Gå til innhold

2 høytalere på samme uttak?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis forsteren tåler 4ohms belastning.(Noe 95%av alle forsterkere klarer utenom en denon reciver jeg vet om). Les bruksanvisningen.

Så kan du koble 2 stk 8ohms høytalere til i paralell. (nesten alle stue høytalere er 8 ohm) Motstand i høtalere kan måles med multimeter. Hvis du ikke får utslag, er det et hp filter inni høytaleren. Da må du åpne den og sjekke dirkete på bass elementet i den. Motstand står også av og til bak på. Eller i bruksanvisningen.

Hvis høytaleren er 4 ohm, som alle bilhøytalere er, så kan du ikke koble på 2 stk. Da blir forsteren belastet med 2 ohm. Det er det bare 2% av hus forsterkere som klarer. Electrocompaniet og den typen.

MVH Øyvind

Lenke til kommentar

Det går ikke ann å seriekoble to høytalere. Da må de være 100% make. Det er fordi impedansen (motstanden) varierer med frekvensen. Ingen høytalere er 100% make.

Dette fordi at elementene avviker osv.

Dyre høytalere som Snell, KEF referanse serie osv har parede elementer og komponenter. DVS at de plukker ut de elementene som er innenfor en veldig liten toleranse grenser. Det fører til at alle de andre elementene og komponenter havner i høytalere til oss. (Ikke meg, for jeg har KEF referanse serie, hehe.)

Motsander, kondensatorer og spoler varierer ofte +-10%.

Jeg har til dags dato ikke hørt om en bilhøytaler som ikke er 4ohm, så. Men men. Kan hende sånt finnes der dere bor? Kanskje org høytalere i en USA produsert LADA eller noe. Skrev at nesten alle stuehøytalere er 8 ohm.

MVH Øyvind

Lenke til kommentar
Hvis forsteren tåler 4ohms belastning.(Noe 95%av alle forsterkere klarer utenom en denon reciver jeg vet om). Les bruksanvisningen.

Så kan du koble 2 stk 8ohms høytalere til i paralell. (nesten alle stue høytalere er 8 ohm) Motstand i høtalere kan måles med multimeter. Hvis du ikke får utslag, er det et hp filter inni høytaleren. Da må du åpne den og sjekke dirkete på bass elementet i den. Motstand står også av og til bak på. Eller i bruksanvisningen.

Hvis høytaleren er 4 ohm, som alle bilhøytalere er, så kan du ikke koble på 2 stk. Da blir forsteren belastet med 2 ohm. Det er det bare 2% av hus forsterkere som klarer. Electrocompaniet og den typen.

MVH Øyvind

Bare lurer på en ting jeg. På min reciver står det min 6ohm per speaker terminal. På hver terminal er det 2 høytalerutganger (eks front høyre og venstre) Vil dette si at forsterkeren tåler 3ohm pr høytaler eller bare 6ohm per høytaler.

Lenke til kommentar
Det går ikke ann å seriekoble to høytalere. Da må de være 100% make. Det er fordi impedansen (motstanden) varierer med frekvensen. Ingen høytalere er 100% make.

Dette fordi at elementene avviker osv.

Dyre høytalere som Snell, KEF referanse serie osv har parede elementer og komponenter. DVS at de plukker ut de elementene som er innenfor en veldig liten toleranse grenser. Det fører til at alle de andre elementene og komponenter havner i høytalere til oss. (Ikke meg, for jeg har KEF referanse serie, hehe.)

Motsander, kondensatorer og spoler varierer ofte +-10%.

Jeg har til dags dato ikke hørt om en bilhøytaler som ikke er 4ohm, så. Men men. Kan hende sånt finnes der dere bor? Kanskje org høytalere i en USA produsert LADA eller noe. Skrev at nesten alle stuehøytalere er 8 ohm.

MVH Øyvind

Ehh... Jeg seriekoblet 2 høytalere av samme modell. Og jeg merker ikke noe lydtap eller lavere volum. Så skjønner ikke helt hva du prater om...

Lenke til kommentar

Det er bare noe "audiofile" folk bryr seg om. Vanlige mann i gata merker neppe forskjell. Dessuten er det en ganske normal prosedyre når man vil kople på flere høyttalere/elementer og forsterkeren ikke tåler at de blir parallelkopla.

Og det finnes nok av bil-elementer med 8ohms impedans.

Lenke til kommentar

At det ikke vil bli 100% bra, er nå en ting, om det går, er en annen ting. Seriekoble to høyttalere og prøv - det fungerer alldeles utmerket, selv om lyden kanskje blir litt værre, for et trenet øre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...