Gå til innhold

Kamera til gamlinger

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg skal kjøpe digitalkamera til mora mi på 60-års dagen hennes. Hun er blotta for teknisk innsikt, og faren min har tykke fingre og ser litt for dårlig (nekter å bruke briller).

Jeg må altså ha et kamera som ikke er for lite, og det bør være enkelt i bruk. Pris: maks 4000 totalt (jeg har noen 64 MB CF-brikker de eventuellt kan bruke).

Jeg har tenkt på Canon A-80 og Casio EX-Z40 (jeg heller mot A-80).

Noen som har noen synspunkter/tips?

-Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

jeg skal kjøpe digitalkamera til mora mi på 60-års dagen hennes. Hun er blotta for teknisk innsikt, og faren min har tykke fingre og ser litt for dårlig (nekter å bruke briller).

Jeg må altså ha et kamera som ikke er for lite, og det bør være enkelt i bruk. Pris: maks 4000 totalt (jeg har noen 64 MB CF-brikker de eventuellt kan bruke).

Jeg har tenkt på Canon A-80 og Casio EX-Z40 (jeg heller mot A-80).

Noen som har noen synspunkter/tips?

-Anders

Uten tvil Olympus Mju 410 Digital.

Kjøpte for en tid siden ett Olympus Mju 400 Digital til mine gamlinger og de er strålende fornøyd. Det er lite, greit å ha i lomma, tåler vann/sand, ikke for avansert, enkelt å ta bilder for både små og store fingre, oppløsningen helt ideel til 10x15cm (10x13cm) bilder som går rett i albumet.

Minus er batteriet, ikke standard AA-batterier. Man trenger kanskje ett ekstra samt en billader er kjekt å ha. Batteritesten til akam.no klarte 812 bilder. xD-kortene koster også en del.

Ett 128Mb minnekort har plass til ca. 40 bilder i SHQ og ca. 128 bilder i HQ, begge i 2272x1704 pixels oppløsning.

Ca. 4000,- med ekstra batteri og ett 128Mb xD-kort.

Test finner du her.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Ser at denne tråden er litt gammel, men lurer på nøyaktig det samme, bare et par år seinere :)

Hvilket kamera i prisklassen 1500-3000 er det beste for mora mi som er ca. 50 år og legger hovedvekt på:

enkelt, ikke "forvirrende" funksjoner som manuell innstilling av lukketid og sånt

veldig lett å bruke

god vidvinkel (til denne klassen å være)

stor skjerm

god røde-øyne-funksjon

veskestørrelse

litt optisk zoom, 2-3x eller deromkring

fint :)

Jeg innbiller meg at noe tilsvarende det gamle Olympus µ-mini Digital S kunne vært noe. Det er i alle fall stilig, og hadde nok vært et godt valg for to år siden!

olympus_mju-mini_s_1_3.jpg

Endret av quack
Lenke til kommentar

Alle de kameraene er bra , men F11 har klart best bildekvalitet. Det står mye om dette kamera på forumet, og du finner nok noe. Ellers tror jeg kanskje F10 hadde passet bedre til eldre, det er like bra som F11 bare at det har mye mindre manuelle innstillinger, og koster mindre. Har testet kamera selv, og jeg likte det svært godt!

Endret av Litejk
Lenke til kommentar

Takk for raske svar!

Under Anbefalinger ligger blant andre Olympus µ 720 SW. Er dette et godt alternativ? Det ser rimelig enkelt ut, og har en stor skjerm også. Det er jo ikke noe must at det er vanntett i mora mi sitt tilfelle, men om det bare er en posisjoneringsegenskap som ikke drar opp prisen veldig mye, er det jo greit.

Angående vidvinkel; er alle de små kompaktkameraene like dårlige på dette? Har lest en del tester der dårlig vidvinkel på de små kompaktkameraene stadig gjentar seg.

Fujifilm Finepix F11 ser forresten også veldig passende ut, men jeg har lite kjennskap til om de er enkle å ha med å gjøre eller ei. Sitter og leser testene av det nå, og det får jo gjennomført bra kritikk! Men hvilke spesifikasjoner forteller om vidvinkelen er god eller ikke?

Endret av quack
Lenke til kommentar
Takk for raske svar!

Under Anbefalinger ligger blant andre Olympus µ 720 SW. Er dette et godt alternativ? Det ser rimelig enkelt ut, og har en stor skjerm også. Det er jo ikke noe must at det er vanntett i mora mi sitt tilfelle, men om det bare er en posisjoneringsegenskap som ikke drar opp prisen veldig mye, er det jo greit.

Jeg har det kameraet (mju 725) og er veldig fornøyd med det; det tåler min bruk. Jeg trenger et kamera som tåler å være en dag i skibakken når det regner, være med på fjellet i mange dager uten tørk og alt det der, så hvis faren din driver med jakt, eller dere har båt eller noe sånt ville det kameraet være ypperlig.

bildekvaliteten er grei nok, men ikke så mye mer enn det synes jeg. Det er så liten linse at det faktisk kan lønne seg å kjøpe en bitteliten tripod å sette kameraet på, så får en helt skarpe innebilder. Utebilder blir skarpe for der er det så mye lys uansett..

Ellers er det bra batterilevetid så langt, kameraet er lite og nett, menyene er enkle å navigere i og alt det der. Få knapper.

Lenke til kommentar

Skulle tro det var kameraer til 80-90-åringer det var snakk om, men det er så vidt jeg kan se 50-60-åringer som skal ha dem, og de har som regel verken mer varig svekkede sjelsevner eller flere fysiske handicap enn unge jyplinger. Så mitt råd er: Kjøp et kompaktkamera du selv liker og behersker, så vil nok "gamlingen" både like og beherske det minst like godt som du selv gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...