Gå til innhold

installere xp, fucked up? igjen

Anbefalte innlegg

Hei har prøvd alt men nå setter jeg min lit til dere der ute.

Skal formatere harddisken og instalere xp pro pga rot og f....skap etter lang tids uforsiktighet og latskap. Har gjort dette tidligere på laptoppen jeg skriver på nå.

Alt går fint intil jeg skal formatere og lage partitisjoner i instalasjonsprogrammet.

Får følgende melding: To install Windows XP on the partition you selected, setup must write some startupfiles to the following disk: Unknown disk

However, this disk does not contain a windows xp compatible partition.

Så foreslåest det og slette partitonen og lage en ny. får samme meld etterpå.

Nå er jeg uten PC og lurer veldig på hva jeg skal gjøre nå????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har en utvidet partisjon som du prøver å installere på !

Windows krever at du har en primærpartisjon tilgjengelig slik at den får installert oppstartslasteren på mbr (master boot record)

Om du har data på den disken som du vil ta vare på bør du kople den til en annen maskin, og resize den utvidede partisjonen, og lage en primærpartisjon.

Du må enten partisjonere vha ett tredjeparts verktøy som partition magic, eller vha f.eks en win98 diskett med diskverktøy på.

Du kan ikke endre størrelser på partisjoner vha installasjonsprogrammet til xp

Lenke til kommentar

da gjør du følgende :

Start fra xp plata, slett alle partisjonene fra den, avslutt installasjon.

Start fra win98 diskett, og start fdisk

Slett utvidet partisjon

Start fra xp platen igjen, og opprett partisjon

Litt tungvint, men burde virke flott

Lenke til kommentar

Vel, har slettet alle partisjonene med XP skiva, Startet win 98 oppstartsdisk og startet fdisk. Når jeg trykker kode 5 "Change current fixed disk drive" Får jeg listet opp Disk 1-5. De fire første er helt blanke uten info mens på den femte står det

10780 Mbytes og Free 10780mb. Har en 80GB harddisk. Finner ikke noen partisjoner og slette på Diskene.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor du skal bruke fdisk (ronnyaa?)

Når du har slettet alle partisjonene så skal jo alt være borte og det er bare å opprette nye. XP lager da en primærpartisjon.

At du får listet 5 disker i fdisk er jo feil når du har bare en disk, og da indikerer det at fdisk ikke kan brukes. Det er et gammelt program som lett får problemer på dagens maskiner.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvorfor du skal bruke fdisk (ronnyaa?)

Hmmm, har ikke testet dette ut på en god stund, men på windows 2000 (sp2 kanskje) fikk jeg liknende problemer, altså :

Fikk slettet logiske stasjoner på den utvidete partisjonen, men ikke den utvidede partisjonen selv.

Han sier jo selv at han har slettet partisjonene, og får fremdeles samme problem...

EDIT:

Hmm, etter litt nærmere ettertanke vil det nok gå i xp ihvertfall uten 98 diskett.

Tenkte visst kanskje litt på at det var utvidet partisjon med data som var verd å ta vare på :blush:

Endret av ronnyaa
Lenke til kommentar

Svarte ja på sp om støtte for store disker og nei det er ikke SATA. Så med andre ord så kan jeg tydeligvis ikke bruke fdisk. Går det an og formatere disken i windows xp eller ved hjelp av et annet formateringsverktøy dersom jeg setter inn disken i en annen pc???

Lenke til kommentar

Hmm, min teori :

Start fra xp plata -> slett alle partisjoner på disken (absolutt alt), opprett ny partisjon -> installer xp

FDISK burde takle dette, men om det har vært / er partisjoner med ntfs sliter den litt.

Hvis ikke går det selvfølgelig å sette den i en annen maskin å partisjonere den (kriseløsning)

Lenke til kommentar
Fikk slettet logiske stasjoner på den utvidete partisjonen, men ikke den utvidede partisjonen selv.

Dette problemet har jeg opplevd stadig vekk med fdisk. Får beskjed om at jeg ikke kan fjerne partisjonen fordi den inneholder logiske stasjoner, men det finnes ingen logiske stasjoner. Og dette er bare en av grunnene til at jeg råder folk til å holde seg unna fdisk.

Har ikke sett dette problemet med Win2000/XP.

Til trådstarter: Du skal jo kunne gjøre alt du trenger med partisjoner og formatering fra installasjonsprogrammet til XP. Det er ikke behov for fdisk eller andre programmer. Ble du ikke kvitt det opprinnelige problemet da du fjernet de gamle partisjonene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...