Bøgge Bakken Skrevet 23. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2004 Par gode forslag så må ses nermere på. AFK-linux (ja, akershus fylkes-komune) er spesiallaget for akkurat dette. Ikke si at det er det du har fra før av? BTW leverer de en veldig fin og oversiktlig manual. Den løsningen vi har i dag er nok den samme, men denne har vi fått, men denne er ikke konfigurert noe serlig. Den virker veldig roterte, mange valg som man ikke trenger og mange valg vi ikke vet hva er til. Problemet med denne i dag er at den kun fungerer som en router, med noen enkle relger. F. eks er mange porter åpne slik at blaster kan spasere rett inn. Vi på skolen kan veldig lite om linux generelt og vis vi skal få hjelp av firmaet som har laget denne løsningen skal de ha betalt og det har vi ikke råd til. I tilegg ønsker vi å kunne styre denne selv uten å være avhening av andre vis vi skal gjøre endringer i fremtiden. Lenke til kommentar
wil Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 (endret) hei. jeg har akkurat lest igjennom de postene her å det er visst noen av oss som har vært forran pc`en noen få timer for mye i helga. det er jo sånn at Linux forumet også er for de som ikke kan så mye Linux enda. det er slik at alle ikke er eksperter første gangen de setter seg forran en Linux pc. det må vi huske på folkens. noen har faktisk skrivefeil innimellom. men dette må vi bare takle. vi må kunne oppføre oss allikevel selv om ikke alle er like. Bøgge: jeg synes det er fint at du skal sette opp Linux system på skolen din. nå har det seg slik at Virusene som finnes i dag til Windows sånne som Sasser og Blaster, ikke biter på Linux systemer. og omvendt. det finnes svært få Virus til Linux enda. det er derfor at man ikke trenger Antivirusprogram til Linux enda heller. selv om det ikke gjør noe akkurat om man tilfeldigvis fikk lyst til å teste et. men brannmur skader jo ikke å ha på Linux systemet. det er en brannmur innebygget i de fleste Linux distroene som finnes i dag. det er såvidt jeg husker 3 forskjellige grader på de forskjellige brannmurene. (iallefall i Red Hat og Mandrake) de er: Lav, Middels og Høy. er selv ikke ekspert på Linux, men man lærer mens man lever. å det er jo bra. selv holder jeg på å leker meg litt med Linux hjemme. jeg leker meg med Mandrake 9.2 jeg da. å det er kjempe bra. er ikke ekspert jeg heller, men jeg lærer også endel ting når det gjelder Linux. Linux er et stabilt og bra system, som man kan endre så godt som alt i. Lykke til i Linux verdnen Bøgge. Endret 23. mai 2004 av wil Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 det finnes svært få Virus til Linux enda. det er derfor at man ikke trenger Antivirusprogram til Linux enda heller. Man vil gjerne ha det i de tilfellene en Linux-server serverer filer (f.eks. over Samba) til Windows-maskiner. Eller i de tilfellene mail-serveren er en Linux-maskin (som den gjerne er). Forsåvidt mener jeg man ikke trenger «antivirus» til Windows heller -- hold systemet oppdatert med Microsofts sikkerhetspatcher, for svarte! Jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle antivirusprodusentene skriver om programmene sine til å sjekke etter nye patcher og installere automatisk. Det er det beste forsvaret man kan få. Men jeg sporer av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå