Gå til innhold

Pro1 eller 300D

Anbefalte innlegg

Jeg bruker kamera til familiebilder, dokumentere situasjoner i min jobb (macro) produktfoto (tiff) og andre eksperimenter som lang eksponering manuelle innstillinger osv.

Jeg har lest litt om overnevnte kamera, og de virker spennende. Jeg har også sett litt på G5 og DSC-V1

Jeg trenger litt hjelp, hvor mye vekt kan man legge på testene f.eks akamera.no og dinside.no?

Jeg vil ikke kvitte meg med kompakt kamera, det er ok å ha et kamera til å putte i lomma. Digimax V4 tar gode bilder, men det er ikke det samme som overnevnte...

Jeg har en Hitatchi 4GB Micro drive som jeg kan bruke i et evt nytt kamera.

Endret av Ar2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En fotograf jeg kjenner bruker å svare på følgende måte: Om du er så usikker at du i det hele tatt må vurdere om du skal kjøpe digitalt speilrefleks eller ett av de andre(Pro1, F828 etc.), så skal du ikke kjøpe speilrefleks. Grei regel?

Lenke til kommentar

Kanskje, men ta en tur i en fotobutikk og spør om å få prøve et speilreflekskamera. Kan hende du blir "frelst"

Det kan nok stemme at et "kompakt"kamera kan være det beste for deg i øyeblikket, men med en speilrefleks har du mye mer å vokse på.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte først et Powershot Pro 1 som jeg hadde i ca. 1 uke før jeg solgte det til fordel for EOS 300d oh angrer ikke et sekund på det. Pro 1 er et bra kamera, men har et par svakheter som det egentlig ikke burde hatt med tanke på hvor mye det koster, jeg kan nevne et par ting:

Treg og unøyaktig autofokus i dårlig belysning.

Støy i bildene.

Fare for å få støv og andre fremmedpartikler i objektivet pga. dårlig tetning.

Så hvis valget står mellom disse to, så velg 300D.

Lenke til kommentar

Hvis vekt og prisen på linser ikke er så farlig, så gå for speilrefleksen. De billige dslr'ene (300D) denger de beste (Pro1?) prosumerene grundig! Optisk søker er sinnsykt herlig sammenlignet med EVF, og den fysisk mye større bildebrikken i speilreflekser gjør at du vil få støyfrie bilder på høye iso-verdier. Det kan du bare drømme om på prosumerene, der bildebrikkene er mikroskopiske til sammenligning.

Muligheten til å bytte linser kan være både pluss og minus. Pluss fordi det gir deg muligheter du ikke vil ha ellers, minus fordi den hobbyen her kommer til å sette dype spor i lommeboka di ;)

Uansett hvem du velger er nok begge gode kameraer, men satser du seriøst på foto som hobby, vil du aldri angre på en speilrefleks :yes:

Lenke til kommentar

Jeg hadde analogt speilrefleks før den digitale tidsalder kom på banen når det gjelder foto. Jeg må innrømme at jeg har en tendens til å velge produkter med mange funksjoner fremfor perfekt bildekvalitet.

Det ser ut til at jeg nå gjør en helomvending. Jeg bestiller en Sony Cyber-Shot DSC-F828. Skal bare lese flere tråder her i forumet om kameraet før jeg plasserer en bestilling.

Lenke til kommentar

Jeg tror du gjør et dårlig valg ved å kjøpe Sony kameraet, men det er min mening.

Ta en kikk på http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf828/page21.asp for litt mer info om Sony kameraet før du bestemmer deg.

Dette kameraet har like store problemer med støy i bildene som Pro 1 kameraet ved høye ISO verdier. I tillegg så er det jo vanvittig stort og klumpete, det veier jo nesten en kg.

Tenk deg nøye om!!!

Lenke til kommentar

Støy i høye ISO-verdier er ikke til å komme unna med prosumer-modeller. Det skyldes fysiske lover de ikke klarer å bryte med dagens teknologi. Det er de fysisk små CCD/CMOS brikkene som er hovedgrunnen til at prosumer'ene gir mye støy på høye ISO-verdier, sammenlignet med speilreflekser som har bildebrikker ca på størrelse med APS-film. Størrelseforskjellen er himmelhøy og det er i hovedsak dette som gjør speilrefleksene overlegne på høye ISO-verdier.

Lenke til kommentar
Jeg tror du gjør et dårlig valg ved å kjøpe Sony kameraet, men det er min mening.

Ta en kikk på http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf828/page21.asp for litt mer info om Sony kameraet før du bestemmer deg.

Dette kameraet har like store problemer med støy i bildene som Pro 1 kameraet ved høye ISO verdier. I tillegg så er det jo vanvittig stort og klumpete, det veier jo nesten en kg.

Tenk deg nøye om!!!

Ja, alle 8MP kompaktkameraene har støy på høye ISO. Men du må jo spørre fyren om han har behov for å bruke høye ISO da. Kompaktkameraene har mange fordeler sammenlignet med DSLR, så å si bastant at det ene er bedre enn det andre er mindre intelligent. Se på ditt behov, og velg deretter. Forøvrig henviser jeg til http://www.luminous-landscape.com for skikkelige "real-world" reviewer. Phil Askey, som du refererer til, tester bare i lab og vektlegger minimale ulikheter i bildekvalitet mer enn alvorlige designfeil i betjeningen av kameraet.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg kommer med her er min ærlige mening etter å ha prøvd flere kompaktkamera og jeg er helt enig i at kompaktkameraene har mange fordeler, men de har også sine klare begrensninger.

Når det gjelder bildekvalitet mener jeg at DSLR er et bedre valg, du har også større fleksibilitet med valg av objektiv og andre ting.

Så hvis Motiq mener at det mindre intelligent å komme med sin ærlige mening her, så må han gjerne mene det.

Da ser jeg det som ganske bortkastet å ha denne typen forum i det hele tatt, det dette forumet er til for er jo akkurat å få andres meninger om for eksempel kompaktkamera vs DSLR. Det er min mening.

Lenke til kommentar

Jeg setter pris på ærlige svar. Jeg har funnet ut at å bruke forumet kan være mye smartere for å finne ut reelle produktegenskaper enn å lese erfaringene som kjøpere legger inn etter at de har kjøpt produktet.

Ikke mange innrømmer (for seg selv) at det de har kjøpt egentlig ikke er helmaks.

Slik som jeg fotograferer i dag legger jeg ikke mye vekt på høye ISO verdier. Jeg har merket meg begrensningene på kompaktkamera når man skal beskjære bilder. Dette er heller ikke utslagsgivende. Man kan veie for og imot...

Jeg har imidlertid bestemt meg og bestillt DSC-F828. Jeg får det mot slutten av uken. Jeg beholder mitt lille DigiMax V4, som jeg forøvrig er meget fornøyd med, som et ekstra lommekamera.

Lenke til kommentar
Det eneste jeg kommer med her er min ærlige mening etter å ha prøvd flere kompaktkamera og jeg er helt enig i at kompaktkameraene har mange fordeler, men de har også sine klare begrensninger.

Når det gjelder bildekvalitet mener jeg at DSLR er et bedre valg, du har også større fleksibilitet med valg av objektiv og andre ting.

Så hvis Motiq mener at det mindre intelligent å komme med sin ærlige mening her, så må han gjerne mene det.

Da ser jeg det som ganske bortkastet å ha denne typen forum i det hele tatt, det dette forumet er til for er jo akkurat å få andres meninger om for eksempel kompaktkamera vs DSLR. Det er min mening.

Selvsagt er det lov å komme med sin ærlige mening. Men du baserer din mening på at du "har prøvd flere kompaktkamera". Du forstår vel at du ikke kan uttale deg om F828 på bakgrunn av dette?

F828 er helt ulikt de fleste andre kompaktkameraer, faktisk har det like mye til felles med DSLR som med kompakt. F828 er unikt fordi det, i motsetning til andre kompakter, er helt fritt for shutter lag og på alle måter er like raskt som et DSLR. I tillegg har det alle manuelle innstillinger slik som DSLR har. Det har også manuell zoom, en annen egenskap man vanligvis forbinder med DSLR.

Bildebrikken i F828 er også større enn det som er vanlig for kompaktkameraer. Selvsagt er den mindre enn på et DSLR, men som sagt, har du ikke behov for å bruke høye ISO er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Teknisk sett kan ikke F828 ha noe "shutter"-lag, for den har i motsetning til en DSLR ingen shutter ;) Dog den kunne selvsagt hatt forsinkelse fra man trykker på utløser-knappen til bildet er tatt. Men den er sikkert kort om man skal tro det du sier (som jeg ikke har noe grunn til å ikke gjøre)

Noen facts om bildebrikker og størrelser:

F828: 2/3" (8.8x6.6mm) Areal: ~ 58mm

Canon GX (og de fleste små kameraer): 1/1.8" (7.2x5.3mm) Areal: ~ 38mm

Canon EOS 300D: ~ APS-størrelse: (22.7x15.1mm) Areal: ~ 343mm

Så å sammenligne den fysiske størrelsen på bildebrikken til F828 mot de "små" bildebrikkene i kompakt-kameraene blir vel som pest vs kolera så fort man drar en DSLR inn i bildet (som starteren av denne tråden gjør).

Tok bare en rask kikk på konklusjonen dpreview gjorde når de testa kameraet, og dette kameraet har tydeligvis problemer med støy: "Higher noise levels than the current crop of five megapixel digital cameras". De gir dog kameraet en "recommended", men 300D for "Highly recommended". I tillegg får Zeiss-optikken på 828 ganske mye pepper for kromatiske abberasjoner. Nå er ikke optikken på 300D god heller, men den kan ihvertfall byttes ut.

På størrelse vinner vel 828 hands down over 300D, men starteren av tråden nevner jo at han vil beholde kompakt-kameraet sitt til den slags. Og personlig vil jeg ikke anbefale å suppelere en prosumer til ett kompakt-kamera dersom du er nogenlunde fornøyd med kompakt-kameraet ditt, og har råd til å suppelere kompakt-kameraet med en speilrefleks istedet :)

Lenke til kommentar

dæggern! Jeg visste at det var stor forskjell på bildebrikken, men jeg har aldri regnet på det og funnet ut at det er så ekstrem stor forskjell!

Snudde opp ned på alt jeg tenkte positivt om kompaktkamera i og med at støyen er med på å ødelegge for høyere oppløsning..... jaja...

Har lest tester og kommet fram til at Olympus C8080 virker å være 8MP-favoritten hos de fleste testerne... Jeg henviser til test noen andre her en gang postet:

http://www.kamerahuset.dk/nyhedsbrev/test/1.htm

Lenke til kommentar
dæggern! Jeg visste at det var stor forskjell på bildebrikken, men jeg har aldri regnet på det og funnet ut at det er så ekstrem stor forskjell!

Snudde opp ned på alt jeg tenkte positivt om kompaktkamera i og med at støyen er med på å ødelegge for høyere oppløsning..... jaja...

Har lest tester og kommet fram til at Olympus C8080 virker å være 8MP-favoritten hos de fleste testerne... Jeg henviser til test noen andre her en gang postet:

http://www.kamerahuset.dk/nyhedsbrev/test/1.htm

Hva med å lese noen skikkelige tester istedenfor de tullete amatørtestene? Gå inn på http://www.luminous-landscape.com så kan du se hvor "bra" kritikk c-8080 får der.

Lenke til kommentar

Enig med bruken av luminous-landscape.com. Virkelig bra side. Ellers anbefaler jeg spessielt fredmiranda.com om valget skulle falle på speilrefleks. Meget bra (bruker)erfaringer med linser.

Photographyreview.com gir det samme, men her er brukere altfor snille. Eller var det fredmiranda-brukerene som er altfor strenge? :D Jeg har blitt alkoho"L"iker grunnet hjernevasking på ett annet Canon-forum, så det kan nok hende det var sistnevnte :blush:

Photozone.de er også meget godt, men dette også hovedsaklig for linser og mtf-kart.

Lenke til kommentar

Når det kommer til tullete amatørtester kan jo de ofte være greie når det er amatører som skal ha kameraer. Få det testet av "likeverdige" som kanskje mer vektlegger det som er viktig for kjøperen, enn hva "proffene" gjør. Men kron-eksempelet på tullete amatør-test var en jeg leste her på akamera. (eller fler egentlig, men spessielt én). Mener det var testen av 10D eller 300D. De gav kameraet minus for at det ikke hadde mulighet til å ta opp film-sekvenser :hmm::hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...