ikke var plass til mer. Hmmm, begynner å bli oppgitt nå. Hjelper vel ikke å kjøpe ny scanner heller, vil tro samme problemet vil også være der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...