Gå til innhold

Får ikke digital Surround fra Audigy2

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt et Soundblaster Audigy 2 ZS og Creative Inspire 5.1 5500 høyttalere. Høyttalerne kommer med surround-dekoder. Har koblet med medfølgende kabler som i instruksjonene: minijack-to-rca i digital utgang på kortet og videre med rca-to-rca til coaxial inngang dekoderen.

Høyttalerne er koblet riktig til dekoder-boksen, for surround funker med dekoderns test, men jeg får kun stereo fra PC'en. Dekoderen viser hva slags singnal den får, det er kun stereo, men det skal være dolby digital. I Creatve's innstillinger har jeg valgt Digital output only, Digital output i en anen instilling, og slått av kortets dekoder. Har også prøvd andre innstillinger.

Jeg så en gammel post som jeg tror handler om samme problem, brukernavn Mikkemann. Skulle gjerne hørt om han fikk det til, og i så fall hvordan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette gjelder for Audigy2 kortet og surround på f.eks dvdfilmer.

Du har ett av disse to problemene hvis alt annet er i orden:

1. Du har ikke satt dvd-avspiller programmet til å bruke spdif. Du kan som regel finne denne innstillingen under options og audio eller noe lignende, der du velger om du vil ha stereo, 5.1 osv. Der velger du spdif.

2. Det som sannsynligvis er problemet ditt:

Audigy 2 kortet er satt til å bruke sin innebygde maskinvare dekoder i stedet for å sende rådataene rett ut på den digitale utgangen. Dette er i hvertfall default i driveren. Her er måten du får audigy2 kortet til å sende lydsporet udekodet ut på spdif utgangen

Control Panel -> AudioHQ -> Device controls -> Decoder og merk av for spdif passthrough.

Har du ikke AudioHQ så må du innstallere det fra driver og programvare CDen som fulgte med audigy2 kortet.

Lenke til kommentar

Ok, jeg får digital surround likevel. Jeg hadde gjort alle innstillingene som skulle til. Når jeg kjører medfølgende dolby digtal test, får dekoderen inn riktig signal.

Men det er veldig forvirrende, for når jeg testet høyttalerne med innstillingsprogrammet, fikk jeg kun stereo. Da sender den altså ikke digital surround. Er det kun DVD-film og DVD-audio som har dolby digital surround? Hovedpoenget for meg er spill. På UT2004 står det Dolby Digital, men heller ikke når jeg kjører det, får jeg dolby digital-signal til dekoderen. Dekoderen kan lage dolby pro logic-surround av stereo-signaler, så det blir en slags surround, men likevel. Hadde jeg fått bedre surround i spill med analoge 5.1-høyttalere koblet rett på de tre analoge utgangene på kortet?

Lenke til kommentar
På UT2004 står det Dolby Digital, men heller ikke når jeg kjører det, får jeg dolby digital-signal til dekoderen.

Etter det jeg vet kan en kun få Dolby Digital lyd i UT2004 (og spill basert på UT, f.eks. America's Army) med Nvidia's SoundStorm APU, da denne støtter realtime encoding av Dolby Digital lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...