Gå til innhold

Lage skjermkort?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, hvis du tenker på å lage kortet helt fra grunnen av, så er det mulig noen her har ferdigheter nok til å lage et veldig basis skjermkort så lenge di har selve gpu.

Men et skjermkort er veldig komplisert å lage, bare siste generasjon av nvidia sine kort kostet ca 3 milliarder kroner. Ingen av oss som har akkurat den type lommerusk, og hadde vi det så tviler jeg på at vi hadde brukt det til å utvikle et skjermkort...

Lenke til kommentar
Pcgutten... tenk litt over spørsmålene før du poster dem . det koster penger, så jeg tviler på at noen er villig til å betale 3 milliarder bare for å lage et eget skjermkort :hrm:

Koster nok ikkje 3 mrd for å lage eit

Lenke til kommentar

når man er inne på å lage et eget skjermkort tror jeg ikke man skal satse på geforce 10 style ller lignende.. men en liten krets til å tegne data på skjermen er vel ikke helt umulig ...

men så vidt jeg veit er ikke dette blitt gjort i det siste, ser man tilbake til 70-80tallet er det kanskje ikke utenkelig at man finner noen som gjorde noe slikt ...

Endret av texaco
Lenke til kommentar

Det koster kanskje 3 mrd for å UTVIKLE det og teknologien bak det...

Men man kunne nok laget ett helt basic skjermkort som kunne vist VGA hjemme uten å måtte betale allverden for det.... Med det så mener jeg under 2000kr, men det krever også en haug (en STOR haug) med kunnskap og god tid.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Pcgutten... tenk litt over spørsmålene før du poster dem . det koster penger, så jeg tviler på at noen er villig til å betale 3 milliarder bare for å lage et eget skjermkort :hrm:

Koster nok ikkje 3 mrd for å lage eit

For og utvikle et mener han jo...

Lenke til kommentar

Det burde ikke være så umulig...

La oss si at du får tak i de rette IC'ene fra et bunke kasserte skjermkort, slik at du har minst ett fullt fungerende eksemplar av hver IC. Kanskje du kan finne datablad til disse kretsene på internett. Der står det gjerne hva slags støtteelektronikk som skal til for å drive disse kretsene under gitte betingelser. Muligens kan du skaffe noen av disse komponentene hos ELFA (til støtteelektronikken)...

Så må du ha et databrogram til å tegne kretskortutlegg med. OrCad er et bra program, men det det finns mange flere.

Siden jeg ikke har satt meg inn i hvordan skjermkort er oppbygd, aner jeg ikke om de består av 2, eller flere lag. Men utstyr til å lage kretskort ut i fra tegningene du har laget på data, finner du sikkert på nærmeste tekniske høgskole/universitet.

Sannsynligvis vil du ikke klare å lage et som går på samme klokking som de fabrikklagde kortene. Da det her ligger en del matematikk bak konstruksjonen, for å optimalisere den. Men du kunne kanskje klare å bilde på skjermen... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...