Penneknekt Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Hva er en agnostiker? Kort fortalt er en agnostiker en som mener at han/hun ikke er i stand til å avgjøre om det finnes en gud eller ikke, og derfor holder muligheten åpen. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Det jeg synes er så rart med Jesus er at alle snakker om han, men det er ingen som har sett ham Lenke til kommentar
The_evil_blue_toad Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 (endret) Synes det er litt rart at noen nekter å tro på jesus, men å synes det er helt greit at litt materie dukket opp og laget et univers. Tror selv at universet har vart evig, energi kan verken skapes eller bli borte. Derfor er det min enkle mening at når universet går under vil det skape et nytt univers ved den energien som blir sluppet løs under ødeleggelsen. Men tror nok det er en liten agnostiker i meg da jeg ser på hele spørsmålet om guder som irellevant. Spørsmålet er ikke om det finnes en gud, det er om du er villig til å bøye deg for ham. Og nei, jeg er absolutt ikke kristen. Endret 21. mai 2004 av The_evil_blue_toad Lenke til kommentar
gspr Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Men tror nok det er en liten agnostiker i meg da jeg ser på hele spørsmålet om guder som irellevant. Spørsmålet er ikke om det finnes en gud, det er om du er villig til å bøye deg for ham. Hæ? Man må da først avgjøre om det finnes en gud, for å i det hele tatt stille spørsmål om å bøye seg for ham. Lenke til kommentar
lodott Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 - Kristendommen er STATSRELIGION i Norge. Dette påvirker oss ikke-religiøse Jepp, men så er også ca. 50% av den norske befolkningen kristne. Vi har også religionsfrihet. Så du synes ikke det er litt betenkelig at det i 2000 var drøyt 3,9 millioner medlemmer i Statskirken. Dette tilsvarer 86,6 prosent av befolkningen? Hørte jeg automatisk innmelding? - Kirker, prester, etc., gjør et solid innhogg i stadsbudsjettet. Dette påvirker oss ikke-religiøse. Det samfunnet får igjen for dette er ganske drastisk. Prester fungerer som psykiatere for mange, og veldig mange åpner seg lett for prester. Om du er kristen eller ikke, så gjør prester ganske mye for samfunnet. Bruk heller disse pengene på å utdanne flere psykiatere...imho. - Vi har en kristen formålsparagraf i skolen. Dette påvirker oss ikke-religiøse. Dette påvirker dere, men ikke i samme grad som før. Jeg mener det er ekstremt viktig å lære om de fleste religionene, for å få forståelse og innsikt. Å lære mer om den kristne er litt opplagt, siden det har vært og er den del kristendom i Norge. Jepp...var nok derfor vi sang masse salmer i sangtimene på barneskolen. Misjon i afrika er mye mer enn å spre jesus ord. Tror faktisk det er mye hjelpe arbeid som ikke ville ha blitt gjort hadde det ikke vært for misjonen. Var det jeg egentlig prøvde å få frem på en klumsete måte. Bestefaren min var misjonær og lege i Afrika, og han gjorde ganske mye bra for lokalbefolkningen der. Ja, men så har vi de som sier: "Bare begynn å tro på Jesus, så skal du få mat av meg.." Synes forresten ikke det er riktig å kalle ateismen for tro. For det er jo nettopp det det ikke er... Lenke til kommentar
OeO Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Så du synes ikke det er litt betenkelig at det i 2000 var drøyt 3,9 millioner medlemmer i Statskirken. Dette tilsvarer 86,6 prosent av befolkningen? Hørte jeg automatisk innmelding? Selvfølgelig, men også flere som bruker kirken selv om de svarer at de ikke er kristne når de blir spurt om det. Samfunnet i dag er mye mer liberalt, og folk sier hva de faktisk mener. (Dette er en bra ting). Før var det standard å tro på gud og gå i kirka, det er det ikke i dag. Derfor skal det litt mer til for å si at man er kristen i dag, fremfor for 30 år siden. Bruk heller disse pengene på å utdanne flere psykiatere...imho. Folk åpner seg lett for prester, selv om de ikke kjenner personene. Dette er personer som aldri hadde oppsøkt psykiatre osv. Kirker gjør veldig mye bra for lokalsamfunn, dette kan dog sterkt variere. Jepp...var nok derfor vi sang masse salmer i sangtimene på barneskolen. Etter Læreplan 97 har det endret seg litt. Jeg har hatt den de fleste årene, og aldri sunget en salme, uten at det har vært alternative opplegg. (sunget julesanger i musikken da). Det jeg har har hørt er vel trosbekjennelsen, måtte ikke pugge, men lærte også den islamse. Måtte heller ikke pugge den. ting forandrer seg litt skjønner du. Ja, men så har vi de som sier: "Bare begynn å tro på Jesus, så skal du få mat av meg.." Jeg har aldri fått dette intrykket, og snakket med flere misjonærer. Kan sikkert ha vært enkelttilfeller, men hvis dette er vanlig vil jeg gjerne se noen kilder på dette. Synes forresten ikke det er riktig å kalle ateismen for tro. For det er jo nettopp det det ikke er... En ateist er vel teknisk en som fornekter at Gud eksisterer. Men man tror som ateist at det ikke eksisterer noe, man vet ikke. Ingenting er 100% sikkert, spesiellt på spørsmål som ikke kan besvares. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 boy2star: Bevisbyrden ligger hos den som påstår at noe eksisterer. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Ingen har bevist at gud eksisterer. Ingen har bevist at gud ikke eksisterer. Ingen kan bevise at noe ikke eksisterer. Man kan, meget lett, bevise at noe eksisterer. Altså står teorien om at gud ikke eksisterer sterkest. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Ingen har bevist at gud eksisterer.Ingen har bevist at gud ikke eksisterer. Ingen kan bevise at noe ikke eksisterer. Man kan, meget lett, bevise at noe eksisterer. Altså står teorien om at gud ikke eksisterer sterkest. Hvorfor må vi bevise noe som helst? Trenger vi å bevise at det ikke finnes rosa elefanter på månen? Trenger vi å bevise at fiskepinner ikke koster 1,90 på bunnpris? Hvorfor prøve å bevise noe helt meningsløst, finne problemstillinger som ikke eksisterer og skape konflikt og krig av dette? Hva er den prinsippielle forskjellen på Gud og en rosa elefant på månen? Jeg fatter ikke hvorfor ting må bevises? Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Vel, hvordan skal jeg overbevise de religiøse om at det de tror på ikke stemmer? At religion har så stor innflytelse på de religiøse, har negativ innvirkning på vi ikke-religiøse. Jeg vil få de religiøse til å skjønne at de lurer seg selv, og gir av seg selv til noe som ikke eksisterer. Lenke til kommentar
OeO Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 (endret) HolgerLudvigsen, så du vil misjonere for din "religion". Er ikke det å prakke på sin tro på andre? Akkuratt som de fleste anklager kristne for? Til dere har alle svarene, kan dere da egentlig si at dere har rett? Hvorfor er universet her, hvem skapte det? Ifølge vitenskapen kan ikke noe oppstå av intet. Her ligger kjernen, man tror på noe. Ingen kan bevise sin tro, derfor det heter tro. Skjønner dere ikke d? Endret 22. mai 2004 av boy2star Lenke til kommentar
Kukkikano Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Mange forskere mener at big bang teorien er like usannsynlig som at gud har skapt universet. det gikk en dokumentar film om dette på nrk for en stund tilbake. Mange av de matematiske formelene som "beviste" big bang er nå motbevist. Det er veldig mange "hull" i big bang teorien. Grunnen til at big bang teorien ble så populær er at det passet bra med den kristne tro, at universet bare plutselig oppsto. det forskes fortsatt mye på dette feltet, og det har kommet mange nye teorier. men om vi noen gang klarer og finne ut det riktige svaret er vel høyest uvisst. Men om man klarer å finne liv på andre planeter i universet da lurer jeg på hvordan de kristne vil tolke dette... Jeg har aldri selv helt skjønt vitsen med å tro på noe, hva er poenget? Folk kan da bli opplært i etikk og moral uten å tro på noe annet enn at vi eksisterer og lever her på jorden. Jeg synes at det er helt greit at folk er religiøse, folk må få lov til å tro på hva de vil. Men det jeg synes er kjiipt med religion er at det er så mye rare regler folk lever etter, at masse er "synd" som feks homofili, sex, onani, abort osv. jeg tror mange kristne ungdommer sliter med mye av disse tabu belagte emnene som er vanskelig å snakke om i et kristent miljø. Jeg mener kristendommen burde moderniseres slik at det passer inn i verden vi lever i idag, og ikke for 2000år siden. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Jeg mener kristendommen burde moderniseres slik at det passer inn i verden vi lever i idag, og ikke for 2000år siden. og det gjelder iallefall Islam.. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Jeg mener kristendommen burde moderniseres slik at det passer inn i verden vi lever i idag, og ikke for 2000år siden. og det gjelder iallefall Islam.. Islam i seg selv er like "moderne" som kristendommen... det har med kultur i de enkelte land å gjøre... Burka har da ingenting med religion å gjøre f.eks. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 (endret) Ja, men så har vi de som sier: "Bare begynn å tro på Jesus, så skal du få mat av meg.." De får mat uansett, de blir gitt en valg. Eg er også veeldig kritisk til dette. Når de får server jesus og mat på samme fat så tar de gjerne begge deler. MEN! det er bedre med noen mennesker som tror på gud enn mennesker som dør av sult... Bruk heller disse pengene på å utdanne flere psykiatere...imho. En prest kan i tilfeller funke like bra som psykiatere. ivhertfall for de som er troende Endret 23. mai 2004 av TLZ Lenke til kommentar
gspr Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 (endret) Bruk heller disse pengene på å utdanne flere psykiatere...imho. En prest kan i tilfeller funke like bra som psykiatere. ivhertfall for de som er troende Da kan de troende betale for prestene, mens vi ikke-troende kan betale for psykiatere. Jeg foreslår at vi oppretter tre separate skattesystemer i Norge: "Basisskatt" må alle betale. Den dekker ting som alle trenger, enten de er religiøse eller ei. "Kirkeskatt" må bare medlemmer av statskirken betale. Den skal dekke ALLE prestelønninger, alt av vedlikehold av kirkebygg, alle religiøse høytider, etc. Selvfølgelig vil ikke de ikke-religiøse få tilgang til tjenester som denne skatten dekker. "X-skatt" (kommer ikke på noe å kalle den. Forslag?) må bare ikke-religiøse betale. Den dekker tjenester som de religiøse mener at prestene skal ta seg av for dem. Selvfølgelig vil ikke de religiøse få tilgang til tjenester som X-skatten dekker. Nei, vent litt... dette blir for dumt - la oss heller oppløse statskirken, så kan de kristne betale sine egne prestepsykiatere og sine egne kirkebygg, og la resten av oss være i fred. Edit: Leif. Endret 23. mai 2004 av gspr Lenke til kommentar
OeO Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 La oss samtidig lavær å betale skatt, så kan de som har penger betale for sykehus, de som har masse penger betale for veiene, skolen blir ikke lenger gratis.... Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 La oss samtidig lavær å betale skatt, så kan de som har penger betale for sykehus, de som har masse penger betale for veiene, skolen blir ikke lenger gratis.... Det er forskjell på å betale skatt for å dekke behov som kan skape en velferdsstat, og det å betale en person for å preke ut av en 2000 år gammel bok og komme med ukvalifisert synsing på folks mentale helse. Lenke til kommentar
OeO Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Poenget mitt er at kirker gjør veldig mye for lokalsamfunn, både kristne og andre. Dette virker det som om mange ikke har forstått, de tror en prest bare står en time på prekestolen i uka. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå