Gå til innhold

Prosjekt 'Stille' PC

Anbefalte innlegg

Heisann...jeg er ny til HW forumet, men tenkte at jeg kunne registrere meg og spørre om råd til mitt nye prosjekt. Det finnes vel ingen steder hvor rådene sitter så løst som her. :)

Prosjekt 'Stille' PC ble til for litt siden når jeg solgte den værste bråkebøtta i parken min. En dual AMD med 5 hdds og 7 meget høylytte kabinettvifter. Ikke en gang til... ;)

Det jeg trenger hjelp til er å velge komponenter utover de jeg har, for å gjøre den nye pc'en så stille så mulig.

Dette er hva jeg har foreløpig:

AMD Opteron 242, 1.6 GHz, 2way Socket 940

Asus SK8N Hovedkort for Socket 940

Gainward GeForce FX5200 128MB DDR AGP

NEC DVD-brenner IDE ND-2500A

Dette er hva jeg har foreløpig, men...:

Sunsway/ST Lab PCI ATA133 RAID Kontroller

Promise Ultra133TX2 Ultra-ATA 133

2x80gb Seagate Barracuda V hdd

2x80gb WD hdd

1x160gb WD hdd

...som vurderes byttet ut til:

HighPoint Rocket 1540 Series ATA 4 Kanal SATA Kontroller

3xSeagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

Det jeg trenger er en ny kasse, kjøler, strømforsyning, kassevifter. Muligens noe for å gjøre hdd'er og slikt stillere. Alle forslag møtes med en stor takk, men husk at alt skal være så stille så mulig/støydempet. :)

einarsen99

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De drevrammene så interesante ut. Takk for forslaget...Men finnes det ikke noen kabinetter hvor dette er innebygget?!?

...og jeg har sett på vannkjøling, men du må jo fortsatt ha en stille strømforsyning og kjøling til hddene...kan fort bli dyrere enn jeg har tenkt på. :)

Lenke til kommentar

Hvis jeg klarer og presse kabinett,strømforsyning,kjøler og resten av dilldallet under 3000kroner hadde det vært fint, men jeg kommer sikkert til å sprekke budsjettet når jeg finner noe jeg bare ha... :)

Du har ikke en link til det poweret du snakket om?!?

Lenke til kommentar

De Barracuda V diskene ville jeg beholdt, men bytt ut WD med Samsung SpinPoint (kjent som stillere enn Barracuda 7200.7). Ikke bry deg med SATA, det er ikke noe ytelse å hente der foreløpig.

Å støydempe diskene er nærmest en nødvendighet, men tenk på kjøling. I 5 1/4" brønner blir diskene vanligvis utenfor den naturlige gjennomtrekken i kabinettet. I tillegg vil de fleste diskoppheng føre til at diskene får mindre kjøling, de vil ikke lenger overføre varme direkte til kabinettet. For effektiv støydemping bør diskene ikke være stivt festet hverken til hverandre eller til kabinettet, men samtidig må de ha kjølig luft strømmende rundt seg eller være festet til noe som virker som en kjøleribbe. Lykke til!

Når det gjelder kjøler, har jeg ikke peiling på hva som passer socket 940. Ikke mye, er jeg redd.

Kabinett? Tja, jeg pleier å anbefale Antec 3700BQE fra www.hovedkort.no, men det blir nok vanskelig å støydempe så mange disker ordentlig i det kabinettet. Strømforsyninga som følger med er grei nok, men bør kanskje byttes ut med noe enda stillere. (Styr unna Lian Li PC6070 hvis noen skulle foreslå det, er for dyr og har for dårlig lufting.)

Lenke til kommentar

Når det gjelder vannkjøling, er det nok lite å hente der, det blir mer for overklokking. Finjustert luftkjøling kan være akkurat like stille, for vifter må du vanligvis ha uansett. Du kunne kanskje vurdere Zalman Reserator, vifteløs vannkjøling, men det blir dyrt.

Lenke til kommentar
De Barracuda V diskene ville jeg beholdt, men bytt ut WD med Samsung SpinPoint (kjent som stillere enn Barracuda 7200.7).

Ikke bry deg med SATA, det er ikke noe ytelse å hente der foreløpig.

Samsung anbefales, enig.

SATA (eller runde ATA-kabler) er en *stor* fordel i et stille system. Luftflyten er usedvanlig bedre uten de brede ATA-kablene. Jeg dro systemtemperaturen ned nesten 10 grader :)

Min stille PC:

- Samsung disker

- Abnorm kobberkjøler fra Thermalright

- Vifteregulering

- PSU med 120mm vifte i bunn

Viftene bare hjelper litt på, det trengs ikke så voldsom luftstrøm for å kjøle ned systemet. Har 3 kabinettvifter som alle kjører på et minimum. Gir god flyt og lite støy.

Store vifter bråker mindre enn små, og med PSU som har vifte i bunnen (som mist-PSU'en) trekker varm luft ut samtidig som vifta er plassert et godt stykke inn i kabinettet og ikke ytterst.

I tillegg har jeg dempematter, de utgjør mye.

Jeg har ikke testet LianLi-kabinettet med vibrasjonsdempere på harddiskene, men har lest mye positivt om dem. Andre vibrasjonsrammer har jeg på en annen side lest mye dårlig om. Selv har jeg heller brukt sykkelslange til å gjøre det ekstra trangt mellom kabinett og hdd-holder.

Lenke til kommentar

Hei.

Først vil jeg si at det er et spennende prosjekt.

Problemet er at det er neten umulig å få til hvis det også skal være en kraftig maskin.

Du kan hente mange tips på http://www.silentpcreview.com/

Der er det folk som f.eks underklokker prosessoren for å kunne kjøre på lavere spenning, og klare seg med færre vifter.

Jeg kastet meg på det samme prosjektet som deg, og ville ha en kraftig, overklokkbar stille maskin. Da måtte jeg bruke vannkjøling.

Jeg satte kjølere på alle komponenter som utviklet varme (cpu, gpu, chipsett, HD). Jeg brukte diskrammene fra Aqua computer (http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AC25105). Så satte jeg inn en stor radiator og to 120mm Papst vifter med spenningsregulator. Jeg kjøpte også vifteløs strømforsyning fra Microplex. Da hadde fjernet støyen fra PSU, fra HDD og fra alle små vifter. Jeg satt igjen med to vifter som ikke lagde merkbar støy. Alt dette satte jeg inn i et støydempet kabinett (http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=NC2079).

Jeg fikk da en maskin som var praktisk talt helt støyfri, og det var en velsignelse å jobbe med. Det var ikke billig, og det var ikke enkelt å sette opp, og det var enda vanskeligere hver gang jeg skulle endre noe på maskinvare. Hvis jeg skulle bytte en disk, f.eks. måtte jeg tappe hele systemet for vann, koble fra slanger, skru ut disk-kjøleren, skru ut disken, sette inn ny disk, sette alt sammen igjen, fylle vann, lekasjeteste og fjerne bobler før jeg kunne jobbe igjen. Derfor tok jeg bort vannkjølingen etter en tid. Det ble mer styr enn det var vert, men det var et morsomt eksperiment.

Fordelen med vannkjøling til stille maskiner er at du kan ha ett sted der du slipper ut varmen. Med luftkjøling må du ha vifter på komponentene, og så kabinettvifter for å få varmen ut.

Det finnes mange stillegående vifter. Disse kan ofte kobles til en spenningsregulator, for å redusere støyen mer enn man reduserer luftgjennomstrømningen. På den måten kan man, ved å bruke flere vifter, få en ganske støyfri maskin. Husk at store vifter bråker mye mindre pr. liter luft de flytter enn det små vifter gjør.

Igjen. Lykke til. Post tilbake og fortell hvordan det går.

Erik

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange gode råd...jeg har brukt helga til å finne en mange intereesante produkter...problemet er at jeg ikke kan bestemme meg. :blush:

Jeg vil selvfølgelig poste tilbake å fortelle hvordan det går og hva jeg har valgt etterhvert. Takk igjen for mange gode råd.

einarsen99

Lenke til kommentar

Tviler på at du kommer unna med 3000 kr her.

Men...:

Lian Li Miditower, Aluminium, Støydempet 1845,-

Fortron/Source, 350W, ATX12V 595,-

Samsung P80 120GB 8MB S-ATAx3 2440,-

Smartcooler drevramme, "SmartVibes" 175,- /evt. Lian Li drevramme,m/vifte og filter

Sum: 5055,-

Det bråker ihvertfall ikke.

PS: Er det vifte på det skjermkortet?

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar
(Styr unna Lian Li PC6070 hvis noen skulle foreslå det, er for dyr og har for dårlig lufting.)

Det kabinettet trenger sårt modding. Det burde ikke være nødvendig med den prisen...

Mest mulig uhindret luftflyt er kritisk for stille luftkjøling. Jeg skjønner ikke hva Lian Li tenkte på da de designet luftinntaket.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Takk for forslaget, men jeg har bestemt meg for å styre unna aluminiumskabinetter for denne gang. Mest på grunn av prisen...er et kabinett virkelig vært nesten 2000 kroner?!? :p

Jeg har bestem meg for å gå for en av disse tre kabinettene (foreløpig)...

Antec SLK3700BQE

Compucase CI6926BB

Image&Shapetek EYE-2000B

Fordelen med Antecen vil jo være at den kommer med en forholdsvis stille strømenhet, og at den har demping for vibrasjonsstøy fra hddene. Compucasen er jo da et alternativ hvis jeg bestemmer meg for å gå for et annet power. Den har jo mye av det Antecen har. I&Sen har jo de fordelene at jeg kan kjøle/støydempe harddiskene i 5 1/4" plassene med denne her....

Zalman drevramme m/heatpipes

Hvem ville dere gå for?!?

einarsen99

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha et stillegående, og pent, kabinett ville jeg seriøst vurdert dette. 120mm vifter står for luftgjennomstrømningen, det er støvfilter ved innsugsviften, utseendet er strøkent, og det er av aluminium.

Her er en anmeldelse av kabinettet.

All things considered, the Antec P160 is simply one of the best cases I have ever had my hands on.

Jeg lurer på om jeg skal bytte inn CoolerMaster (ACS111B-SXD) kabinettet mitt med det der.

Lenke til kommentar

*sikler* joda....det kabinettet er fint det...men prisen er litt stiv. Men du skulle ikke ha tatt med linken til den review'en...nå kommer jeg sikkert til å velge dette kabinettet ;)

...håper min bedre halvdel ikke dreper meg når hun finner ut hva alt dette kommer til å koste... :blush:

Lenke til kommentar

Compucasen har for restriktiv viftegrill, bør skjæres ut og erstattes.

Antec P160 slipper ut litt vel mye støy i front (store, åpne luftinntak). I tillegg er støvfilteret ganske bortkastet, da luftinntaket i underkant ikke er filtrert. Sistnevnte gjelder forsåvidt alle Antec kabinetter jeg kjenner til, inkludert 3700BQE.

Jeg ville valgt I&S-kabinettet eller 3700BQE.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...