CB87-Bergen Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Hey, Kan jeg koble 2 høytalere på samme uttak på min surround reciver...? (f.eks. 2 center høytalere?) Og blir lyden merkbart dårligere? Takk på forhånd. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Ville ikke gjort det jeg men jeg vet jo ikke annet enn at det i manualen til min reciver står et stort kryss over en slik tilkobling. Lenke til kommentar
ace_ventuora Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Jeg har koblet to høytalere på stereoen min, og lyden ble ikke dårligre av den grunn. Men ville ikke ha gjort noe før jeg viste at det var trygt.. (dreit i sistnevnte jeg ) Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Hvis forsteren tåler 4ohms belastning.(Noe 95%av alle forsterkere klarer utenom en denon reciver jeg vet om). Les bruksanvisningen. Så kan du koble 2 stk 8ohms høytalere til i paralell. (nesten alle stue høytalere er 8 ohm) Motstand i høtalere kan måles med multimeter. Hvis du ikke får utslag, er det et hp filter inni høytaleren. Da må du åpne den og sjekke dirkete på bass elementet i den. Motstand står også av og til bak på. Eller i bruksanvisningen. Hvis høytaleren er 4 ohm, som alle bilhøytalere er, så kan du ikke koble på 2 stk. Da blir forsteren belastet med 2 ohm. Det er det bare 2% av hus forsterkere som klarer. Electrocompaniet og den typen. MVH Øyvind Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Luske_Ludvig: Ikke alle bilhøyttalere er 4ohm, ikke alle hjemmehøyttalere er 8 ohm. Så finnes det også det som heter seriekopling, så alt går Lenke til kommentar
CB87-Bergen Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 Koblet de i serie, det gikk helt fint Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Det går ikke ann å seriekoble to høytalere. Da må de være 100% make. Det er fordi impedansen (motstanden) varierer med frekvensen. Ingen høytalere er 100% make. Dette fordi at elementene avviker osv. Dyre høytalere som Snell, KEF referanse serie osv har parede elementer og komponenter. DVS at de plukker ut de elementene som er innenfor en veldig liten toleranse grenser. Det fører til at alle de andre elementene og komponenter havner i høytalere til oss. (Ikke meg, for jeg har KEF referanse serie, hehe.) Motsander, kondensatorer og spoler varierer ofte +-10%. Jeg har til dags dato ikke hørt om en bilhøytaler som ikke er 4ohm, så. Men men. Kan hende sånt finnes der dere bor? Kanskje org høytalere i en USA produsert LADA eller noe. Skrev at nesten alle stuehøytalere er 8 ohm. MVH Øyvind Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Hvis forsteren tåler 4ohms belastning.(Noe 95%av alle forsterkere klarer utenom en denon reciver jeg vet om). Les bruksanvisningen. Så kan du koble 2 stk 8ohms høytalere til i paralell. (nesten alle stue høytalere er 8 ohm) Motstand i høtalere kan måles med multimeter. Hvis du ikke får utslag, er det et hp filter inni høytaleren. Da må du åpne den og sjekke dirkete på bass elementet i den. Motstand står også av og til bak på. Eller i bruksanvisningen. Hvis høytaleren er 4 ohm, som alle bilhøytalere er, så kan du ikke koble på 2 stk. Da blir forsteren belastet med 2 ohm. Det er det bare 2% av hus forsterkere som klarer. Electrocompaniet og den typen. MVH Øyvind Bare lurer på en ting jeg. På min reciver står det min 6ohm per speaker terminal. På hver terminal er det 2 høytalerutganger (eks front høyre og venstre) Vil dette si at forsterkeren tåler 3ohm pr høytaler eller bare 6ohm per høytaler. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Dvs at høytalerene må ha en impedans på over 6ohm. 4ohms høytalere kan ikke brukes. MVH Øyvind Lenke til kommentar
CB87-Bergen Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 Det går ikke ann å seriekoble to høytalere. Da må de være 100% make. Det er fordi impedansen (motstanden) varierer med frekvensen. Ingen høytalere er 100% make. Dette fordi at elementene avviker osv. Dyre høytalere som Snell, KEF referanse serie osv har parede elementer og komponenter. DVS at de plukker ut de elementene som er innenfor en veldig liten toleranse grenser. Det fører til at alle de andre elementene og komponenter havner i høytalere til oss. (Ikke meg, for jeg har KEF referanse serie, hehe.) Motsander, kondensatorer og spoler varierer ofte +-10%. Jeg har til dags dato ikke hørt om en bilhøytaler som ikke er 4ohm, så. Men men. Kan hende sånt finnes der dere bor? Kanskje org høytalere i en USA produsert LADA eller noe. Skrev at nesten alle stuehøytalere er 8 ohm. MVH Øyvind Ehh... Jeg seriekoblet 2 høytalere av samme modell. Og jeg merker ikke noe lydtap eller lavere volum. Så skjønner ikke helt hva du prater om... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Det er bare noe "audiofile" folk bryr seg om. Vanlige mann i gata merker neppe forskjell. Dessuten er det en ganske normal prosedyre når man vil kople på flere høyttalere/elementer og forsterkeren ikke tåler at de blir parallelkopla. Og det finnes nok av bil-elementer med 8ohms impedans. Lenke til kommentar
CB87-Bergen Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 (endret) Det er ikke bil-elementer, men vanlige surround høytalere... Edit: De er 8ohm. Endret 21. mai 2004 av ComputerBoy Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Det går ikke ann å seriekoble to høytalere. Da må de være 100% make. Det er fordi impedansen (motstanden) varierer med frekvensen. Ingen høytalere er 100% make. At det ikke vil bli 100% bra, er nå en ting, om det går, er en annen ting. Seriekoble to høyttalere og prøv - det fungerer alldeles utmerket, selv om lyden kanskje blir litt værre, for et trenet øre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå