Gå til innhold

[oppklart]Dynamisk webside!


Anbefalte innlegg

Hei alle samen!

 

Eg held på med ein web-side, og saken er at eg gjerne skulle fått omgjort t.d. designet eller lenkene på alle sidane, uten å måtte redigere alle sidane manuelt. Eg har i den samenhengen høyrt at det går ann å fikse ved hjelp av PHP, så spørsmålet er: Korleis gjer eg det? Kan dykk til dømes gi ein link til ein guide eller liknande?

Endret av Køddleif
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der som det inkluderte innholdet skal settes inn (den biten som blir forskjellig fra side til side), legger du inn dette, og lagrer som index.php.

 

<?        

/* Skjekker om superglobalen er satt */

   if (!isset ($_GET['id'])) {
//Hvis ikke satt, setter main.php til hoved
   $_GET['id'] = 'main';

}

   if (file_exists($_GET['id'].".php")) {

   include($_GET['id'].".php");

}

   else {

   echo ('404! Filen finnes ikke');

}
?>

 

Her hentes main inn dersom annet ikke er angitt, og dersom en fil ikke finnes, kommer 404 meldingen frem.

 

Du lagrer alt "innhold" i egne filer, f.eks about.php, linker.php osv. Disse inneholder ikke <html>, <head> eller <body>, men bare selve innholdet.

 

For å linke til disse "undersidene", bruker du f.eks index.php?id=about eller index.php?=linker. Da hentes innholdet i disse inn i index.php, der du har angitt at det skal hentes til.

Lenke til kommentar
Og korleis redigerer eg alle sidane? Er det berre å redigere index-fila, så redigeres alle sidane?

Ja, for i utgangspunktet er det jo bare en fil. De andre "undersidene" hentes bare inn i index.php.

Om du f.eks skal endre info om deg selv i about.php, må du selvsagt gjøre dette direkte i about.php-filen.

Lenke til kommentar

Sikkert eit dumt spørsmål, men no har eg prøvd meg litt fram, men problemet er at eg ikkje får dei andre filane til å forandre seg når eg forandrar index-fila! Eg trur problemet ligg her:

 

if (file_exists($_GET['id'].".php")) {

 

include($_GET['id'].".php");

 

Altså, når filane skal samordnast, kva skal eg gjere då? Eg får innhaldet til å funke fint!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En god ide med tanke på inkluderingsscript, er det å huske på å sperre for at ondsinnede tomsinger tar kontroll, og inkluderer hva de vil. Derfor kan det være lurt å spesifisere en filendelse som ikke er kjørbar, og ta alt av PHP i index-filen.

 

F.eks. er .txt og .html fine filendelser.

Lenke til kommentar

Du endrer ikke nødvendighvis på alle filene når du endrer på index med et inklude skript, gjør man vel?

 

Sånn her har jeg gjort det:

 

Jeg har en index fil og en mappe. Inni den mappa finnes det diverse html filer. Inni de er det ikke annet enn tekst inni en "<p>".

 

Jeg har selv valgt hvordan teksten skal se ut inni div'en som filene inkluderes til.

 

Altså, det finnes ingen "design" koder inni de html filene. Bare i index.php.

Lenke til kommentar
Du endrer ikke nødvendighvis på alle filene når du endrer på index med et inklude skript, gjør man vel?

Nei, du endrer ikke på alle filene, men halve poenget med et include-script er at man kan endre på designet (og endre CSS'en til alle filer, iom. at de bruker samme stilark) på absolutt alt uten å måtte endre på underfilene. I tilegg til at man kan inkludere samme fil på samme sted uansett hvor i siden man er (f.eks. en meny).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...