Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ekstern antenne til trådløs nett ?

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne øke styrken på signalene som sendes fra min trådløse router. Hvordan kan jeg gjøre dette billigst mulig ? Jeg har en Linksys WRT54G Router. (g-standard). Har nylig flyttet på routeren for at hele huset skulle få trådløs, men dermed har jeg fått veldig dårlig signalstyrke på de viktigste rommene. Så er det noen som har forslag til hvordan jeg kan forbedre dette.

Jeg regner med routeren har standard BNC antenne tilkobling, så kanskje en ekstern, 3. parts, større antenne fungerer bedre. Tror ikke det er mulig å få tak i kraftigere original Linksys antenne. Eller må jeg krype til korset og kjøpe et access punkt ekstra.

BNC antenner er kanskje ikke så billige. De litt kraftigere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linksys benytter seg av RP-TNC kontakter.

http://www.wlansupply.no har et godt utvalg av antenner, og kan gi deg gode tips på hvordan du bedrer dekningen. Om enheten står i den ene enden av huset og skal sende signalene i en retning kan flat panel antenner være tingen. Men husk også at klientkortene kan være grunnen til at det er svake signaler.

Lenke til kommentar

Oi.. Takker for kjapp respons :)

Routeren står omtrent midt i huset og skal sende signaler både høyre og venstre, opp og ned, så jeg vet ikke hva som er best.

Men hva med dB styrke ? 5, 10, 15 ? Jeg vet ikke helt hvor mye som er greit. Er 5 bedre enn standard, eller burde jeg opp i 15 for å få litt fart på sakene ?

Holder det å bare bytte ut en ? Og trenger jeg en overgang til BNC ?

Uansett takk for bra tips :)

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne øke styrken på signalene som sendes fra min trådløse router. Hvordan kan jeg gjøre dette billigst mulig ? Jeg har en Linksys WRT54G Router. (g-standard). Har nylig flyttet på routeren for at hele huset skulle få trådløs, men dermed har jeg fått veldig dårlig signalstyrke på de viktigste rommene. Så er det noen som har forslag til hvordan jeg kan forbedre dette.

Jeg regner med routeren har standard BNC antenne tilkobling, så kanskje en ekstern, 3. parts, større antenne fungerer bedre. Tror ikke det er mulig å få tak i kraftigere original Linksys antenne. Eller må jeg krype til korset og kjøpe et access punkt ekstra.

BNC antenner er kanskje ikke så billige. De litt kraftigere.

WRT54G kan du også få til å kjøre med en del høyere effekt en orginalt. Søk litt på google så er jeg sikker på at du finner utrolig masse godsaker for denne routeren.. :yes:

Utrolig masse info om denne routeren kan du finne her:

http://www.seattlewireless.net/index.cgi/LinksysWrt54g

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar

dang! her var det mye snadder jeg ikke visste om :D

Da jeg ikke er noe flink med å hacke firmware, tror jeg at jeg prøver en ferdig, uoriginal en. Sveasoft for eksempel.

Men kan jeg oppdatere tilbake til linksys originale firmware over Sveasoft sin hvis det blir nødvendig ?

Og gjør det noe om at jeg har den europeiske versjonen av routeren, og ikke den amerikanske. (Regner med Sveasoft er laget for den amerikanske). Eller er eneste forskjellen at jeg ikke kan bruke visse channels ?

Lenke til kommentar
dang! her var det mye snadder jeg ikke visste om :D

Da jeg ikke er noe flink med å hacke firmware, tror jeg at jeg prøver en ferdig, uoriginal en. Sveasoft for eksempel.

Men kan jeg oppdatere tilbake til linksys originale firmware over Sveasoft sin hvis det blir nødvendig ?

Og gjør det noe om at jeg har den europeiske versjonen av routeren, og ikke den amerikanske. (Regner med Sveasoft er laget for den amerikanske). Eller er eneste forskjellen at jeg ikke kan bruke visse channels ?

Det skal vist gå fint å flashe tilbake til orginal firmware..

Når det gjelder forskjell på europeisk og amerikansk så går jeg ut fra at det kun er programvare forskjeller, uen at jeg er sikker på det. Har ikke selv noe erfaring med denne routeren. Kanskje det er noen andre som vet?

Lenke til kommentar

Du bør også være oppmerksom på at det i Norge ikke er lov å ha utstyr med mer en 20 dB (100mW). Hvordan du beregner dette, finner du her. Som bludern påpeker, så kan den dårlige signalstyrken like godt komme av dårlige klientkort. F.eks. så har et kort med ekstern antenne (D-link) i andre etasje bedre signal enn en bærbar med PC-kort (3Com) i første etasje, med routeren (3Com) i kjelleren, hos min søster.

Hvis kortene har ekstern antenne, så må du også passe på at de er riktig innstilt. F.eks. er klienten i etasjen over, så vil en horisontal stilling på antennen ofte være mest gunstig. Tenk deg signalene i en sirkel (det heter rundstråle) rundt tuppen av antennen, så vet du i hvilket mønster signalene blir sendt ut. Pass også på at ting som blokkerer signaler effektivt (f.eks. PC-kabinetter) ikke står mellom klientantenner og router.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Ok :)

Jeg har prøvd et par forskjellige PCMCIA trådløse kort til min bærbare, og må si jeg er ganske fornøyd med mitt eget Linksys WPC54G. Av de jeg har prøvd, så har denne alltid vist seg å være en god del bedre enn de andre. Men ekstern antenne er selvfølgelig bedre. Mitt Linksys WMP54G PCI kort som står i min stasjonære PC har veldig godt signal.

Men dette med signalene. Rundstråle er altså ikke "kule-stråle" hvis du skjønner ? Signalene sendes 90 grader ut fra tuppen på antennen ? (Selvfølgelig ikke helt bokstavelig, men sånn ca.) ?

Lenke til kommentar

Sveasoft firmwaren er egentlig meget europeisk, da de som utvikler den er svenske. Forskjellen mellom den amerikanske og europeiske er antall kanaler du kan bruke. i USA er det 1-11, i europa (utenom frankrike) er det 1-13, og i japan er det 1-14.

Sveasoft programvaren åpner alle kanalene, men husk at det ikke er alle klientkort som takler 11-14.

Det er ikke noe problem å endre firmwaren tilbake til den orginale til Linksys. Til vanlig er WRT54G 32mW til vanlig, du kan stille dette opp til 84mW med Sveasoft firmwaren.

Rundstråle er rundt pinnen, de kraftigste rundstråle antennene har svært begrenset spredning oppover og nedover, men sender ut i alle retninger rundt antennen. Du ser spredningen i antall grader på de fleste antenner.

Lenke til kommentar

Er jeg nødt til å kjøpe et abonnement for å få nyeste Sveasoft firmware, eller kan public version (som er litt eldre) også skru opp styrken på signalene ?

Også leste jeg noe om å brenne kretsene inne i routeren ? Er dette en fare ved å skru opp styrken ?

Fint hvis noen vet dette :) Uansett, tusen takk for all hjelp :thumbs:

Lenke til kommentar

Det holder å bruke public firmwaren.

84mW er en ganske lav sendestyrke, og lavere enn noen andre produsenter har til vanlig. 100mW er maks tillatt i Norge, og de aller fleste radioer takler denne sendestyrken uten å ta skade av det. Det er tillatt med enda høyere sendestyrker i USA, der er det noen kort med hele 200mW sendestyrke.

Lenke til kommentar

Supert! :D

Tester dette med en gang jeg.. Kanskje det blir merkbart bedre! :)

Men pris på antenne/utstyr kontra pris på access punkt, så tror jeg går for AP. Er så dårlig signal at jeg må ha såpass som et AP i tillegg til routeren. Vel, vel..

Takker igjen! :) J**vlig bra med så kjapp respons og ikke minst god respons tross klokkeslettet. Mange natteravner der ute inkludert meg :p

Lenke til kommentar

Oi oi oi! Merkbart bedre ved å øke styrken!

Satte den opp til 80 mW. Håper ikke det får noen følger for hardware eller noe.

Ikke sånn revolusjonerende super-signal, men merkbart bedre på områder jeg slet med tidligere. Hvis det er noen andre Linksys eiere der ute, så er jo dette et must! Posten burde kanskje vært en sticky ?

Anyways, g-g-g-great :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...