Gå til innhold

Førstegangstjenesten, Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Har fått innkalling til førstegangstjeneste. Det er flaut å innrømme det, men jeg aner ikke hav jeg er kommet inn på. Det står: hsty/styrkeproduksjon/artilleribataljon. For de som lurer: Jeg har ikke engang søkt på artilleritjeneste, men har derimot søkt på kavaleriet. Men for alld el, de som aner hav dette er kom med forslag! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hehe ja! :) Men tror faktisk det er kavaleriet. Hva stod det på din svarlapp etter styrkeproduskjon?

På min lapp stod det bare kavalariet. På kameraten min sin lapp stod det HSTY-Hærens styrkeproduksjon. Hørtes rart ut at det bare betyr rekruttskole, vil det si at man enda ikke er plassert i en avdeling da?

Lenke til kommentar

Hey, jeg hadde samband i Marinen! Gikk totalt 9 uker på FSR-kurs på Haakonsvern. Hadde totalt 10 eksamener i tillegg til prøvene, så det var verre enn på skolen. Men var en god tjeneste med mye ansvar (du får blant annet klarering Strengt Hemmelig). En del privilegier følger også med. ;)

Lenke til kommentar
Japp, har fått det med meg , men det var en kar som sa i ste her at det er noe regel opplegg. ''du pisser når vi sier det''.. osv. lurer på eksakt hva det går ut på.

Hehe er vel helt standard militærgreie... du gjør det du får beskjed om og holder kjeft ellers :p. Var nok bare en spøk det der.

edit:

altså.. du lærer hvordan du skal oppføre deg og hvilke regler som gjelder på basen osv.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

You piss when I tell you to piss!

Ja, det var kødd fra min side. Poenget er at de første ukene i militæret går ut på at rekruttene (dere) skal lære korrekt militær oppførsel. Det innebærer flere ting, men først og fremt:

• Korrekt hilsen
  • Korrekt tiltale til befal
  • Korrekt antrekk til enhver tid

I tillegg skal dere på skytebanen og i gassbua. Der får dere prøve å innånde såkalt CS-gass (som blant annet ble brukt under Stavanger-ranet). Svir som juling. De som skal til Sjøforsvaret må også lære flåtevelt og diverse i svømmebassenget.

En ting til: Befalet vil gjerne sette seg i respekt, og kommer derfor til å være litt "nazi" i begynnelsen. Det vil dere merke i form av munnbruk og et utall armhevinger. De med lavest rang er verst; de lider av såkalt stripefeber.

Lykke til! :wee:

Endret av Antikapitalist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...