DuTTZi Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Jeg mener at troen på en gud, at man kommer til himmelen osv osv er menneskeskapt. Bibelen er skrevet og funnet på av mennesker for flere tusen år siden for å kunne føle seg "trygge". Trygge på å vite hva meningen med livet var, trygge på hvorfor de er på jorden, trygge på alle spørsmål de ikke viste svaret på. Nå til dags har vi vitenskapen som kan motbevise mye av det som står i bibelen. Hvorfor i allverden velger noen å tro på noe som står i en bok som ble skrevet for tusenvis av år siden. Virker det logisk at det er en kar oppe i himmelen som skapte verden på 7 dager? Synes dere virkelig ikke at f.eks Big Bang teorien høres litt mer logisk ut (at materie i verdensrommet samlet seg og dannet planeter, kjemiske reaksjoner osv.)? Og til dere kristne: Hvorfor tror dere akkurat på kristendommen, hvorfor tror dere ikke på budhismen eller islam? Det er ikke fordi det er det "rette" og at dere synes det høres best ut. Det er KUN fordi dere er blitt oppdratt av deres foreldre til å bli kristne. Tenk dere denne situasjonen: Du blir født i Italia (de fleste der er kristne), og oppdratt i en kristen familie til å tro på kristendommen. Du blir kristen. Hva hvis du ble adoptert bort som 1åring istedet, til en budhistisk familie i Thailand. Er det da logisk at man blir kristen? Sannsynligvis vil du bli budhist, hvis familien oppdrar deg til å bli budhist. Du vil da annerkjenne budhismen som den eneste "rette" religionen, og alle de andre er falske. Hvis du var kristen derimot, vil du anerkjenne kristendommen som den eneste rette, og alle andre som falske. Så din oppfattning av hvilken religion som er den "virkelige" blir dannet på bakgrunn av det du er oppdratt til. Dette tyder på at religion er KUN menneskeskapt. Alt er funnet på. Også dette med sjel. Kristne tror folk har en sjel og en kropp. Jeg antar da at sjelen er "jeg-et", altså din personlighet, dine tanker, meninger og holdninger. Hjernen har ingenting med sjelen og gjøre, kropp og sjel er helt adskilt. Hvorfor kan folk som har fått hjerneskader (slag osv) skifte personlighet drastisk hvis hjernen ikke har noe med sjelen å gjøre? Vel, jeg har mange mange flere spørsmål, men vær snill å svar på disse i første omgang. Lenke til kommentar
Just_blank26 Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Veldig enig i alt. Relgion er menneskeskapt. Um... nå kommer noen til å si "påstand uten argument". Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 (endret) tja.... Man kan jo se på mange av historiene som metaforer... Forøvrig: det er faktisk vitenskapelig beviss at Jesus levde... (men at han gjorde mirakler har vi ingen andre kilder enn bibelen) Selv er eg nok agnostiker. Eg tror mennesker har sjel da. ...skriver kanskje mer i denne posten senere.. Eg tror relegion har en viktig funksjon. Noen mennesker trenger rett og slett noe å støtte seg på, og/eller de ikke liker tanken på å forsvinne for godt. Og enda en ting: Ateister som hele tiden skal overbevise folk om at det ikke er en gud er MINST like irrriterende som kristne som skal konverte andre hele tiden. Relegion har jo også etikk, noen mennesker trenger en grunn til at de ikke skal blåse hodet av naboen... Eg har et spørsmål: hva er galt med at et menneske fks. tror at viss han/hun er snill og grei så får hun det bra etter at hun dør? Endret 21. mai 2004 av TLZ Lenke til kommentar
Just_blank26 Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 (endret) tja....Man kan jo se på mange av historiene som metaforer... Forøvrig: det er faktisk vitenskapelig beviss at Jesus levde... (men at han gjorde mirakler har vi ingen andre kilder enn bibelen) Selv er eg nok agnostiker. Eg tror mennesker har sjel da. ...skriver kanskje mer i denne posten senere.. Eg har et spørsmål: hva er galt med at et menneske fks. tror at viss han/hun er snill og grei så får hun det bra etter at hun dør? Ingen ting er galt med det. Selv får jeg fnatt av folk som ikke tåler at andre dyrker en relgion. Det som vel kan være negativt med relgion er bla. når folk bruker det som unnskyldning for å føre et folk inn i krig. Hmm... Kanskje visse ritualer og slikt også kan være negativt? Som f.eks. i, umm, "satanisme". Neida... Kom på en episode med Pasific blue hvor noen satanister utførte ritualer hvor de ofret folk. EDIT: Kom på flere fosile (negative?) sider hos noen relgioner: At homofile ikke skal få gifte seg, at man ikke skal få ta abort og at mange relgiøse folk prøver og overbevise andre om at sin relgion er best. EDIT 2: Hvordan har forskerne bevist at Jesus har eksistert? Og hvis man fant DNA spor eller lignende etter han, hvordan vet man at han var Jesus, og ikke bare en random type? Endret 21. mai 2004 av Just_blank26 Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 (endret) Eg har et spørsmål: hva er galt med at et menneske fks. tror at viss han/hun er snill og grei så får hun det bra etter at hun dør? At folk ikke klarer å tenke for seg selv, at for å finne ut hva de mener så må de slå opp i en bok!? At de støtter masse piss som de kanskje ikke hadde støttet hadde det ikke vært for at de ble hjernevasket til å bli religiøse? + Den satanismen du snakker om Just_blank26 er fjortis satanisme, slik forvirrede ungdommer driver med(og det er ikke mange sånne folk). Fins en seriøs satansime og, de driver ikke med slikt. Endret 21. mai 2004 av Scarface^ Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Så klart er religion menneskeskapt! Hallo? Før organisert religion trodde folk på solen som sin "gud". Eller månen, eller andre ting i naturen. Dette er dog mye mer klokt enn kristendom og alt det der. Solen og jorden er vår Gud. De står for at vi er her, vår eksistens er avhengig av solen og jorden. At det finnes mange forskjellige religioner viser man at religion er menneskeskapt. Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Religion og etikk? Nah.. Det finnes nok noen smartinger på den tida som skjønte at å slå ihjel hverandre vatte så smart. Og dette synes religion også var fint og derfor med førte den så kalte "den gyldne reglen" Tenkt dere når dere sover, så er hjernen ganskje så "bevisstløs", men fungere like fint. Og når folk dør er da hjernen nokså død. Da mener det er ganskje logisk som det å sove uten å drømme.... Lenke til kommentar
OeO Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Ateisme er vel forsåvidt en religions eller en trosretning. Poenget er at det heter å tro, det er ikke noe man har vitenskaplige beviser for. Det er f. eks mye som antyder at vi har hatt Big Bang, men likevell har vi ikke beviser. Vitenskapen har ikke klart å svare på alle spørsmålene selv. Det du sier med oppdragelse kalles vel ofte barnetro. Det man er oppdratt til. Jeg selv inrømmer at jeg sikkert ikke hadde vært kristen hvis jeg hadde blitt oppdratt av noen andre. Likevell har jeg egne tanker om kristendommen, som ikke mamma eller pappa har. Og likevell finnes det folk som konverterer mellom religionene (inkl. ateismen). Jeg syns det er like plagsom med folk som hele tiden skal overbevise kristne om at deres religion er feil, og ateismen er best. Akkuratt det samme som mange anklager kriste for å gjøre. Likevell (brukt det ordet mye nå) så tror jeg kristne misjonærer gjør mer for samfunnet enn ateister som løper rundt med no-religion t-skjorter. De kan vel heller sidestilles med johovas vitner elns. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 det er bare å se på alle religionene som er eller har vært her på jorda så skjønner man at det er lite sannsynlig at en av de er rett. når det gjelder kristendommen har jeg vanskelig for å tro på noe som stammer fra en liten stammereligion i Midt-Østen. Grunnen til at kristendommen er blitt så stor er jo fordi man skal misjonere og at den skremmer folk til å tro på den. men ja, jeg er enig at religion ikke er en dum ting. den har ført mye bra med seg. Men den har ført veldig mye dritt med seg og. føler at religion har spilt sin rolle for lenge siden. det er så mange kriger og uenigheter rundt om i verden bare pga av at de har forskjellig religion. synes vi alle burde hatt en jeg Lenke til kommentar
gspr Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Eg har et spørsmål: hva er galt med at et menneske fks. tror at viss han/hun er snill og grei så får hun det bra etter at hun dør? Ingenting. Hadde det vært så enkelt, så kunne folk fått lov å gå rundt i sin villfarenhet, for all I care. MEN: - Kristendommen er STATSRELIGION i Norge. Dette påvirker oss ikke-religiøse. - Kirker, prester, etc., gjør et solid innhogg i stadsbudsjettet. Dette påvirker oss ikke-religiøse. - Vi har en kristen formålsparagraf i skolen. Dette påvirker oss ikke-religiøse. - Mange religiøse påprakker sin religion på andre. Dette påvirker oss ikke-religiøse. Personlig tro er en grunnleggende menneskerettighet. Det kan jeg akseptere. Å tro på noe som ikke kan bevises (eller til og med motbevises), viser bare lav intelligens, men bør selvfølgelig være et individuelt valg. Hvis jeg vil dunke hodet mitt i veggen, må jeg få lov til det. Problemet er bare at mange religioner, deriblant kristendommen, ikke lengre er personlige, men påvirker hele samfunnet. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 21. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2004 Det hadde vært lit underholdende å få noen Über kristne til å svare på mine spørsmål. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Likevell (brukt det ordet mye nå) så tror jeg kristne misjonærer gjør mer for samfunnet enn ateister som løper rundt med no-religion t-skjorter. De kan vel heller sidestilles med johovas vitner elns. Misjon i afrika er mye mer enn å spre jesus ord. Tror faktisk det er mye hjelpe arbeid som ikke ville ha blitt gjort hadde det ikke vært for misjonen. EDIT 2: Hvordan har forskerne bevist at Jesus har eksistert? Og hvis man fant DNA spor eller lignende etter han, hvordan vet man at han var Jesus, og ikke bare en random type? Vi vet at det har eksistert en mann som het Jesus, som også har blitt gravlagd der det står i bibelen. MEN om han har gjort mirakler, eller stått opp vet vi ingenting om. EDIT: Kom på flere fosile (negative?) sider hos noen relgioner: At homofile ikke skal få gifte seg, at man ikke skal få ta abort og at mange relgiøse folk prøver og overbevise andre om at sin relgion er best. Jepp, står masse bullshit i Bibelen og andre bøker for å si det sånn. Grunnen til dette er nok at den ble skrevet for 2000 år siden, likestilling andre ting hadde ikke kommet så langt på den tiden. Mange relegioner bør moderniseres (og mange er det litt allerede). Det å overbevise andre er også noe som eg mener går for langt mange ganger. MEN de må da få lov til å gjøre til en viss grad. Forskjell på å tvinge noen, å fortelle noen om en relegion. ...viser bare lav intelligens.... og det mener du på hvilket grunnlag? Mange store vitenskaps menn var relegiøse... Dette er det eg vil kalle et prakt eksemplar på "påstand uten argument". - Kristendommen er STATSRELIGION i Norge. Dette påvirker oss ikke-religiøse.- Kirker, prester, etc., gjør et solid innhogg i stadsbudsjettet. Dette påvirker oss ikke-religiøse. - Vi har en kristen formålsparagraf i skolen. Dette påvirker oss ikke-religiøse. - Mange religiøse påprakker sin religion på andre. Dette påvirker oss ikke-religiøse. enig i ganske mye der... Det er mange argumenter for og mot statskirken, den diskusjonen bør vi ta i en anne tråd. Enda en ting: Jihad. Alså relegiøs krig. Det står INGETING om det i den muslimske boken. Så islam i seg selv er ikke for drap på usa. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 ...viser bare lav intelligens.... og det mener du på hvilket grunnlag? Mange store vitenskaps menn var relegiøse... Dette er det eg vil kalle et prakt eksemplar på "påstand uten argument". Ah yes... Hvis jeg tror fast og innbitt på usynlige, rosa elefanter som er ute etter å drepe meg - hva tror du da om meg? a) Jeg har mentale problemer. b) Jeg er bare litt... dum. c) Jeg er helt normal. d) Noe annet - vennligst presiser. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 (endret) folk som tror fast og inbitt er som regel regnet som ekstreme, og sånne folk er litt skumle ja. d) Du har litt psykiske problemer, men ikke nødvendigvis lav inteligens. Også mulig at du er veldig lite kritisk... - Husk at ateistene også TROR noe. Ingen kan vitenskapelig bevise at det er en gud...(ingen kan heller det omvendte) Endret 21. mai 2004 av TLZ Lenke til kommentar
gspr Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 (ingen kan heller det omvendte) Og ingen trenger det, heller. Man skal ikke måtte bevise sin uskyld - ei heller skal man måtte bevise at noe IKKE eksisterer. Bevisbyrden ligger hos den som påstår noes eksistens. Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Å si at det er uintelligent å tro på noe fordi det hverken kan bevises eller motbevises er en påstand som faller på sin egen urimelighet. Nettopp fordi det ikke kan motbevises er det naivt å tro det helt sikkert ikke finnes en høyere makt. Er agnostiker, og trives med det! Lenke til kommentar
OeO Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 - Kristendommen er STATSRELIGION i Norge. Dette påvirker oss ikke-religiøse Jepp, men så er også ca. 50% av den norske befolkningen kristne. Vi har også religionsfrihet. - Kirker, prester, etc., gjør et solid innhogg i stadsbudsjettet. Dette påvirker oss ikke-religiøse. Det samfunnet får igjen for dette er ganske drastisk. Prester fungerer som psykiatere for mange, og veldig mange åpner seg lett for prester. Om du er kristen eller ikke, så gjør prester ganske mye for samfunnet. - Vi har en kristen formålsparagraf i skolen. Dette påvirker oss ikke-religiøse. Dette påvirker dere, men ikke i samme grad som før. Jeg mener det er ekstremt viktig å lære om de fleste religionene, for å få forståelse og innsikt. Å lære mer om den kristne er litt opplagt, siden det har vært og er den del kristendom i Norge. - Mange religiøse påprakker sin religion på andre. Dette påvirker oss ikke-religiøse. Man kan ignorere folk som prøver å overbevise deg. Men jeg møter ekstremt ofte ateister som prøver å prakke på seg min tro, setter spørsmålstegn ved den osv. *feie for sin egen dør* Personlig tro er en grunnleggende menneskerettighet. Det kan jeg akseptere. Å tro på noe som ikke kan bevises (eller til og med motbevises), viser bare lav intelligens, men bør selvfølgelig være et individuelt valg. Ekstremt selvmotsigende. For det første har ingen alle svarene, alt kan ikke bevises. ERGO, man TROR. Misjon i afrika er mye mer enn å spre jesus ord. Tror faktisk det er mye hjelpe arbeid som ikke ville ha blitt gjort hadde det ikke vært for misjonen. Var det jeg egentlig prøvde å få frem på en klumsete måte. Bestefaren min var misjonær og lege i Afrika, og han gjorde ganske mye bra for lokalbefolkningen der. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Er agnostiker, og trives med det! Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Religion - menneskelig oppspinn? Ja, det er det. Om religion er en uting, det kan diskuteres i det lang og brede. Men religion er absolutt menneskelig oppspinn. Det er som julenissen, alle vet egentlig at han ikke eksisterer, men det er koselig med tradisjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå