Gå til innhold

Si din mening om elektronisk musikk HER

Xanitra

Anbefalte innlegg

Er personlig stor fan av EBM, darkwave, Techno (Industrial?), jo mørkere og melodiøst, jo bedre.

Ta f.eks:

BlutEngel

Solitary Experiments

Assemblage 23

[:SITD:]

VNV Nation

Seabound

Decoded Feedback

Project Pitchfork

L'ame Immortelle

Apoptygma Berzerk

Hocico

Deine Lakaien

Dette er noen av favorittene mine.

Tipper at det ikke er så mange andre her som hører på denne typen elektonisk musikk.

Hørte mest på trance og rave fra midten av 90tallet frem til 2000.

Endret av Opus
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

La meg bare klargjøre noe folkens! Er dere som basher trance og all annen club- musikk egentlig klar over hva elektronisk musikk er? (Neppe!) Vet dere at mesteparten av dagens musikk lages på programvarer tilknyttet PC (såkalte software programmer) med diverse plugins (seff.)? Dessuten lages ikke all club-musikk (type trance, house, progressive, techno, hardhouse, hardstyle, club og groove -> hovedsaklig, kun på PC, men det store flertall mixes der). Det finnes en rekke keyboards, samplere, synthesizere, sequencere etc. til å produsere musikk på. Sjekk: http://www.acedabrain.com/index.asp -> Studio

La meg ta en eksempel for å forklare hva jeg vil frem til:

Det er ikke slik at man lærer seg å lage f. eks. en trancelåt i løpet av en uke eller to! De fleste bruker 2-5 år på i det hele tatt å bli litt annerkjent. Å få platekontrakt er ikke lett, fordi markedet er på vei ned....dere bør være klar over at mesteparten av den trancen som lages selges på vinyl, og ikke CD. Før man i det hele tatt er blitt signet har man kanskje sendt låtene sine til en rekke labels uten suksess, først når man er blitt signet kan man tjene noe på det, men det er heller fillerusk. Et godt salg av en vinyl vil kunne gi ca. 8-10 000 kr. De færreste som ikke selv er en del av clubmiljøet har peiling på hva trance faktisk er. I følge definisjonen av musikk er trance minst like mye musikk som metal er!

Dere som bare slenger ut dritt uten belegg for det er for det første trangsynt, for det andre kunnskapsløse og for det tredje har dere et respektløs syn på andres musikksmak. Hva er egentlig forskjellen på om produsentene til Britney Spears lager en låt utelukkende i et musikkprogram og om Tiësto gjør det samme, men likvel blir slaktet av en rekke folk? FORDI folk mangler kunnskaper, de motsier seg selv mer enn de egentlig vet selv. Hvilke fjortiser er det vel som vet at en av EDMs mest geniale produsenter, Brian Transeau (BT) co-produserte N'Sync - "Pop"? Ikke en jævla sjel....

En annen feiltolkning er at trance-produsenter (noe folk har en tendens til å kalle alle slags club-musikk; derfor vet de heller ikke hva trance er) kun lager musikk for å tjene penger på det (allerede beskrevet litt over), mye pga. at de lager cover-versjoner! Dette er seff. helt feil. Riktignok finnes det eksempler på covere innen "ekte trance" og, men mesteparten finner du innen eurodance og house.....noen trance-produsenter har heller en tendens til å "sample", som oftest klassiske melodier i egne låter. Et eksempel på dette er DJ Tiësto - "Magik Journey". Kunne gjerne med det samme ha forklart forskjellen mellom, sampling, covering og remixing, men det tar for lang tid.

Så hvordan begynner man å virkelig like trance, og hvorfor?:

Trance er ikke noe man liker etter, la meg si, 2-3 måneder med jevnlig lytting. Man trenger tid, personer å dele interessen med, humøret, viljen og ikke minst våge å lytte til andre musikk-sjangre utenfor club-musikken. Jeg begynte egentlig å like noen halvkommersielle låter, som ATB - "Don't Stop", Gouryella - "Walhalla", System F - "Out Of The Blue" og DJ Tïësto - "Theme From Norefjell". Jeg vil hevde at etter å ha vært fan av trance i 3-4 år nå, har jeg fått bedre kjennskap til annen "populærmusikk", samt at jeg har lettere for å like ny og annerledes musikk.

For meg betyr trance noe helt spesielt, noe jeg kan relatere mine tanker og følelser til. Nydelige melodier, fantastiske breakdowns (er ikke nødvendig seff.), gode vokaler (ikke alle låter naturligvis, men i de de finnes er som regel vokalisten 100 000 ganger proffere enn Britney og Ms. Aguilera tilsammen). og spennende build-ups...egentlig alt man har behov for. Det er vanskelig å sette ord på det, men alle som er fan av trance, vet at det er noe spesielt ved musikken, noe ubeskrivelig noe. Det er derfor begrepet trance stammer fra "transe"...man føler en indre velvære og stenger alt annet ute; av og til sovner man simpelten til musikken.

Jeg råder folk herved til vennligst å være litt mindre bastante og i stedet prøve å sjekke ut forskjellige sjangre innen den elektroniske musikkverden, så vil man garantert finne noe man liker. Begynn med det litt kommersielle, Daft Punk, Faithless, Basement Jaxx, Röyksopp (og for Guds skyld ikke DJ Sammy), for så å bli vant til den type lydapparatur. Da vil man senere kunne nyte låter fra produsenter som Chicane, Mirco de Govia, Deep Dish, BT, Paul van Dyk, DJ Tiësto etc. :cool:

Endret av Calcuta
Lenke til kommentar
Hva med de som vet at det finnes forskjellige undersjanger innen elektronika, men rett og slett ikke liker det? Vi finnes, vi òg.

Ja, nå er jeg spent på å høre hva du har å fortelle! Å si at en IKKE liker elektronisk musikk fordi man har hørt 5-6 låter innen 5-6 sjangre vil ikke si det samme som at man har belegg for å si at en ikke liker noe elek. musikk...blir litt feil! :hmm:

Lenke til kommentar
Er personlig stor fan av EBM, darkwave, Techno (Industrial?), jo mørkere og melodiøst, jo bedre.

Ta f.eks:

BlutEngel

Solitary Experiments

Assemblage 23

[:SITD:]

VNV Nation

Seabound

Decoded Feedback

Project Pitchfork

L'ame Immortelle

Apoptygma Berzerk

Hocico

Deine Lakaien

Dette er noen av favorittene mine.

Tipper at det ikke er så mange andre her som hører på denne typen elektonisk musikk.

Hørte mest på trance og rave fra midten av 90tallet frem til 2000.

Her er en stor fan til :w00t:

VNV Nation er en av mine absolutte favoritter :love: Så de på Oslo Synthfestival i fjor :cool:

Lenke til kommentar
Hva med de som vet at det finnes forskjellige undersjanger innen elektronika, men rett og slett ikke liker det? Vi finnes, vi òg.

Ja, nå er jeg spent på å høre hva du har å fortelle! Å si at en IKKE liker elektronisk musikk fordi man har hørt 5-6 låter innen 5-6 sjangre vil ikke si det samme som at man har belegg for å si at en ikke liker noe elek. musikk...blir litt feil! :hmm:

Du kan vel ikke helt alvorlig mene at jeg skal sitte og høre på alt av elektronisk musikk før jeg kan si at jeg ikke liker den type musikk? Jeg trenger ikke være ekspert på området for å kunne kommentere at det ikke faller i smak for akkurat meg.

Lenke til kommentar

Du kan vel ikke helt alvorlig mene at jeg skal sitte og høre på alt av elektronisk musikk før jeg kan si at jeg ikke liker den type musikk? Jeg trenger ikke være ekspert på området for å kunne kommentere at det ikke faller i smak for akkurat meg.

Du trenger seff. ikke å høre på låter fra alle 30-40 sjangrene innen elek. musikk før du uttaler deg om det, men sannheten er jo at trance er en mye bredere sjanger enn f. eks. rock. Det er ikke bare noe jeg mener, og elektronisk musikk er så et så bredt, men likevel feilslått begrep nå til dags. Innen trance finner man alt fra beinharde bassganger ala DuMonde til chillet, dreamy ambient-inspirerte låter som The Thrillseekers - "Escape". Helt ærlig tror jeg og at det er mange fler enn de som utgir seg for det som faktisk liker elektronisk musikk, men blant en god del er det nærmest hyklersk å si at man liker det. Hvem liker vel ikke melodien i Bakke & Ljungqvist - "Fanatic"? Den må i så fall være ganske blåst.... :w00t::cool:

Endret av Calcuta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...