Gå til innhold

amd64 + Pci express


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte å bruke litt av mine surt oppsparte penger til høsten på en helt ny pc + skjerm. Men da jeg leste om PCIe ble jeg litt i tvil. Bør jeg vente til PCIe blir etablert? Kan nok strengt tatt 'overleve' ett halvt år med min nåværende maskin.

 

Jeg vil jo som de aller fleste ha en PC som kan flexe musklene i en stund etter jeg har fått den...

Lenke til kommentar
PCI-E blir nok fint, men jeg ser ingen grunn til å vente på det. Ytelsesforskjellen til AGP 8x blir nok ca. 0%.

Men hvorfor da lager de 16X da hvis d er INGEN forskjell? :hmm:

Hvorfor kom ATA-133 når harddiskene klarer seg fint med ATA-66?

 

Kanskje for å gi en illusjon av framskritt? :dontgetit:

 

PCIe har klare fordeler over AGP, blant annet at data kan sendes begge veier samtidig med full hastighet. Men dette kommer nok ikke til å bli utnyttet nevneverdig før dagens nye skjermkort er foreldet.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Ingen som vet at PCIe ikke bare erstatter AGP, men også PCI?

Det er på PCI siden at den vil gi STORE forbedringer, og ikke på skjermkortsiden.

 

Og EasyRaider: Harddiskene utnytter ikke ATA-133, men ATA-66 ble litt lavt da ;)

ATA-100 hadde greid seg

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar
neste generasjons skjermkort i high end utgaven blir sikkert billigere og lettere tilgjengelige i PCIe-utgave, kontra AGP.

Så du synes at et 9800XT er vanskelig å få tak i..? :roll:

 

Ingen som vet at PCIe ikke bare erstatter AGP, men også PCI?

Det er på PCI siden at den vil gi STORE forbedringer, og ikke på skjermkortsiden.

 

Ja, spesielt på socket 754/940/939, siden man får utnyttet 64-bitsegenskapene nesten fullt ut.

Endret av Purify
Lenke til kommentar

Jeg leste disse to artiklene for å gjøre meg litt mer familiær med fenomenet PCI Express:

 

Den første er fra desember i fjor i pcstats sine sider. Den funker greit som en reint informativ artikkel.

 

Den andre er fra mars fra TomsHardware, den er litt mer oppdatert og mye mer kritisk til nytten og umidelbare effekter av PCI Express.

 

En ting er sikkert, jeg skaffer meg ikke PCIe X16 pga HDTV video redigering :)

 

Blir vel ett billig grafikk kort, dual 512mb minne og nytt hovedkort til maskina mi nå, så venter jeg med de store investeringene til neste år... Kanskje jeg flesker til med en syncmaster 172x også :cool: Må være klar til jeg skal campe meg inne med HL2 senere i år :)

Endret av Singularity
Lenke til kommentar
Og EasyRaider: Harddiskene utnytter ikke ATA-133, men ATA-66 ble litt lavt da ;)

ATA-100 hadde greid seg

Nevn én disk som hindres merkbart ytelsemessig av ATA66 (66MB/s) ..

 

Noen få nye disker har max transfer-rate som såvidt overgår 66MB/s på sekvensielle filer over 10MB helt på starten av disken. Men det er jo ikke på noen måte noen merkbar flaskehals. (OK, målbart i enkelte helt spesielle tilfeller, men ikke merkbart)

Lenke til kommentar
PCI-E blir nok fint, men jeg ser ingen grunn til å vente på det. Ytelsesforskjellen til AGP 8x blir nok ca. 0%.

Men hvorfor da lager de 16X da hvis d er INGEN forskjell? :hmm:

I starten blir det nok ingen forskjeller du merker i praksis bortsett fra prisen. På lengre sikt (1-4 år) kan det nok dukke opp både ytelseforskjeller lavere priser, enklere design av hovedkort og dermed billigere hovedkort.

 

Det er mange grunner til å glemme PCIe inntil videre:

* Ingen ytelseforskjell

* Høye priser på både skjermkort, tilleggskort og hovedkort.

* En gradvis overgang på 1-3 år gjør behovet for umiddelbart anskaffelse av PCIe bare kostbart og uten å gi deg noe igjen.

* Barnesykdommer som drivere, hardware-bugs gjør det lite vits ennå.

 

Husk tilbake til problematiske teknologier som:

* USB 1.0 som var fullt av bug før v1.1 kom mangelfulle drivere i OS, så dårlige kontrollere at ytelsen lå langt under max teoretisk, og høye priser på USB-utstyr og hovedkort.

* SATA150 som hverken har NCQ, ikke noe særlig bedre ytelse, ikke hotswap, og dårlig/fraværende støtte i OS, krav om steinalder-floppy-disk.

* AC97-lyd om i starten var elendig kvalitet og vanskelig å få tak i drivere til.

* De første LCD-skjermene (DSTN) som hadde elendig kontrast, elendig lysintensitet og elendig responstid. De hadde også VGA-tilkobling og relativt kort levetid.

* CD-brennere. De var i starten 1x-4x og kun få støttet CDRW. Drivere var dårlige, de var dyre, og brannt veldig mye feil.

* DVD-brennere. I starten støttet de få formater (+ eller -) og brannt utrolig tregt. (1-2x)

 

Osv. PCIe er altså ikke så mye å jage etter nå helt i introduksjonsfasen, men det kan være lurere begynne å tenke på om ca 1 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...