olejohan Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Eg skal bygge vannkjøling i straumforsyninga mi. Men når ej skulle lodda av dissa "chipane" so my kjølast får eg dei ikkje av. Muli eg har litt for svak loddepenn da. Noken som har noken gode råd? Lenke til kommentar
Vaffelkake Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Lær deg å skrive norsk!! Du kan skrive nynorsk, men ha rettskrivinga riktig! Og bruk EDIT-knappen, og ikke skriv nytt innlegg. Loddepenn hørtes veldig svakt ut. Du må nok fram med hvor stor effekten er på den før noen kan svare på om den er for dårlig, eller om det er du som gjør feil. Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 http://www.overklokking.no/prosjekter/waterpower/index.html Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 Eg har ein q-tex 300w Lenke til kommentar
Kalle_^ Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 (endret) Eg har ein q-tex 300w Då råder jeg deg til å bytte psu. Du bruker vel tinn suger når du løsner chipene? Du må jo få vekk tinne så det ikke stivner igjen. Endret 20. mai 2004 av Kalle_^ Lenke til kommentar
Turbel Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Eg har ein q-tex 300w Tror nok han lurte på effekten til loddebolten.. Regner med du har lest litt gaider for hvordan du kan gjøre dette, f. eks. Zerofanzone sin. Kanskje du kan få noen tips der? Vil tro at en tinnsuger, eller i det minste en avloddingslisse, vil hjelpe deg en hel del. Lykke til PS! Jeg må si meg enig med Vaffelkake i at du bør skrive litt tydeligere. Les gjennom innlegget før du poster, så gjør du både deg selv og oss andre en tjeneste.. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Til alle som sier "chippene" så er det transistorene som trenger kjøling! Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 Kva er ein tinn suger ? Eg har ein effektiv loddebolt no, det går fint. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 (endret) Bytt strømforsyning! jeg har også en q-tec... Hvis du søker på forumet, så skjønner du... EDIT: en tinnsuger suger tinn... at ikke det stivner igjen. og at du må "smelte" på nytt. Endret 20. mai 2004 av BUNDY Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 Kan du forklare litt meir om en tinn suger ? Eller sende eit bilde av den. Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 regner med at det fungerer på samme måte som en støvsuger, man suger vekk overflødig loddetinn mens man holder på, sånn at det ikke stivner... Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 (endret) Kan du forklare litt meir om en tinn suger ? Eller sende eit bilde av den. vel jeg har ikke tinnsuger. du vet når du lodder vekk noe? så bruker tinnet som er igjen ofte og stivne. og det resulterer at du må varme tinnet opp på nytt. men med tinnsuger så suger du vekk tinnet( når det er varmt) det ser ut som en slags "sprøyte" hvor du drar i handtaket. og vips borte vekk. EDIT: noen kom før meg... Endret 20. mai 2004 av BUNDY Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Kan du forklare litt meir om en tinn suger ? Eller sende eit bilde av den. Tinnsuger Avloddingslisse Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Har prøvd loddelisse, funket dårlig. Tinnsuger er tingen. Brukte loddebolt på 40 W. Litt varm, men det går greit når man får trening og jobber raskt. Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 ok..sann har ikkje eg.! Men det går sikkert grett uten trur eg. Men det som er problemet no er att eg har lodda på ledningane, men dei er litt nær ned på kortet. So det er ein viss kjanks for att dei kjem bort i kvarandre. So er det noken som har eit tips? Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 (endret) Loddet på ledningene? Har du fått av transistorene og kjøleribbene da? Uten tinnsuging? Da må det ha skjedd et under. Trodde det var umulig. Eller så er du dyktig Selv brukte jeg isolerte ledninger som kun ble avisolert helt på tuppen. Så langt som skulle til for at det uisolerte rakk gjennom printplaten. Slik Endret 20. mai 2004 av OogaBooga Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 Kor det er å bruke altenne ledning? der er berre 1 streng i, det er mykkje enklare... Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 (endret) Tror du må bruke litt kraftig tråd i alle fall. Brukte 0,75 kvadrat mm skjøteledning. Håper du har lest denne: Project Water Power Håper du så linken i min forrige post. Endret 20. mai 2004 av OogaBooga Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Glemte denne. Resultatet ble slik. Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 Eg har lest veldig monge sanne guida. Og eg har monge sorta kabel. Men det var berre det att der va ein viss kjanks for att det konde bli kortsluttning ned med kortet for dissa hola so ledningane skal ned i var so nær kvarandre. Men det går bra det no. Har funne ledning. So no er problemet mitt å finne kobber som er 10 mm tykt. Noken so veit kar ej kan få tak i? Eg bor på Ålesund\Hareid. Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå